wijziging bediende naar arbeider

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

wijziging bediende naar arbeider

#1 , 05 dec 2013 21:44

beste,

kan er mij aub iemand raad en /of helpen ?
ik ben bediende , leidinggevende functie, productieleider die "meehelpt"
4 weken terug kreeg ik te horen dat er een "manager"( lees planner) kwam , die liet mij de keus
vertrekken of blijven maar inleveren en arbeider worden
heb geen ja of nee gezegd maar wilde alles op papier qua loon , functie e.d.
daar wacht ik nu nog altijd op , zo het gevoel dat hij het rekt doordat gelijkheidsstatuut vanaf 1 01 2014
wat kan ik hiertegen doen???
ALLE hulp is echt welkom
ben 40j , 9 jaar in dienst in zelfde functie
loon , groepsverzekering , gsm , laptop, wagen, benzine ,maaltijdvergoeding/dag ,
toen voorstel : loon blijft behouden de wagen mag ik houden doch alle kosten voor ik , al de rest moet ik inleveren

aub kan ik hier iets tegen beginnen??
dank voor de eventuele hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 dec 2013 22:04

het eenheidsstatuut verlaagt je rechten niet. Heb je al een melding van die verandering van bediende naar arbeider op papier?

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 05 dec 2013 22:34

dank voor de reactie
nee nog niets ontvangen
gisteren nog maar eens naar gevraagd
morgen misschien, anders volgende week zeggen ze
komt opeens , zo onverwacht , hoop dat mij iemand raad kan geven in deze

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 dec 2013 22:37

voorlopig niks doen tot je een voorstel krijgt of een verandering merkt.

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#5 , 06 dec 2013 17:28

voorstel vandaag ontvangen , hieronder het voorstel:

BLAD 1:

beeindigen na overleg in wederzijdse overeenkomst hun bediendenovereenkomst die is ingegaan op 13/02/2006 en dit op 31/12/2013.

bij deze beeindiging zullen alle sociale documenten worden afgeleverd zoals het formulierC4 ( met als reden van ontslag de beeindiging met wederijdse toestemming) en het het vakantieattestbij uitdiensttreding.

Beide partijen bevestigen uitdrukkelijk dat zij aan elkaar naar aanleiding van deze beeindiging geen vergoeding verschuldigd zijn en dat huidige overeenkomst zonder dwang is tot stand gekomen.

Ook zal geen vergoeding verschuldigd zijn voor de volgende voordelen die een einde nemen:
gebruik gsm - personenwagen(VAA) - maaltijdvergoeding - groepsverzekering

BLAD 2

Tussen partijen wordt nu een nieuwe overeenkomst gesloten met ingang van 1/01/2014 en dit in de hoedanigheid van arbeider.
Zonder restrictief te zijn zullen de taken als arbeider bestaan uit het instellen van machines (.......) alsmede uit het bedienden van deze machines.

Deze nieuwe arbeidsovereenkomst wordt bij deze gesloten met behoud van de ancienniteit vanaf 13/02/2006, ook voor het bepalen van een eventuele opzeg.Deze nieuwe arbeidsovereenkomst wordt gesloten zonder proefperiode.

De arbeidsvoorwaarden en het loon van.... zijn bepaald in functie van het toepasselijk par.comite.

Deze overeenkomst tot beeindiging van de bediendenovereenkomst en tot het sluiten van een nieuwe arbeidsovereenkomst wordt opgemaakt in twee exemplaren ..........

BLAD 3

verder wordt overeengekomen dat de heer ......
-volgende overneemt voor de prijs van 0€ :
-personenwagen (7j 180000km) ......, autoverzekering op naam .......wordt beeindigd op 31/12/2013.
-laptop
- 2 x gratis mag tanken bij de firma

kan er mij iemand raad geven ???
bv als ik weiger en daaruit volgt wss ontslag , wat kan ik doen en waar heb ik recht op ( statuutwijzging bediende /arbeider wordt veranderd op 1/01/2014),vergoeding??
bv als ik akkoord ga is dit dan een degelijk contract ?

aan iedereen bedankt om te helpen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 dec 2013 17:49

wat is je huidig brutojaarloon?

Heb je op zich iets tegen je functiewijziging?

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#7 , 06 dec 2013 18:03

ca 42000 €
ja eig wel, daar het een grote vergissing en besliissing is , de persoon in kwestie kent echt niets in ons vakgebied, en als ik zeg niets is dat dus echt niks.
is eig iemand voor planning en argument van zaakvoerder dat hij er geen twee zulke kan betalen.
zo het gevoel van de loopjongen en bij fouten of dergelijke komt het toch bij mij terecht omdat ik van alles op de hoogte ben.
het werk op zich vind ik best ok , maar schrik om wat komen gaat

dank U voor te willen helpen

Jerommeke
Berichten: 80

#8 , 06 dec 2013 20:12

4 weken terug kreeg ik te horen dat er een "manager"( lees planner) kwam , die liet mij de keus
vertrekken of blijven
maar inleveren en arbeider worden
Beide partijen bevestigen uitdrukkelijk dat zij aan elkaar naar aanleiding van deze beeindiging geen vergoeding verschuldigd zijn en dat huidige overeenkomst zonder dwang is tot stand gekomen.
Dit lijkt me niet correct.
Weet niet of hier iets mee gedaan kan worden.
JPV?.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 06 dec 2013 22:19

Er is geen sprake van dwang, hij heeft vrij de keuze tussen zijn ontslag krijgen of een nieuw contract tekenen. 't is natuurlijk geen leuke keuze, maar het blijft een wettelijke correcte keuzemogelijkheid. Hij heeft de tijd om alle opties mooi op een rij te zetten.

