Wanneer ontslag na afloop scholingsbeding?

Mark097
Topic Starter
Berichten: 1

Wanneer ontslag na afloop scholingsbeding?

#1 , 03 jan 2014 17:41

Hallo,

Ik werk als bediende bij een bedrijf. Ik heb een arbeidscontract dat ingaat op 08/09/2011 & het contract bevat een scholingsbeding dat 3 jaar geldig is.

Ik zou graag dit jaar ontslag nemen wanneer mijn scholingsbeding beëindigd is.

Ik zou graag weten hoe lang mijn opzegperiode is?
Alsook wanneer ik exact mijn ontslag kan indienen... is dit slechts vanaf 08/09/2014 of mag ik bijvoorbeeld, indien ik 3 maanden opzeg moet doen, mijn ontslag al indienen vanaf 08/06/2014 (rekening houdend met het scholingsbeding) ?

Is er iemand die me daarover advies kan verlenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 jan 2014 08:43

‘Ik heb een arbeidscontract dat ingaat op 08/09/2011 & het contract bevat een scholingsbeding dat 3 jaar geldig is’ zodat dit scholingsbeding eindigt op 07/09/2014,24u00.Uw ontslag dient dus daarna in te gaan.

Zie verder : 26 december 2013 Wet betreffende de invoering van een eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden inzake de opzegtermijnen en de carensdag en begeleidende maatregelen,B.S.31 december 2013 en voornamelijk :
“Art.37/2...§ 2. Wanneer de opzegging wordt gegeven door de werknemer, wordt de opzeggingstermijn vastgesteld op :...- zes weken wat de werknemers betreft die tussen twee jaar en minder dan vier jaar anciënniteit tellen;...”
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 jan 2014 12:23

eerst en vooral moet je concurreren of het scholingsbeding wel geldig is.

J.Demoor: de opzegtermijn die jij geeft is maar een deel van de opzegtermijn, de berekening is een stuk ingewikkelder, maar zoals je zegt zeker geen 3 maand.

Je moet de opzegtermijn verdelen in 2 periodes, die je apart moet berekenen en optellen:
- opzeg voor de arbeidsprestaties tot 31/12/2013: daar zit je met een opzeg van 1,5 maand
- opzeg voor 2014: indien opzeg betekend na 1 juli en voor 31 december: nog 3 weken erbij.

Opzegtermijn is dus 1,5 maand + 3 weken.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”