Opzegging met vrijstelling van prestaties

prins
Topic Starter
Berichten: 6

Opzegging met vrijstelling van prestaties

#1 , 18 dec 2013 16:53

Hey,

Sinds kort is de firma waar ik werk overgenomen. Deze verhuist 100km.
De nieuwe zaakvoerder heeft mondeling meegedeeld dat ik ontslagen wordt met een vergoeding vanaf 31/12/2013. (hier zijn meerdere getuige van).
Nu is er volgens hem niet voldoende in kas om mij uit te betalen met vebrekingsvergoeding (ook niet in schijven te betalen omwille van 1 malige betaling RSZ). Er volgt een voorstel met vrijstelling van prestaties.

Is dit niet nadeliger? Bv maaltijdcheques, onkostenvergoeding?
Het verlofgeld wordt pas betaald na (in mijn geval) 3 maanden?
Je krijgt in dit geval ook al verlofgeld voor 2015 omdat je al 3 maand in 2014 in dienst bent?
Er staat een concurrentiebeding in mijn contract welke vervalt bij ontslag, mag ik dan in deze 3 maand bij een concurrent gaan werken? (Niet dat ik dit van plan ben maar de sector is in mijn opinie zo breed omschreven dat je 75% van de bedrijven een concurent kan noemen. Ik zou trouwens ook niet meer een functie als vertegenwoordiger zoeken)

Belangrijk is dat ik op papier handelsvertegenwoordiger ben en dus mogelijks wel mee zou moeten verhuizen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2013 17:32

laat ze uw ontslag maar opsturen voor je het weet hebben ze je liggen met een dading
voorstel inscannen en in jpv pb steken alvorens te ondertekenen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

prins
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 19 dec 2013 20:28

Ontslag heb ik ondertussen gekregen, vandaag overhandigt.

De vrijstelling van prestatie bevat wel enkele twijfelachtige zaken waardoor ik inderdaad niet heb getekend.

" Gedurende de opzeggingstermijn blijft de werkgever gehouden aan de verplichting tot het betalen van de maandwedde. De maandelijkse betalingen van de nettowedde geschieden tezamen met de maandelijkse stortingen van de wedden van de bediende van de firma"

Hij beweerd dat dit een vergoeding is met alle voordelen in verwerkt en niet enkel mijn standaard bruto wedde, klopt dit?

"Gedurende de vrijstelling van arbeidsprestaties tijdens de opzeggingstermijn, conform artikel 1 (3maanden), heeft de werknemer geen recht op een vergoeding van transportkosten voor woon werkverkeer of op terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever"
Hij beweerd dat hier staat dat ik mijn bedrijfswagen en gsm en tankkaart moet inleveren en dat deze dus in de vorige quote gecompenseerd zijn. Volgens mij wil dit zeggen dat ik geen onkostenvergoeding meer ontvang maar wel gewoon de wagen en tankkaart kan behouden

Bovendien staat er verderop dat ik niet bij een andere werkgever kan beginnen. Zowel, dan stoppen de betalingen. Wederom wordt hier beweerd dat dit niet anders kan. Als ik me niet vergis kan dit artikel er gewoon uit en kan ik tijdens de vrijstelling wel bij een andere werkgever beginnen terwijl mijn oude me doorbetaald. Echter niet bij een concurrent???

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2013 23:02

Ontslag heb ik ondertussen gekregen, vandaag overhandigt.
als dat document ondertekend is door je werkgever zou ik daar zo vlug mogelijk mee naar uw vakbond gaan de kennisgeving is nietig

arbeidsovereenkomstenwet
art 37 Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 20 dec 2013 07:51

Hij beweerd dat dit een vergoeding is met alle voordelen in verwerkt en niet enkel mijn standaard bruto wedde, klopt dit?
behoudens andere bepalingen is dat je standaard bruto wedde met behoud van alle voordelen, zolang ze effectief te verantwoorden zijn.
"Gedurende de vrijstelling van arbeidsprestaties tijdens de opzeggingstermijn, conform artikel 1 (3maanden), heeft de werknemer geen recht op een vergoeding van transportkosten voor woon werkverkeer of op terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever"
Hij beweerd dat hier staat dat ik mijn bedrijfswagen en gsm en tankkaart moet inleveren en dat deze dus in de vorige quote gecompenseerd zijn. Volgens mij wil dit zeggen dat ik geen onkostenvergoeding meer ontvang maar wel gewoon de wagen en tankkaart kan behouden
jou interpretatie klopt principieel.

Bovendien staat er verderop dat ik niet bij een andere werkgever kan beginnen. Zowel, dan stoppen de betalingen. Wederom wordt hier beweerd dat dit niet anders kan. Als ik me niet vergis kan dit artikel er gewoon uit en kan ik tijdens de vrijstelling wel bij een andere werkgever beginnen terwijl mijn oude me doorbetaald. Echter niet bij een concurrent???
dit beding kan er perfect uitgehaald worden, hoef je niet mee akkoord te gaan.

