Ontslag. Wat met ontslagovereenkomst

Jabo
Topic Starter
Berichten: 96

Ontslag. Wat met ontslagovereenkomst

#1 , 26 nov 2013 15:20

Wie kan mij helpen.

Vandaag heb ik met onmiddelijke ingang mijn ontslag gekregen (de arbeidsrelaties eindigen vandaag). De ontslagbrief zal mij vandaag of morgen toegezonden worden, aangetekend. GSM, laptop en tankkaart zijn ingeleverd.

Ik heb een overeenkomst getekend om mijn bedrijfswagen nog 2 weken te mogen gebruiken.

Nu heb ik hier een ontslagovereenkomst liggen (opgesteld door het bedrijf) die ik graag aan iemand met kennis van ontslagrecht wil laten controleren op onregelmatigheden. Teken ik deze overeenkomst dan zal ik nog een extra maand ontslagvergoeding krijgen en mijn bedrijfswagen behouden tot eind Januari.

Met dank,
Jabo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 nov 2013 17:09

als je de ontslagovereenkomst wil laten nalezen, zal je die ergens moeten online plaatsen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2013 20:57

inscannen en in jpv pb steken

een ontslagovereenkomst is heel tricky , en je hebt getekend

als ze u hebben liggen met een dading , zorg dat je zo vlug mogelijk 4 weken kan werken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Jabo
Topic Starter
Berichten: 96

#4 , 27 nov 2013 07:26

Wat is een dading? Wat ik getekend heb is een overeenkomst slechts om nog een korte periode over de bedrijfswagen te kunnen beschikken.

Dit is de text: (Ik heb mijn scanner/ printer moeten inleveren, dus geen scan)

------------------------------------------------
Tussen: vennootschap
En: Jabo

Er wordt uiteengezet hetgeen volgt:
1. Jabo is in dienst getreden op 2 mei 2007 als bediende
2. Op 26 november 2013 heeft de vennootschap de heer Jabo haar beslissing meegedeeld een einde te stellen aan zijn arbeidsovereenkomst.
3. Partijen zijn samengekomen om de terbeschikkingstelling van het bedrijfsvoertuig na de beeindiging van de arbeidsrelaties te verlengen

Deze overeenkomst heeft tot doel de modaliteiten van deze terbeschikkingstelling te regelen.

ER wordt overeengekomen hetgeen volgt:
ENIG artikel:
- Jabo zal mogen beschikken over de bedrijfswagen tot en met 9 december 2013.
- de brandstofkosten zijn voor zijn rekening
- Uiterlijk 9 december 2013 zal de bediende de wagen, sleutels, boorddocumenten terugbezorgen op de zetel van de vennootschap.
- Jabo zal de wagen als goed huisvader gebruiken en zal verantwoordelijk zijn voor elke boete en schade berokkend aan de wagen, met inbegrip van de franchise. Bovendien verbindt hij er zich toe alle schade te vergoeden die niet door de verzekering wordt gedekt.
- Het overeenstemmend voordeel van alle aard zal aangegeven worden overeenkomstig de wettelijke bepalingen

Opgemaakt te ... in 2 originelen...
--------------------------------------------------------------

In mij volgende bericht zal ik de tekst van de ontslagovereenkomst plaatsen.

Tot zo ver bedankt.
Jabo

Jabo
Topic Starter
Berichten: 96

#5 , 27 nov 2013 08:08

Hierbij de tekst van de ontslagovereenkomst:

Ontslagovereenkomst (de tekst)

-------------------------------------------------------------------
Tussen: vennootschap
En: Jabo

Er wordt uiteengezet hetgeen volgt:
1. Jabo is in dienst getreden op 2 mei 2007 als bediende
2. Op 26 november 2013 heeft de vennootschap de heer Jabo haar beslissing meegedeeld een einde te stellen aan zijn arbeidsovereenkomst mits betaling van een compenserende opzeggingsvergoeding.
3. Partijen zijn samengekomen en hebben besloten de vertrekvoorwaarden en de modaliteiten van het einde van de arbeidsverhoudingen in der minne te regelen.

ER wordt overeengekomen hetgeen volgt:

Artikel 1.
De vennotschap stelt een einde aan de arbeidsovereenkomst van de Bediende met onmiddelijke ingang mits betaling van een compenserende opzeggingsvergoeding.
De arbeidsverhoudingen nemen een definitief einde op 26 november 2013.

Artikel 2
Binnen 15 dagen zal de vennootschap aan de bediende de volgende bedragen betalen:
- Loon verschuldigd tot en met 26 november 2013
- Compenserende opzeggingsvergoeding gelijk aan 7 maanden loon
- Vakantiegeld
- Eindejaarspremiepro rata temporis
Van deze bedragen zal de vennootschap de sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing afhouden.

