Gebruik gebruikers account + email na ontslag.

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

Gebruik gebruikers account + email na ontslag.

#1 , 04 dec 2013 19:17

Hoi,

Ik ben een 2-tal weken geleden ontslagen en er is een verbrekingsvergoeding betaald. Nu merk ik enkele dagen geleden dat er iemand anders op mijn account dat met paswoord beveiligd is/was e-mails is aan het sturen met mijn email adres waar dat mijn persoonlijke naam duidelijk in staat. Kan dit zomaar. Heb ik hier geen recht op privacy? Het stoort mij een beetje daar het paswoord dat gebruikt wordt om in te loggen op mijn account een paswoord is dat ik ook nog voor andere zaken gebruik. Ik ben hier toevallig op uit gekomen omdat ik zelf vergeten was dit e-mail account te verwijderen uit mijn GSM. Ik ging er ook van uit dat zij als bedrijf dit account wel onmiddellijk zouden blokkeren.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 dec 2013 20:04

Welk emailadres is het? is het een emailadres in de genre van "voornaam.achternaam@firma.be"?

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 04 dec 2013 20:08

Inderdaad JPV.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 dec 2013 20:16

dat e-mailadres kan dan enkel nog gebruikt worden als ontvangst-emailadres, maar vanaf die account kan niet meer actief gereplied worden (behalve met berichtje: "deze persoon werkt hier niet meer, u kan contact opnemen met ...". Anders kan er sprake zijn van het aannemen van een valse identiteit.

dat dit e-mailadres gebruikt wordt, wil niet zeggen dat men uw wachtwoord zou kennen. Wachtwoorden kunnen eenvoudig gewist worden door een beheerder en vervangen worden. Het kan ook dat uw wachtwoord nog gebruikt wordt, maar dat niemand toegang heeft tot het wachtwoord (men logt in met een versleutelde versie van uw wachtwoord, zonder dit wachtwoord te weten).

U hebt daarentegen ook geen recht meer op toegang tot die e-mailaccount, u bent dus zelf ook juridisch niet correct bezig.

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 04 dec 2013 20:21

Hoi JPV

Ja ik weet inderdaad dat ik ook geen recht meer tot dit e-mail account. Ben er uiteindelijk ook maar toevallig op uit gekomen en heb deze ondertussen ook uiteraard verwijderd van mijn gsm. Het is verder ook niet mijn bedoeling hiervan een 'zaak' te maken. Wou eigenlijk alleen maar een e-mail sturen in de trend van gelieve deze account niet meer actief te gebruiken om verslagen e.d. door te sturen maar als ik het zo lees kan ik dit beter ook gewoon laten.

Grts

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 dec 2013 20:23

nee, e-mail sturen dat verder gebruik van je naam in het bedrijf gelijk staat met diefstal van identiteit. Kan je de eerste keer nog vriendelijk mailen, de tweede keer doe je dat met een vermelding dat een kopie naar de politie verzonden wordt :)

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

#7 , 04 dec 2013 20:25

Kom ik dan zelf niet in de problemen daar ik zelf ook juridisch niet echt correct bezig was, ook al was dit niet mijn bedoeling?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 04 dec 2013 20:28

U kan stellen dat u dit toevallig nog ontdekte omdat u de instellingen op uw gsm niet direct weg kreeg. Vermeldt gewoon dat u deze ondertussen wel verwijderd heeft, dan kan u niks verweten worden. Ik heb hier wss ook nog altijd documetnen liggen van een oude werkgever, mocht ik die terugvinden ben ik enkel strafbaar indien ik die zou gebruiken, niet omdat ik die toevallig nog liggen zou hebben op een van m'n backups.

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

#9 , 04 dec 2013 23:11

Bedankt voor de info :-)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”