Ontslag met vrijstelling van prestaties

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

Ontslag met vrijstelling van prestaties

#1 , 12 jan 2014 15:04

Mijn broer is half december ontslaan. Ik stel mij echter vragen bij de dagen die hem moeten uitbetaald worden.

Info:
Arbeider (CAO ik dacht bouw, maar niet 100% zeker)
12 jaar anciënniteit
Ontslag mondeling op 16/12 (niet bewijsbaar)
Ontvangst aangetekend schrijven 17/12.
In het schrijven staat dat het ontslag in gaat op 18/12 met vrijstelling van prestaties. Er wordt een opzegvergoeding van 28 dagen uitbetaald.
Er was een collectief verlof gepland van 23/12 tot 5/1

Vraag:
1. Wanneer vangt het ontslag effectief aan? Ik dacht dat dit bij arbeiders was de 1e maandag volgend op de week waarin het ontslag werd betekend. (uitwerking AS 3 werkdagen na datum verzending)
--> Indien correct: is dit ook zo bij vrijstelling van prestaties, of neemt het in dat geval onmiddellijk aanvang?
2. Schorst het geplande collectief verlof de ingang van het ontslag? Ik dacht van wel gezien hij zijn ontslag heeft gekregen door de werkgever.
--> Indien correct: is dit ook zo bij vrijstelling van prestaties?
3. 25 december en 1 januari zijn feestdagen (weekdagen) zijn deze inbegrepen in de 28 dagen of moeten deze afzonderlijk worden uitbetaald?
4. Reden van het ontslag is "economisch". Er werden intussen echter nieuwe aanwervingen gedaan voor dezelfde functie (IBO's). Kan dit wel?
5. Vanaf wanneer vangt de werkloosheidsvergoeding aan (rekening houdend met de correcte datum van het ontslag/verbreking)?

(Indien jullie nog aan andere zaken denken, zeker vermelden.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 jan 2014 19:42

Te weinig info om te kunnen antwoorden. Betreft het een ontslag met verbreking of een ontslag met vrijstelling prestaties (met akkoord van werknemer)?

1. Indien verbreking, is de verbreking onmiddellijk en lijkt het correct.
2. indien verbreking, schorst niks.
3. inbegrepen
4. ontslag kan betwist worden, werkgever zal de reden van ontslag moeten bewijzen.
5. na de 28 dagen, dus vanaf 15 januari.

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#3 , 12 jan 2014 21:32

Ik heb de ontslagbrief zelf nog niet gezien dus weet niet wat de specifieke bewoording is. Wat ik wel weet is dat er niet getekend is voor akkoord vrijstelling prestaties, dus ik vermoed dat het dus wel degelijk om een verbreking zal gaan. Kan je desalniettemin even meegeven wat de antwoorden zouden zijn als het toch om een vrijstelling zou gaan. Als ik de ontslagbrief zie weet ik dan meteen wat er van toepassing is.

Als ik het goed begrijp is een verbreking dus nadeliger dan een vrijstelling prestaties gezien de werknemer in het eerste geval geen schorsing heeft wegens vakantie enz... Wat ik mij dan ook afvraag. Gezien dit op het einde van het jaar was zijn er dus nog een aantal wettelijke verlofdagen niet opgenomen, wat gebeurt er hier dan mee? Want hij kan ze in 2013 natuurlijk niet meer opnemen...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 jan 2014 22:17

Ik heb de ontslagbrief zelf nog niet gezien dus weet niet wat de specifieke bewoording is. Wat ik wel weet is dat er niet getekend is voor akkoord vrijstelling prestaties, dus ik vermoed dat het dus wel degelijk om een verbreking zal gaan. Kan je desalniettemin even meegeven wat de antwoorden zouden zijn als het toch om een vrijstelling zou gaan. Als ik de ontslagbrief zie weet ik dan meteen wat er van toepassing is.
antwoorden hangen af van de exacte bewoording, heb dus eerst dat nodig.
Gezien dit op het einde van het jaar was zijn er dus nog een aantal wettelijke verlofdagen niet opgenomen, wat gebeurt er hier dan mee? Want hij kan ze in 2013 natuurlijk niet meer opnemen...
die zijn weg.

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#5 , 12 jan 2014 23:09

Ok. Ik ga proberen de ontslagbrief zo snel mogelijk te bemachtigen.

Merci voor de info alvast.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”