2x aangenomen en achteraf aanwervingsprocedure gestopt...

huurwaarborg
Topic Starter
Berichten: 17

2x aangenomen en achteraf aanwervingsprocedure gestopt...

#1 , 20 nov 2013 20:40

Beste leden,
ik ben benieuwd naar jullie reactie, laat ik even mijn verhaal doen. Momenteel ben ik echt mentaal kapot.

Sinds begin dit jaar heb ik meerdere keren deelgenomen aan een Selor (selectie bureau van de overheid). Waarvan enkele positieve uitkomst waren.
Ik had ook mijn kans gewaagd bij de Vlaamse Overheid.

1ste keer:
Ergens in mei zag ik een vacature staan bij de Vlaamse Overheid, het ging om een vervangingscontract, maar deze kon wel verlengd worden naar contract van onbepaalde duur na een tijd.
Want volgens de selectieverantwoordelijke gooien ze nooit mensen buiten.

in juni krijg ik bericht dat ik op gesprek mag gaan + computer test, iedereen was enthousiast over mijn profiel en motieven. Enkele dagen nadien werd ik opgebeld met het goede nieuws. Ik mocht zo snel mogelijk beginnen, indien mogelijk week nadien al. Ze vroegen of ik even wou nadenken, ik zei ja aangezien ik nog toen een interview had bij Selor zelf. En dat ik hun ten laatste 2 dagen later ging contacteren.

De hele selectie was op turbo gezet en alles moest snel snel gaan, zelfs hun job omschrijving was copy paste van een standaard omschrijving.
Met dingen zoals, doorgroeimogelijkheden etc. Dit had ik ook gevraagd, ze zeiden jah is een standaard ding van de VO, niks van aantrekken.
Na de telefoongesprek vroeg ik toen via mail of ik later kon beginnen wegens een persoonlijke reden. Helaas nooit reacties op mijn mails gekregen.

Na een kleine week kreeg ik dan een telefoontje van de selectieverantwoordelijke, terwijl ze al in Brussel Centraal stond om haar trein te nemen richting thuis:
Helaas we hebben besloten om je toch niet aan te werven omdat we intern iemand hebben gevonden. Nadien kreeg ik nog andere redenen zoals dat ik niet gemotiveerd en blij was aan de telefoon, etc.
Hallo, ik ga toch niet beginnen te tieren en roepen van blijheid aan de telefoon.

Goed ik heb dan een klacht ingediend bij de Ombudsman, ik kreeg mijn gelijk:
Na onderzoek van uw klacht zijn we tot de volgende bevindingen gekomen.

Zoals u zegt, bleek niet uit het vacaturebericht dat de aanwerving van een medewerker zo dringend was dat de werkelijke indiensttreding niet even kon wachten. Het bericht van uw selectie van 23/5 beperkte zich bovendien tot de volgende eenvoudige mededeling: “Je kan zo snel mogelijk bij ons starten.”

We menen dat de aanwervende overheid in haar vacatureberichten beter meldt wanneer zij de aanwerving wenst te laten ingaan.

Anderzijds beoogde de selectieprocedure het afsluiten van een vervangingscontract dat per definitie tijdelijk is. En aangezien het de bedoeling is om iemand aan te werven die een personeelslid met moederschapsrust vervangt, spreekt het voor zich dat de indienstneming van een vervangend personeelslid in beginsel niet kan worden uitgesteld.

U stelt zich wel terecht de vraag waarom de MOD, gelet op het blijkbaar dringend karakter van de aanwerving, niet vroeger heeft gezocht naar een interne kandidaat (wat zij nu blijkbaar van plan is te doen) in plaats van een selectieprocedure met externe kandidaten te voeren.

De MOD heeft ons toegezegd om bij toekomstige aanwervingen voor tijdelijke functies de noodzaak aan een snelle indiensttreding expliciet in haar vacatureberichten te vermelden en in de sollicitatiegesprekken te vermelden.

