Einde opzegtermijn

Ceddyn
Topic Starter
Berichten: 5

Einde opzegtermijn

#1 , 13 dec 2013 13:09

De hogeschool waarin ik tewerkgesteld ben als bediende is gefusioneerd en hierbij zijn enkele slachtoffers gevallen, waaronder ikzelf. Mijn opzegperiode bedraagt 3 maanden en eindigt op 31 december. Tijdens deze periode heb ik 10 verlofdagen opgenomen en ben ik 2 dagen ziek geweest. We hebben ook recht op de kerstvakantie, zoals bepaald in de Verlof- en Werktijdregeling 2013 voor ATP personeel:
Het personeelslid heeft recht op de volgende wettelijke, decretale en officiële feestdagen en bekomt het recht op een volledige kerstvakantie, overeenkomstig de regeling “kerstvakantie / brugdagen
Onder de rubriek 'regeling kerstvakantie' in hetzelfde document:
Bij “Regeling Kerstvakantie” in hetzelfde document is te vinden:
Een extra week kerstvakantie wordt toegestaan, als compensatie voor de toekenning van maaltijdcheques aan het provinciepersoneel.
De ATP-personeelsleden en het contractueel personeel (arbeiders en bedienden van de xxxxx Hogeschool krijgen dus zoals de leden van de formatie HOPtpt het recht op twee weken kerstvakantie.
De personeelsdienst erkent dat ik recht heb op 12 dagen schorsing van de opzegperiode op basis van de verlof- en ziektedagen, maar ze beweren dat de kerstvakantie een dienstvrijstelling is. In de verlofregeling voor 2014 is dit inderdaad zo aangepast, maar deze geldt uiteraard voor volgend jaar. Mij lijkt het bovenstaande document vrij duidelijk, omdat er enkel over 'vakantie' gesproken wordt, maar zie ik misschien iets over het hoofd? Volgens mij heb ik recht op 8 extra dagen opzeg.

Omdat ze de budgetten voor de opzeg volledig op 2013 gezet hebben, is er beslist om de dagen in januari uit te betalen. Volgens hen komt daarom het einde van mijn opzeg op 12 januari. Klopt het dat het einde van de opzeg bij uitbetaling gebaseerd wordt op kalenderdagen en niet op werkdagen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 dec 2013 16:49

Tijdens deze periode heb ik 10 verlofdagen opgenomen
heb je die 10 dagen vakantie in 1 keer genomen ?
zo ja van wanneer tot wanneer
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Ceddyn
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 14 dec 2013 13:30

Die verlofdagen waren niet aaneensluitend, maar ik zie niet goed in waarom dit van belang is. Van zodra een volledige dag verlof of compensatie overuren opgenomen wordt, verschuift de einddatum van de opzegperiode. De werkgever erkent deze dagen. Het is echter over de kerstvakantie die eraan komt en die ook volledig in mijn opzeg valt dat er een probleem is.

Er is trouwens ondertussen een nieuwe 'ontwikkeling' ivm. onenigheid over die kerstvakantie. In mijn eerdere post verwees ik naar de 'verlof en werktijdregeling 2013'. De werkgever beweert nu dat die niet meer geldig is, omdat het een document is van de oude hogeschool en heeft me een dienstnota doorgestuurd van de nieuwe hogeschool. In dit nieuwe document is de status van de kerstvakantie aangepast naar dienstvrijstelling. Ze beweren dat dit is rondgemaild door de algemeen directeur, maar ikzelf nog enkele ex-collega's kunnen dit terugvinden in onze mailboxen. Het document is ook niet ondertekend door de raad van bestuur en de vakbond. Verder heb ik geen arbeidscontract met de nieuwe hogeschool, maar enkel met de oude.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 dec 2013 13:47

De werkgever moet kunnen aantonen van wanneer dit zou dateren, de bewijslast ligt mij hem (maar kan met elk middel).

De aaneensluitendheid van verlofdagen is trouwens idd van belang.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2013 14:57

bij een schorsing van de opzeggingstermijn wordt de schorsing in kalenderdagen opgeteld en de opzeggingstermijn verlengd met hetzelfde aantal kalenderdagen

als je aaneensluitend vakantie opneemt moet je dus rekening houden met weekenddagen die in de schorsingperiode zitten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Ceddyn
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 15 dec 2013 02:29

Ik geloof niet dat er weekends tussen zitten, maar ga het toch even controleren. Het is sowieso handig om te weten. Bedankt voor de verduidelijking.

Heeft iemand een idee ivm. mijn vraag rond de kerstvakantie?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 15 dec 2013 08:04

de oude regeling geldt, tenzij de werkgever kan aantonen van wanneer de kennisgeving zou dateren, de bewijslast ligt mij hem (maar kan met elk middel).

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 15 dec 2013 08:39

“Art.3. De duur van de vakantie wordt bepaald per vakantiedienstjaar op basis van de duur van de in de loop van dit dienstjaar verrichte prestaties...De vakantieduur moet ten minste vierentwintig dagen bedragen voor twaalf maanden arbeid, met inbegrip van de inactiviteitsdagen die bij koninklijk besluit met de dagen normale werkelijke arbeid zijn gelijkgesteld. Wordt als dienstjaar beschouwd voor de berekening van deze duur het kalenderjaar dat het jaar voorafgaat waarin de vakantie dient toegekend... Art. 4. Het aantal bij artikel 3 bedoelde vakantiedagen kan voor alle werknemers of voor sommige categorieën werknemers worden verhoogd bij koninklijk besluit, naargelang de geldelijke middelen waarover de Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie en de bijzondere vakantiefondsen gezamenlijk beschikken.”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

‘Een extra week kerstvakantie wordt toegestaan, als compensatie voor de toekenning van maaltijdcheques aan het provinciepersoneel.’

Uw hogeschool is niet bevoegd om vakantiedagen te creëren boven deze vermeld in art.3 en art.4 hierboven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 15 dec 2013 09:34

wettelijke vakantiedagen niet, extralegale vakantiedagen kan iedere werkgever creëren.

Ceddyn
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 15 dec 2013 12:49

de oude regeling geldt, tenzij de werkgever kan aantonen van wanneer de kennisgeving zou dateren, de bewijslast ligt mij hem (maar kan met elk middel).
Bedankt.
Kan ik best nog wat wachten met dat bewijs te vragen, vermits de kerstvakantie nog niet is begonnen? Ik wil vermijden dat ze ineens toch nog een communicatie rondsturen of kan dat niet zomaar een week op voorhand?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 15 dec 2013 14:12

gezien overheidsdienst, durf ik dit niet te zeggen wat de termijnen hierop zijn.

Ceddyn
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 15 dec 2013 22:33

Bedankt voor alle hulp en uitleg.

Ik heb ondertussen eens gecheckt bij collega's en die hebben de mail met die nieuwe dienstnota eind november gekregen. Ik ga er vanuit dat ik hem dan ook heb ontvangen en verwijderd heb zonder het me te herinneren. Het ziet er dus naar uit dat ze de spelregels tijdens de ontslagronde veranderd hebben op een juridisch correcte manier.

Ik ben nog aan het laten nakijken of het document in kwestie goedgekeurd is door de raad van bestuur, maar dat is een van de laatste strohalmpjes die ik heb.
Ik ga er ook van uit dat het geen verschil maakt dat ik enkel een arbeidsovereenkomst heb met de oude hogeschool en niet met de nieuwe. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die bij een fusie overgenomen worden, maar vind de bron niet meer terug.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 16 dec 2013 06:57

die wordt overgenomen, maar bepaalde regels kunnen wel degelijk veranderen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”