Tankkaart en verbrekingsvergoeding

pollekedb
Topic Starter
Berichten: 11

Tankkaart en verbrekingsvergoeding

#1 , 12 dec 2013 13:10

Hallo,

ik heb een tankkaart van het werk. Mag ook voor privé gebruikt worden.
Baas heeft dit x jaren geleden gegeven als soort loonsverhoging (kwam hem goedkoper uit).

Vraag is: wordt dit meegeteld in verbrekingsvergoeding (want firma zit in zeer slechte papieren en herstructurering).
Heb mijn baas al eens gepolst: hij zegt: daar moet je niet op rekenen en zwijg er maar over want je hebt daar geen belastingen op betaald.
Ik zeg: ik heb daarin nooit een stem gehad. De firma moet dat zelf op de loonbrief aangeven, en als zij dat niet doen, wie is er dan in fout en wie ontduikt er belastingen en bijdragen?

Hoe zit dat juist?

dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 dec 2013 07:51

het belastbaar voordeel wordt meegerekend in de verbrekingsvergoeding. Het feit dat je dit krijgt, maar dat dit niet aangegeven wordt is zowel voor jou als voor hen een fout, bij rechtzetting zal men dus een voordeel van alle aard met terugwerkende kracht moeten meerekenen.

pollekedb
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 13 dec 2013 13:04

het belastbaar voordeel wordt meegerekend in de verbrekingsvergoeding. Het feit dat je dit krijgt, maar dat dit niet aangegeven wordt is zowel voor jou als voor hen een fout, bij rechtzetting zal men dus een voordeel van alle aard met terugwerkende kracht moeten meerekenen.
OK, dit lijkt me niet onlogisch. Vraag is dan: hoe ver gaat men daarvoor terug? Ik heb die kaart al 15 jaar...

grts

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 dec 2013 21:36

afhankelijk van of ze het fraude vinden: tot 7 jaar terug + eventueel fikse boete.

pollekedb
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 14 dec 2013 11:48

OK merci, dan ga ik mijn werkgever officieel vragen om die zaak vanaf nu te legaliseren.

Maar ik geraak er niet goed wijs uit wat me dat gaat kosten.
Met wat opzoekwerk heb ik gevonden dat de totale brandstofkost (minus de km die specifiek voor firmadoeleinden werden afgelegd) als voordeel van alle aard moet worden beschouwd. OK dat bedrag ken ik, maar hoeveel belasting ga ik daar dan op betalen? Valt dan onder de gewone heffingen zoals bv. je brutoloon?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 dec 2013 13:45

Wat mij betreft mag je dit gerust doen hoor, maar het zal je serieus wat nadeel opleveren. Zal meeberekend worden in je brutoloon qua belastingen.

pollekedb
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 14 dec 2013 17:58

merci voor de uitleg JPV! Zal er eens een nachtje over slapen...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”