Wat de werkgever eigenlijk wil is een verbreking van de arbeidsovereenkomst zonder dat hij de maanden zal moeten betalen indien je elders werk vindt.

Concrete info is enkel mogelijk indien de volledige tekst van de arbeidsovereenkomst én de overeenkomst waaruit je hier citeert te lezen valt (stuur link naar deze documenten eventueel door via pm).

prins
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 22 dec 2013 18:46

Na een woelige discussie heb ik uiteindelijk het akkoord voor vrijstelling van prestaties getekend waarbij mijn wagen en tankkaart vergoed worden. Enige nadeel is dat ik 3maanden moet thuis zitten of als ik op een ander begin de betalingen stoppen.
Probleem was dat in principe ik verplicht kon worden om nog 3 maanden termijn te werken op de andere locatie. Beter beetje water bij de wijn en niet te hebberig zijn dan denk ik

Bedankt voor het advies

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 22 dec 2013 20:47

het kon zijn dat je sowieso die 3 maand niet moest uitdoen gezien de werkgever de locatie 100km verandert.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 dec 2013 14:48

Na een woelige discussie heb ik uiteindelijk het akkoord voor vrijstelling van prestaties getekend waarbij mijn wagen en tankkaart vergoed worden. Enige nadeel is dat ik 3maanden moet thuis zitten of als ik op een ander begin de betalingen stoppen.
Probleem was dat in principe ik verplicht kon worden om nog 3 maanden termijn te werken op de andere locatie. Beter beetje water bij de wijn en niet te hebberig zijn dan denk ik
vergeet niet dat als je ziek(of arbeidsongeschikt bij ongeval) bent ziektebriefje aangetekend opsturen omdat dan de opzeggingstermijn wordt geschorst rva gaat dit je zeker aanrekenen als je dat niet doet en werkloos blijft
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

franky rommens
Berichten: 1

#9 , 23 dec 2013 15:29

Beste.

Je kan altijd ergens anders gaan werken , zonder zijn toelating met behoud van U opzegvergoeding.
Alleen kan de werkgever je wel terug oproepen, om je opzegtermijn uit te doen.( alleen zou je de voorwaarden van het KB eens moeten nakijken, verhuis van de firma van meer dan 100 km)
Je hebt allen 3 maanden geen recht op werkloosheidsuitkering.
Ikzelf zit momenteel ook in dezelfde situatie, maar ik heb mij laten bijstaan door de vakbond secretaris.
Ik ben aan het werk en mijn verbrekingsvergoeding, wordt verder uitbetaald.
Het beste is dat je naar U secretaris gaat van U sector, die zal je goed kunnen helpen.
MVG
franky

prins
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 24 dec 2013 08:22

Op papier ben ik handelsvertegenwoordiger, mijn collega die wel in de vakbond zit heeft te horen gekregen dat hij mogelijks wel verplicht kan worden om mee te gaan met de verhuis.

Werken op een ander staat expliciet in contract vermeldt dat dit niet mag + het zou welliocht een concurrent zijn wat het moeilijk maakt om ethisch correct te werken met 2 overlappende arbeidsovereenkomsten (1 van 0 uur)

Enige optie om moeilijk te doen en een verbrekingsvergoeding te ontvangen lijkt me nog de wijze waarop ontslag is gegeven. Dit is een overhandigd papier zonder aangetekende brief en zonder deurwaarder. Weet er iemand of dit gevolgen heeft indien ik hier moeilijk over doe?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 24 dec 2013 09:41

Concrete info is enkel mogelijk indien de volledige tekst van de arbeidsovereenkomst én de overeenkomst waaruit je hier citeert te lezen valt (stuur link naar deze documenten eventueel door via pm).
afhankelijk van wat er verstuurd is, wat er achteraf getekend geweest is, ... kan alles anders zijn.

prins
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 24 dec 2013 11:00

Zal de getekende documenten donderdag inscannen en link bezorgen.
Wellicht is het beste gewoon te berusten... Maar extra info kan nooit geen kwaad natuurlijk

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 dec 2013 12:12



Enige optie om moeilijk te doen en een verbrekingsvergoeding te ontvangen lijkt me nog de wijze waarop ontslag is gegeven.

Code: Selecteer alles

als dat document ondertekend is door je werkgever zou ik daar zo vlug mogelijk mee naar uw vakbond gaan de kennisgeving is nietig
dat had ik je toen gezegd , nu is het mogelijk dat je afstand hebt gedaan van dat recht

toch maar eens overwegen om bij een vakbond te gaan aanzie het als een rechtsbijstandverzekering voor werknemers die je na aftrek syndicale premie tussen de 5 en 8€ per maand kost , met 1 juist advies in dit geval kan je al ruimschoots toekomen voor de rest van je loopbaan
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”