Termijn proefperiode overschreden in contract

Jan ddh
Topic Starter
Berichten: 2

Termijn proefperiode overschreden in contract

#1 , 06 dec 2013 00:30

Beste leden,

Sinds maart 2013 ben ik aan het werk (eerste job) in de financiële sector, regio Antwerpen.
Ik heb mijn contract nog eens nagelezen en bemerk nu dat de proefperiode 12 maanden bedraagt.terwijl mijn loon als starter zeker niet hoger is dan 38665,00 EUR.

De wet bepaalt echter maximum- en minimumgrenzen voor de duur van de proefperiode. De grenzen zijn:

minimumduur: één maand
maximumduur bij jaarloon niet hoger dan 38.665 euro (bedrag 2013): zes maanden
maximumduur bij jaarloon hoger dan 38.665 euro (bedrag 2013): twaalf maanden

Hoe pak ik dit het best aan? Moet ik dit melden aan mijn werkgever? Indien mijn werkgever mij nu echter zou ontslaan ( er is al een periode van 6 maand voorbij), kan dit dan gebeuren via de bepalingen die van toepassing zijn met betrekking tot de proefperiodes ( opzeg 7 dagen) of zal dit dan gebeuren via de voorwaarden voor een contract van onbepaalde duur (vermits de termijn van 6 maand, vastgelegd volgens de wet, in principe al voorbij is)?

Via deze link http://www.workpocket.be/2/3/" onclick="window.open(this.href);return false; vond ik onder andere volgende info:

"Een soortgelijke redenering wordt eveneens gevolgd door het Hof Van Cassatie wanneer de duur van het proefbeding de door de wet toegelaten maximumduur overschrijdt. In die hypothese wordt de duur niet herleid tot die maximumduur, maar kan, zo meent het Hof, slechts de minimumduur toegepast worden."

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 dec 2013 08:51

Je link is correct, je proefperiode is dus reeds gedaan.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 06 dec 2013 09:36

Je hebt idd de wettelijke proefperiode gedaan.
Vanaf de eerste dag dat je gaat werken na je proefperiode, verval je in het systeem 'contract van onbepaalde duur'.

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 06 dec 2013 09:54

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 dec 2013 10:25



Hoe pak ik dit het best aan?
door niks te doen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 dec 2013 10:49

U bent 100% zeker dat uw bruto jaarloon minder is dan 38.665? Voor de duidelijkheid: uw brutojaarloon is NIET uw bruto maandloon x 12! Ook uw vakantiegeld, eindejaarspremie, andere voordelen (groepsverzekering, bedrijfswagen, ...) moeten in rekening gebracht worden. U spreekt over de "financiële sector". In sommige takken van deze sector is een bedrijfswagen, zelfs voor starters, niet ongebruikelijk. Doe daar ook nog een groepsverzekering bij, en je hoeft niet echt een hoog bruto maandloon te hebben om toch aan die 38.665 € op jaarbasis te zitten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jan ddh
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 06 dec 2013 18:31

Bedankt voor jullie reacties.

Het brutloon is 2200 EUR per maand, maaltijdcheques, groepsverzekering, ... . Wel geen auto van het bedrijf of tankkaart. Geen bonussen of dergelijke ...

12 x 2200 = 26400.

Ikzelf ben leek op dit vlak. Maar is het mogelijk dat in deze situatie het jaarlijks brutoloon toch het bedrag van 38.665 EUR overschrijdt?

Groeten,

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 06 dec 2013 22:27

hoeveel bedraagt het werkgeversaandeel van de maaltijdcheques? Hoeveel bedraagt de bijdrage groepsverzekering van de werkgever? Heb je een aparte hospitalisatieverzekering aan bvb goedkoper tarief?

Sowieso moet je al 2200 x 13,97 doen (vakantiegeld + meer dan waarschijnlijk een eindejaarspremie). Maar kans is idd klein dat je erboven komt, tenzij je die 2200 sterk afgerond hebt naar beneden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 dec 2013 11:36

Ik dacht dat de maximumbijdrage voor de maaltijdcheques rond 6 € per cheque lag. Dus op 220 werkdagen is dat 1320 € erbij. Voor een goeie groepsverzekering zal de werkgeversbijdrage rond de 250 € per maand liggen, denk ik. Dus nog eens 3000 € erbij. Neem dan idd je loon van 2200 € x 13.97 = 30743 €. Doe er de extra legale voordelen bij die ik hiervoor berekende (schattingen, uiteraard, ik ken de exacte cijfers in uw geval niet) en je komt aan 35054 €. Je zit er dus nog ruim onder. Zelfs met een hospitalisatieverzekering, denk ik niet dat je aan 38.665 € komt.

Maar om het zeker te weten, zouden we uw exacte situatie moeten kennen, uiteraard. Maar als uw loon idd 2200 bruto is en je enkel maaltijdcheques en groepsverzekering hebt als voordelen (geen laptop, geen GSM, geen hospitalisatie, thuis geen internet betaald door het werk, enz...) lijkt het mij ook niet dat je aan een hoger bedrag dan 38.665 € komt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”