vervangingsovereenkomst (overheid)

defoo
Topic Starter
Berichten: 171

vervangingsovereenkomst (overheid)

#1 , 04 dec 2013 10:42

Ik werk al meer dan tien jaar bij de overheid met een vervangingsovereenkomst om een statutair ambtenaar te vervangen die een mandaat van opleidingsdirecteur uitoefende. Diezelfde persoon werd onlangs bevorderd en oefent nu een totaal andere job uit binnen dezelfde federale overheidsdienst.
1) kan men zomaar een vervangingsovereenkomt gedurende zo een lange tijd geven ? Wat betekent zo'n overeenkomst eigenlijk?
2) zou de betrekking nu niet vrij moeten komen (voor een statutaire plaats) waardoor ik dreig op de straatstenen te belanden?
3) of kan ik mijn werkgever aanklagen (de Belgische Staat) en eisen dat mijn arbeidsplaats automatisch aan mij wordt toegewezen in een ander type overeenkomst (contractueel, statutair)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.
Berichten: 876

#2 , 04 dec 2013 11:00

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

defoo
Topic Starter
Berichten: 171

#3 , 05 dec 2013 12:12

Bedankt voor de info!
Ik hoop natuurlijk dat het niet zover komt dat ik op de straatstenen belandt, maar een verwittigt man is er twee waard !
jammer dat zulke zaken bij de Overheid gebeuren, ...

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 05 dec 2013 12:21

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 05 dec 2013 17:18

Bij de overheid werken er in principe vastbenoemde (statutaire) personeelsleden.
Op een gegeven ogenblik is men contractuele gaan aanwerven. Deze zijn zoals in privé gebonden door een arbeidscontract en de voorwaarden van contract zijn afdwingbaar en op te volgend door de partijen.
Als de plaats statutair is kan u daar enkel als statutaire aan deelnemen. Indien overheid beslist om geen statutair op die plaats te zetten - dus plaats niet open verklaren kunnen ze wel een contractuele op die plaats zetten.
Zo kan u op uw beurt meedoen voor een statutaire functie maar zolang men geen functie open verklaart blijft u na geslaagd te zijn in de werfreserve.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”