Ontslag en annicienniteit volgens nieuwe ontslagregeling

peppi
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag en annicienniteit volgens nieuwe ontslagregeling

#1 , 15 jan 2014 20:55

Hallo iedereen,

Ik zit met een dilemma.
Ik werk nu iets meer dan 6 jaar voor een firma als consultant (bediende).
Volgens de nieuwe ontslagregeling, zou ik recht hebben op de volgende ontslagvergoeding indien ik nu (januari 2014) ontslagen zou worden:
- ongeveer 6 maand (opgebouwd door mijn 6 jaar ancienniteit voor 2014)
- en 2 weken (omdat ik minder dan 3 maand in dienst ben sinds 1 januari 2014)

De klant waarvoor ik werk, zou willen dat ik vast in dienst kom bij hen (met een hoger loon) (nieuwe arbeidsovereenkomst zou dan ingaan in 2014). Dit houdt nu een groot risico in. Stel dat ik dat doe en ze zouden me ontslagen als ik 7 maand in dienst ben. Volgens de nieuwe ontslagregeling zou ik dan maar recht hebben op 6 weken ontslagvergoeding.

Stel dat ik nu onderhandel dat mijn nieuwe werkgever mijn ancienniteit van 6 jaar mee overneemt en dat hij me zou ontslaan als ik 7 maand in dienst ben.
Heb ik dan recht op:
- 6 maand ontslagvergoeding (6 jaar anciënniteit)
- en 6 weken ontslagvergoeding (7 maanden dienst in 2014) ???

Klopt het wat ik hier allemaal schrijf?
En wie kan me helpen bij mijn dilemma: blijven bij mijn huidige werkgever of nieuw arbeidscontract aangaan?


Alvast bedankt!

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 jan 2014 22:02

Over of je nu moet blijven of een nieuw contract aangaan, kunnen we niks zeggen, is geen juridische materie.

Over opzegtermijnen: je zou 7 maand (hebt 6 jaar ancienniteit, zit nu in je 7e jaar) + 2 weken krijgen in de huidige situatie.

Bij de nieuwe situatie hangt het af van de formulering: je kan idd een betere opzeg onderhandelen, maar als je laat schrijven "ancienniteit alsof je in dienst was vanaf 01/01/2007 volgens wetgeving rond opzegtermijnen", is dit anders dan "ancienniteit met 6,5 jaar meer". Bij het laatste blijft het immers een arbeidsovereenkomst vanaf 2014, de eerste schrijfwijze stelt duidelijk dat ookd e oude opzegregels nog van tel zijn.

""ancienniteit alsof je in dienst was vanaf 01/07/2007 volgens wetgeving rond opzegtermijnen"" => dan 7 maand + 6 weken
"ancienniteit met 6,5 jaar meer" => ergens rond de 24 weken opzegtermijn

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2014 12:04



De klant waarvoor ik werk, zou willen dat ik vast in dienst kom bij hen
is er geen concurrentiebeding ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

monty_burns_007
Berichten: 46

#4 , 16 jan 2014 19:21

Over of je nu moet blijven of een nieuw contract aangaan, kunnen we niks zeggen, is geen juridische materie.

Over opzegtermijnen: je zou 7 maand (hebt 6 jaar ancienniteit, zit nu in je 7e jaar) + 2 weken krijgen in de huidige situatie.

Bij de nieuwe situatie hangt het af van de formulering: je kan idd een betere opzeg onderhandelen, maar als je laat schrijven "ancienniteit alsof je in dienst was vanaf 01/01/2007 volgens wetgeving rond opzegtermijnen", is dit anders dan "ancienniteit met 6,5 jaar meer". Bij het laatste blijft het immers een arbeidsovereenkomst vanaf 2014, de eerste schrijfwijze stelt duidelijk dat ookd e oude opzegregels nog van tel zijn.

""ancienniteit alsof je in dienst was vanaf 01/07/2007 volgens wetgeving rond opzegtermijnen"" => dan 7 maand + 6 weken
"ancienniteit met 6,5 jaar meer" => ergens rond de 24 weken opzegtermijn
Interessant Topic.

Als je gewoon volgende zin in je contract laat opnemen ben je volgens mij op alle niveau's ingedekt:
"De werkgever kent een conventionele anciënniteit toe van x jaar."

Als er niet anders is gespecifieerd dan bovenstaande zin, dan is de ancienniteit zelfs van toepassing op alles : opzegperiode, groepsverzekering, ....

Als nu deze zin gebruikt wordt in een nieuw arbeidscontract na 1/1/2014, dan geldt dus x jaar ancienniteit aan de nieuwe regelgeving ?
Kan je refereren in een nieuw contract naar wetgeving opzegtermijnen voor 1/1/2014, is wettelijk wel aanvaard ?

Conventionele ancienniteit overnemen (vooral voor opzegtermijn) is na 1/1/2014 nog steeds mogelijk in een nieuw arbeidscontract ? (en wettelijk/juridisch aanvaard ?)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 jan 2014 20:20

Het is volgens de nieuwe wet (staat ergens letterlijk in de memorie/wet) toegelaten om bij het afsluiten van een arbeidsovereenkomst bepalingen toe te voegen die de opzegtermijn verhogen, alleen niet op sectorieel vlak (wel op ondernemings + individueel vlak). Verlagen kan wettelijk niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”