ontslag bij contract bepaalde duur

chantal056
Topic Starter
Berichten: 6

ontslag bij contract bepaalde duur

#1 , 02 jul 2007 09:04

mijn dochter heeft een stagecontract van bepaalde duur (tot augustus 2008) via syntrawest bij een schoonheidsinstituut. kan de werkgever haar zomaar ontslaan? ze heeft op 18.06 een ontslagbrief ontvangen met de melding opzegtermijn van 5 dagen zonder opzegvergoeding.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 jul 2007 10:03

Ik ga ervan uit dat het om een arbeidsovereenkomst voor ?werklieden? gaat.

?Art.48...?4.? 4.Wanneer de proeftijd zeven dagen is, kan de arbeidsovereenkomst gedurende die periode zonder dringende reden niet eenzijdig be?indigd worden. Wanneer de proeftijd meer dan zeven dagen is, geldt die bepaling alleen voor de eerste zeven dagen...?(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Art.60.Voor werklieden die minder dan zes maand ononderbroken in dienst van dezelfde onderneming zijn, kan de overeenkomst van artikel 59 afwijken, doch de door de werkgever in acht te nemen termijn mag niet korter zijn dan zeven dagen...?(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Zie inzake opzegvergoeding art.39 of 40 Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Leg zonodig klacht neer bij :
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

chantal056
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 03 jul 2007 10:37

goede morgen,

ze heeft wel een bediendencontract.

Reclame

johannes
Berichten: 1

#4 , 03 jul 2007 21:04

Ik zit ook in een penibele situatie die te maken heeft met een contract van bepaalde duur. Ik werk wel als arbeider.
Na ruim een maand heb ik reeds een blaam gekregen. Deze is mij aangetekend opgestuurd. Onlangs heb ik een uitermate negatieve evaluatie moeten tekenen. De feiten omtrent de blaam en nog andere kleine feiten (als men jou buiten wil dan vind men altijd wel wat).
Met zachte dwang heb ik deze evaluatie moeten tekenen. Ik weet, een beetje dom van mij. Nu maak ik mij vreselijk ongerust en hoop ik niet dat men mij om dringende reden gaat ontslaan. Ik weet dat dit de enige reden is waarbij ze min contract kunnen verbreken.
Kan je iemand om dringende reden ontslaan op basis van een negatieve evaluatie die je ook hebt getekend?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 05 jul 2007 10:19

Vermits het een contract voor bedienden en niet een contract voor werklieden betreft moet ik mijn vorig bericht HERROEPEN.

Zie zelf art.78-86 Arbeidsovereenkomstenwet en onderzoek zorgvuldig vooraf de tekst van het (stage)contract.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”