Opzegtermijn in ontslagbrief en functiewijziging

Stephanie901
Topic Starter
Berichten: 3

Opzegtermijn in ontslagbrief en functiewijziging

#1 , 15 dec 2013 17:05

Beste,

Ik wil binnenkort ontslag nemen bij mijn huidige werkgever omdat hij mijn functie éénzijdig heeft gewijzigd.
Ik heb hierbij twee vragen :
* Volgens het sociaal secretariaat is mijn maximaal te presteren opzegtermijn 4,5 maanden. Hij raadt me echter aan 6 weken te vermelden in mijn ontslagbrief om dan te zien tot welk akkoord we kunnen komen. Is mijn ontslagbrief dan inhoudelijk nog wel in orde of kan mijn werkgever mijn ontslag weigeren omdat de brief een fout bevat?

* In mijn contract (bediende) staat letterlijk dat de werkgever het recht heeft functie en inhoud van mijn job te wijzigen indien hij dat nodig acht.
Toch lees ik citaten uit het arbeidsrecht die stellen dat hij niet het recht heeft essentiële voorwaarden van mijn arbeidsovereenkomst te wijzigen en dat ik, indien hij dat toch doet, dit mag weigeren en hij me dan moet ontslaan.
De functiewijziging is ingrijpend : ik moet 90% van mijn taken overdragen aan een andere persoon in de organisatie, moet volmachten en lopende dossiers afdragen en behoudt dus slechts 10% van mijn oude takenpakket. Ik krijg er dan een heleboel nieuwe taken bij die absoluut niet aansluiten met mijn profiel en mijn ervaring die ik ook al jaren up-to-date houd door bijscholingen etc.
Ik wil dit absoluut niet doen maar hij stelt me voor een voldongen feit.
Kan ik hier niets tegen doen omdat mijn contract vermeldt dat hij dit recht heeft of is deze clausule van het contract in strijd met de wet?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 dec 2013 21:33

je hoeft niet zelf ontslag te nemen, maar kan de verbreking van de arbeidsovereenkomst door je werkgever laten vaststellen. Wat staat er in je arbeidsovereenkomst over je taken?

Stephanie901
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 15 dec 2013 21:39

In mijn arbeidsovereenkomst staat enkel mijn functie, geen opsomming van taken. Mijn nieuwe functie, dewelke mij nu wordt opgelegd, sluit hoegenaamd en zonder enige twijfel niet aan bij mijn huidige functie.

Je stelt dat ik mijn werkgever de verbreking kan laten vaststellen : kan je daar wat meer uitleg over geven, aub? Hoe gaat dat in zijn werk? Hij heeft me zonder veel omwegen te kennen gegeven dat ik dit zal moeten aanvaarden.
Het feit dat in mijn arbeidsovereenkomst staat dat mijn functie mag gewijzigd worden : is dit wettelijk?

Dank

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 dec 2013 21:59

als je (gedetailleerde) functie niet in je arbeidsovereenkomst staat, kan je daar niet veel mee aanvangen. Bewijzen via gewoonte is een moeilijke zaak.

Stephanie901
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 16 dec 2013 20:08

Wel, het gaat van een boekhoudkundige functie naar een customer service functie.

I.v.m. de wettelijk te vermelden opzegtermijn in mijn brief : vermeld ik best 6 weken of de volle 4,5 maanden?

Bedankt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 dec 2013 07:46

wanneer is "binnenkort" ontslag nemen? Opzegtermijnen veranderen vanaf 1 januari 2014.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”