Artikel 3
De bediende gaat uitdrukkelijk akkoord met de duur van de opzeggingstermijn die in aanmerking wordt genomen voor het berekenen van d opzeggingvergoeding, evenals met het bedrag van deze vergoeding en haar berekeningsbasis.

Artikel 4
Binnen een maand na de beëindiging van de arbeidsverhoudingen, zal de vennootschap aan de bediende alle wettelijke siciale documenten overhandigen (C4-werkeloosheidsformulier, loonfiche bij uitdiensttreding, vakantieattesten en tewerkstellingattest)

Het C’-formulier zal “reorganisatie” als ontslagmotief vermelden.

Artikel 5
De bediende verbindt er zich toe alle documenten en dossiers, computerprogramma’s en materiaal (Laptop, printer, GSM, etc) en het nodige kleine bureelmateriaal waarvan hij het gebruik had tijdens de arbeidsovereenkomst en die aan de werkgever toebehoren, op de zetel van de vennootschap terug te bezorgen.

De bediende verbindt zich ertoe geen kopie noch enig andere reproductie, digitaal format inbegrepen bij te houden of te maken van alle documenten van de vennootschap, met inbegrip van de documenten die de bediende zelf heeft opgesteld in het kader van zijn arbeidsovereenkomst.

Artikel 6
De bediende zal over de bedrijfswagen mogen beschikken tot en met 31 januari 2014.
De brandstofkosten zijn voor zijn rekening
Uiterlijk 31 Januari 2014 zal de bediende de wagen, sleutels, boorddocumenten terugbezorgen op de zetel van de vennootschap.
De bediende zal de wagen als goed huisvader gebruiken en zal verantwoordelijk zijn voor elke boete en schade berokkend aan de wagen, met inbegrip van de franchise. Bovendien verbindt hij er zich toe alle schade te vergoeden die niet door de verzekering wordt gedekt.
Het overeenstemmend voordeel van alle aard zal aangegeven worden overeenkomstig de wettelijke bepalingen

Artikel 7
Overeenkomstig artikel 17 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, verbindt de bediende zich ertoe geen zakengeheimen, werkwijzen en methodes evenals alle vertrouwelijke inlichtingen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met de vennootschap of met de zaken van de vennootschap of met een vennootschap die verbonden is met de vennootschap en waarvan hij kennis zou hebben gehad ingevolge of ter gelegenheid van zijn functies, zoals commerciële, industriële of financiële informatie, bekend te maken aan een concurrent van de vennootschap of aan om het even welke andere derde, noch deze aan te wenden in zijn eigen voordeel of ten voordele van derden.

De bediende zal zich er eveneens van onthouden om elke daad van oneerlijke concurrentie te stellen of hieraan deel te nemen.

Artikel 8
Mits de correcte uitvoering van deze overeenkomst verklaart de bediende dat al zijn rechten werden voldaan en verzaakt hij, zonder enig voorbehoud of uitzondering, alle eisen of vorderingen evenals alle andere rechten die ontstaan zijn of nog zouden kunnen ontstaan ingevolge of ter gelegenheid van de arbeidsverhoudingen die tussen partijen hebben bestaan, de beëindiging ervan alsmede de beeindigingmodaliteiten.
De vennootschap formuleert dezelfde verzakingen ten overstaan van de bediende.

Artikel 9
Partijen verzaken eveneens elke dwaling in rechte of in feite, evenals alk verzuim betreffende het bestaan en/of de omvang van hun rechten in te roepen.

Artikel 10
De verzakingen van de bediende gelden niet alleen ten aanzien van de vennootschap maar ook ten aanzien van elke andere vennootschap die deel uitmaakt of die deel heeft uitgemaakt van de groep.

Opgemaakt te ... in 2 originelen...
--------------------------------------------------------------------------

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 nov 2013 10:26

tekst één en tekst 2 spreken elkaar teken. je hoeft eigenlijk enkel tekst 2 te tekenen, die op zich een redelijke overeenkomst is ,tenzij je een hoog loon hebt of een hoge leeftijd he bt.

Jabo
Topic Starter
Berichten: 96

#7 , 27 nov 2013 12:21

Ik ben 44j (is dat al oud?), en verdien 2x modaal met alle voordelen.

Bedankt zover.

Gr,
Jabo

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 27 nov 2013 14:42

dan moet je afwegen wat voor jou het belangrijkste is: de auto behouden tot einde datum zoals vermeld op overeenkomst of mogelijks (ongeveer) 1 maand meer loon krijgen.

Jabo
Topic Starter
Berichten: 96

#9 , 27 nov 2013 16:55

Bedankt,
Jabo

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”