vragen over proefperiode

supernova
Topic Starter
Berichten: 5

vragen over proefperiode

#1 , 20 dec 2013 14:22

Hallo,

ik heb een vraagje:

Ik heb een nieuw arbeidscontract dat ingaat op 1 februari. Op 1 juli ben ik begonnen bij het bedrijf waar ik nu nog werk, ik heb een proefperiode van 6 maanden. Tijdens die proefperiode heb ik ondertussen 1 week vakantie gehad en ben ik 3 weken ziek geweest. Ik heb 2 vragen:

- Als ik op de laatste dag van mijn proefperiode ontslag neem, blijft de opzegtermijn dan 7 kalenderdagen?
- Schort vakantie en ziekte de proefperiode op voor zowel de werkgever als de werknemer?

Alvast bedankt voor een antwoord!

Groeten,

K.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2013 17:30

als ik mij niet vergis moet de laatste dag van de opzeggingstermijn in de proefperiode vallen

bij schorsing wordt doorgaans in kalenderdagen geteld en niet in weken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 dec 2013 08:45

“Art.67...§ 3. Indien de uitvoering van de arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd wordt geschorst, wordt de proeftijd met een periode gelijk aan die van de schorsing verlengd.Art.81.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Tijdens die proefperiode heb ik ondertussen 1 week vakantie gehad en ben ik 3 weken ziek geweest. ‘

Uw proeftijd wordt dan met (1+3) weken verlengd en gedurende die tijd blijft de opzegtermijn ongewijzigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 dec 2013 10:13

Hallo,

ik heb een vraagje:

Ik heb een nieuw arbeidscontract dat ingaat op 1 februari. Op 1 juli ben ik begonnen bij het bedrijf waar ik nu nog werk, ik heb een proefperiode van 6 maanden. Tijdens die proefperiode heb ik ondertussen 1 week vakantie gehad en ben ik 3 weken ziek geweest. Ik heb 2 vragen:

- Als ik op de laatste dag van mijn proefperiode ontslag neem, blijft de opzegtermijn dan 7 kalenderdagen?
- Schort vakantie en ziekte de proefperiode op voor zowel de werkgever als de werknemer?

Alvast bedankt voor een antwoord!

Groeten,

K.
Opzegtermijn moet eindigen binnen de proeftijd.

Voor werknemer én werkgever schorst telkens vakantie én ziekte de proeftijd, enkel opzegtermijn zelf wordt niet geschorst bij een werknemer.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”