ontslag als freelancer

vianmijo
Topic Starter
Berichten: 4

ontslag als freelancer

#1 , 21 dec 2013 12:23

Beste

Ik heb 3.5 jaar als freelancer gewerkt voor een retailbedrijf.
2 maal per jaar krijgen we onze freelance opdrachten die we dan gedurende een half jaar uitvoeren.
Prijzen voor de opdrachten werden mondeling overeengekomen, opdrachten ook, we hebben geen enkel schriftelijk contract.

Begin deze week(op zondag) kreeg ik per mail mijn nieuwe vergoedingen toegestuurd (1 dag voor een belangrijke vergadering binnen het bedrijf),
die voor sommige opdrachten met hetzelfde werk als voorheen, plots beduidend lager liggen.
Ik was hier zo van onder de voet, zodat ik maandagmorgend de moed niet had om naar het bedrijf te stappen, en in een heftige bui een mail stuurde
om te zeggen dat ik niet aanwezig zou zijn op de vergadering, en helemaal van m'n stuk was met de nieuwe prijsindicatie.
Ik heb hun ook gezegd niet meer voor hen te werken, en dat ik eerstdaags mijn aangetekend schrijven zou sturen.

Het is een bedrijf waar zij de prijsindicaties bepalen voor de freelancers, en niet omgekeerd. Het is te nemen of te laten.
Zij hebben een bepaald budget dat ze voor de freelancers voorzien.
Hebben zij het recht om afgesproken prijsindicaties plots zomaar te verlagen?
Wat zijn mijn rechten?
Wat kan ik juridisch doen?
Ik heb er 3,5 jaar gewerkt, en voel me gewoon belazerd. :(

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 dec 2013 12:30

3,5 jaar als freelancer voor één en hetzelfde bedrijf. Dat ruikt naar schijnzelfstandigheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2013 13:21


Het is een bedrijf waar zij de prijsindicaties bepalen voor de freelancers, en niet omgekeerd. Het is te nemen of te laten.
Zij hebben een bepaald budget dat ze voor de freelancers voorzien.
Hebben zij het recht om afgesproken prijsindicaties plots zomaar te verlagen?

Dit begint in alle sectoren zo te worden, het zijn ook de supermarkten die de prijs van de leveranciers bepalen, het is daar te nemen of te laten, zelf jaren mee gemaakt.
Vraag en aanbod spellen hier een rol !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 21 dec 2013 17:39

Ook in onze branche moeten de contractors stevig inleveren. t Is te nemen of te gaan. Schat je kansen in om vlot beter betaalde opdrachten te vinden en als de kans klein is dat je die vindt op korte termijn dan blijf je beter (als je nog mag blijven). Juridisch kan je niets afdwingen voor nieuwe opdrachten.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 21 dec 2013 18:49

Natuurlijk kunnen zij de prijzen verlagen, dat is net het mooie aan freelancers, die hangen niet vast aan een contract en kun je dus naar gelang hoe het gaat op de markt meer of midner laten verdienen.

vianmijo
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 22 dec 2013 16:24

3,5 jaar als freelancer voor één en hetzelfde bedrijf. Dat ruikt naar schijnzelfstandigheid.
Ik heb gelukkig ook nog andere opdrachten als freelancer, dus ik ben geen schijnzelfstandige, al hebben ze niet graag dat je ook voor anderen werkt.
Consequent zijn ze hier ook niet echt in want ze willen een freelancer die dag en nacht bijna voor hen zou moeten klaar staan, maar als je dan zegt dat
je niet enkel voor hen kan werken omwille van het feit dat je anders schijnzelfstandige bent, trekken ze een neus op.

vianmijo
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 22 dec 2013 16:30

Heeft er iemand een idee hoe je jezelf dan wel kan beschermen als freelancer ?

Kan en mag ik zelf van de ene dag op de andere dag mijn opdrachten stopzetten zonder problemen te krijgen?
Kan ik een schadevergoeding eisen als zij zich niet houden aan de mondeling gemaakte afspraken?
Is het beter om toch iets op papier te hebben staan als freelancer? (contract) ?

Thanks

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 dec 2013 16:36

Hoe ga je mondeling gemaakte afspraken bewijzen?
Laat alles op papier zetten desnoods op een email.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 22 dec 2013 16:39

Als jij met die firma geen contracten hebt, mag je gewoon stopen. Ze kunnen u niet verplichten voor u te werken. Je bent toch FREElancer.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”