#7 , 21 jan 2014 16:07
worst-case scenario, indien je niet overeenkomt en de rechter om een of andere reden het extreemste in je nadeel zou nemen, betekent dat je opzet 4,5 maand is.
Een opzeg van 3 maand, vanaf 1/1/2014, zoals je blijkbaar zelf wil, is al héééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél veel meer dan wat gemiddeld toegekend wordt, je kan gerust korter eisen en de meeste rechtspraak geeft je dat ook vlot.
Wil je dus 3 maand, geef dan aan dat je de opzegtermijn van 13 weken wil en dat je je daarvoor baseert op:
- opzeg is te onderhandelen
- brief is verstuurd in het midden van de maand, werkgever weet het dus al ruim voor de start van de opzegtermijn
- werkgever wil pas na 1 maand onderhandelen (blijkbaar is de noodzaak tot een regeling voor de werkgever niet zo groot, hij kan dus geen groot belang aantonen)
- opzegtermijn in nieuw systeem is 13 weken
- er is geen reden waarom dat nieuw systeem onevenwichtig voor werkgever/werknemer zou zijn
- gelijkheid voor arbeiders/bedienden geldt in 2 richtingen, de mogelijkheid van grote opzeg als bediende voor 2014 is een discriminatie tegenover de opzegtermijnen van een arbeider, een hogere opzeg dan 13 weken is dus onverantwoord.
Indien geen akkoord, zal je dus moeten "gokken" wat je werkgever zal doen en hoeveel moeite je zelf wil doen: indien je werkgever 4,5 maand blijft eisen kan je hem zomaar volgen, maar kan je ook beslissen je eigen opzegtermijn van 13 weken te gebruiken. Kondig dat vooraf aan, bvb door morgen dan een brief te sturen naar je werkgever waarin je herhaalt dat het gesprek tot niks geleid heeft en dat je (om bovenstaande redenen) de opzeg op 13 weken houdt. Als je dan stopt na 13 weken kan je werkgever een rechtzaak starten om die 1,5 maand opzegtermijn (4,5 maand - 3 maand) te eisen als verbrekingsvergoeding, maar welke argumenten hij daarvoor zou aanhalen, geen idee...