De splitsing in "einde arbeidsovereenkomst" en "begin nieuwe arbeidsovereenkomst" maakt het wel heel moeilijk gezien de nieuwe wetgeving (die nog niet in het staatsblad staat) en gebrek aan interpretatie.

Ik zou het persoonlijk niet zo aanvaarden (in de veronderstelling dat je daar wil blijven werken), maar eisen dat beide eerste bladen in 1 document gegoten worden en er niet over een einde arbeidsovereenkomst, maar over een verandering van statuut mét andere loonvoorwaarden gesproken wordt en het document gedateerd wordt minstens 1 dag NA 1 januari 2014.

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#10 , 06 dec 2013 23:22

dank U voor de reactie , maar iets niet duidelijk
1. waarom een dag na 1/01/2014 , omdat het statuut arbeider/bediende nog niet rond is
of voor de mogelijke voor en -of nadelen die ik later kan verwachten
2. en wat met het woordje restrictief ? " wat een bepaalde voorwaarde of beperking betreft " zit me niet lekker of is dit de gewone zaken van doen
mijn excuses als ik wat achterdochtig in deze blijk te zijn , maar weet door de jaren heen in een kaderfunctie hoe de zaakvoerder te werk gaat en "voorbereid" en "geslepen" is
daarmede doe ik een beroep op al wie kan helpen
dank

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 07 dec 2013 15:49

1. Puur uit voorzorg qua interpretatiediscussie. Op zich is 1/1/2014 nog geen drama (lijkt me), maar beter je voorzorgen nemen.
2. da's redelijk standaard, zodat men je verschillende zaken kan laten doen en je niet kan zeggen dat je (bij wijze van spreken) niet even een vijs wil aandraaien. Welk paritair comité zou het trouwens worden?

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#12 , 11 dec 2013 22:48

heel moeilijk !!!!
heb hier echt géén ervarring mee
in mijn huidige contact staat dit:

de bepalingen omtrent het beeindigen van de arbeidsovereenkomst en opzegtermijnen staan uitrukkelijk vermeld in het arbeidsreglement .
in afwijking daarop komen partijen uitdrukkelijk overeen , dat bij opzeg van de werkgever , de opzeggingstermijn vastgesteld wordt op 3maanden per begonnen anciennitijdsschif van 5jaar.

indien ik niet akkoord ga met het voorstel :
waar heb ik recht op??
kan ik een vergoeding krijgen?
ontslagvergoeding?
wat met de nieuwe wetgeving? wat zal ik moeten doen ?

graag info , ik ken hier echt niets van (nooit meegemaakt) , moet ik naar het acv of iets anders ?

dank voor jullie hulp , jullie tijd , apprecieer dit ten zeerste
groeten

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#13 , 14 dec 2013 13:12

beste;
heb me geinformeerd bij acv
bij veranderen van statuut moet ik meer dan 6maand werken in bedrijf om jaren ancienieteit geldig te maken ,en komt erbij dat deze maar 1250€ bedraagt
zoals het vroeger was moet de werkgever mij een opzegging geven van 6maanden

1. als ik moet blijven werken in de firma ben ik zeker van minstens 6maanden werk en kan intussen zoeken naar een andere job
alleen bij deze enkele vragen
wat met mijn maaltijdvergoeding op loonbrief?
mijn gsm /abbo kan die dat stopzetten? is niet in mijn contract vermeld
mijn tankkaart /auto , kan die die stopzetten? is niet in mijn contract vermeld
mijn laptop ? prive gebruik ook , maar is niet in mijn contract vermeld

2. of die wil mij daar niet meer en ontvang i in januari mijn opzeg , 6 maanden loon , vaantiegeld,..
en kan ik ook uitkijken naar een andere job
alleen bij deze enekle vragen:
hoe zit dat nu eigenlijk met die zogezegde nieuwe wetgeving vanaf 1/01/2014 ????
is dat voor mij hier echt van doen ???

dank voor de reacties

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 14 dec 2013 13:44

bij veranderen van statuut moet ik meer dan 6maand werken in bedrijf om jaren ancienieteit geldig te maken ,en komt erbij dat deze maar 1250€ bedraagt
zoals het vroeger was moet de werkgever mij een opzegging geven van 6maanden
klopt enkel indien het niet enkel over een verandering van statuut, maar ook over een verandering van werkgever gaat.

1. Hoe lang krijg je die zaken al?

2. Is idd van tel, met als resultaat dat je meer dan 9 maand opzeg/verbreking zou krijgen.

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#15 , 15 dec 2013 11:32

gsm,maaltijdvergoedingen al van in het begin ,
auto,tankkaart , laptop na 6 maanden daar werken
groepsverzekering loopt nu al 7jaar

je spreekt van 9maanden opzeg , is dat geen 6 maanden? en zo niet hoe kom je aan 9maanden?
en kan het echt nergens terugvinden , acv weet ook nog geen uitsluitsel, maar hoe met die nieuwe wet ?
weet U daar wat van?

dank U wel voor de hulp

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”