niet wettelijk ontslag

martizio
Topic Starter
Berichten: 81

niet wettelijk ontslag

#1 , 05 dec 2013 17:39

klopt het dat mijn ontslag niet rechtsgeldig is als ik geen aangetekende brief thuis gehad heb?
ik heb het wel getekend bij hem op kantoor.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 dec 2013 17:56

klopt. maar ben je zeker dat je een ontslag afgetekend hebt, of gaat het over een "onderling/wederzijds akkoord"?

Nu, ontslag blijft sowieso van toepassing, maar wordt een verbreking.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 07 dec 2013 08:23

‘ik heb het wel getekend bij hem op kantoor‘ vereist dat u vooraf zorgvuldig onderzoekt wat ‘het’ is. Indien ‘het’ = de door uw werkgever gegeven opzegging dan geldt :
“Art.37.§1...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van NIETIGHEID enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot, met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomsten)

‘waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid‘ is niet in acht genomen,zodat de OPZEGGING nietig is. Echter : ’De rechter is onbevoegd om partijen te verplichten hun arbeidsovereenkomst na te komen en uit te voeren als één van de partijen beslist heeft de overeenkomst te beëindigen‘(Cass. 20 juni 1988,T.S.R. 1988,325).Zie dan art.39 voornoemde wet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”