We hebben ook onze opmerkingen bij het feit dat de MOD tijdens het selectiegesprek ruimschoots naar uw motivatie kon peilen (motivatie is trouwens een belangrijke rubriek in het standaard-cv-formulier) en in datzelfde gesprek ook het tijdstip van indiensttreding ter sprake kon brengen, maar, nadat u op donderdag 23/5 de mededeling van uw selectie had ontvangen, haar beslissing de volgende woensdag 29/5 al had gewijzigd, hoofdzakelijk:

1° omdat u enige bedenktijd had gevraagd vooraleer u de aangeboden functie definitief aanvaardde, aanvankelijk tot maandag 27/5 (die bedenktijd tot maandag 27/5 werd u trouwens uitdrukkelijk gegeven), later tot “ten laatste” vrijdag 31/5 (zie uw e-mail van 23/5), terwijl uw gevraagde bedenktijd wegens gelijktijdige deelneming aan een lopende selectieprocedure bij Selor, volgens ons, wel begrijpelijk is en daarom nog geen teken is van gebrekkige motivatie voor de vacante functie, en u intussen op zaterdag 25/5 (dus vóór het verstrijken van de eerste bedenktijd) al liet weten dat u “met alle plezier” de functie ging opnemen (zie uw e-mail van 25/5);

2° omdat u had gevraagd wanneer u “ten laatste” kon beginnen werken en ook had gepolst naar de mogelijkheid van een indiensttreding op 1/7 (die blijkbaar te maken hadden met een persoonlijke reden), wat de MOD opnieuw deed twijfelen aan uw motivatie en enthousiasme voor de functie, terwijl het volgens ons gebruikelijk is dat partijen bij het sluiten van een arbeidsovereenkomst (vervangingscontract) overeenstemming trachten te bereiken over de aanvangsdatum ervan (als die niet vooraf in de vacature of bij de selectie wordt bekendgemaakt), zelfs in het geval de aanwerving enigszins dringend is.

We hebben aan de MOD mededeling gedaan van onze bevindingen, doch zij blijft bij haar standpunt.
Toen werd het hele dossier naar de Vlaamse Ombudsman gestuurd en zij konden de job terug "eisen". En vroeg of ik nog interesse had, hierop had ik geweigerd omdat ik weet dat ze mij het niet gemakkelijk gaan maken op dat dienst, na deze klacht.

Na deze tegenvaller ben ik dan verder gegaan met zoeken.

2de keer:
in juli zag ik een vacature bij een FOD. Selectie testen afgelegd bij Selor en in oktober mocht ik op interview.
Weer was iedereen enthousiast, ze gaven veel informatie over de job zelf. Ze waren de job meer aan het verkopen dan dat ik hun moest overtuigen.
Dag nadien kreeg ik 2 verschillende telefoontjes, 1 van de selectieverantwoordelijke en 1 van hun P&O dienst met de melding dat ik geslaagd ben en dat ze mij willen aanwerven.
De verantwoordelijke voor mijn dossier vroeg me om 't gevraagde info (diploma, bewijs goed gedrag en zeden, gezinssamenstelling, etc) door te sturen.
De selectieverantwoordelijke vroeg of ik binnen 1 maand kon starten, voor mij geen probleem. Daarna kreeg ik een mail van mijn dossier verantwoordelijk met de melding dat het waarschijnlijk niet zal lukken om binnen 1 maand te starten omdat een aanwerving via een procedure moet verlopen met goedkeuringen van bepaalde diensten etc. En ze vermeldt ook dat er momenteel budgettaire beperkingen zijn.

off topic:
Nu is mijn vraag natuurlijk... is er dan geen budget voorbehouden voor aanwervingen... wanneer je beslist om een selectie procedure te starten? of is het gewoon een manier van je jaarlijkse budget te spenderen binnen een FOD?


Ik stuurde de gevraagde info door en wachtte geduldig af, ik kreeg nooit een bevestiging dat ze mijn info hebben ontvangen via mail. Wat je normaal toch zou doen als dossier verantwoordelijke?
Maar goed 4 weken zijn voorbij en ik stuurde een mail naar de selectieverantwoordelijke met de vraag of er nieuws is ivm mijn dossier. Hij wist het ook niet en ging het vragen aan P&O. 2 weken geen reactie van hem.
Dan besliste ik maar vorige zondag een mail te sturen naar P&O zelf met de vraag of er wat nieuws is. Maandag gelezen rond de middag, pas vandaag dinsdag na 18u mail gekregen met:
Ik dien u mee te delen dat de aanwerving niet doorgaat.
Dit heeft te maken met organisatorische redenen van interne aard zoals onder meer de interne reorganisatie die plaats vindt.
Ik dank u voor de aandacht die u hebt besteed en inspanning die u hebt geleverd met uw kandidaatstelling.
Het is al de tweede keer dat ze mij willen aanwerven, maar tijdens 't procedure zelf zeggen ze stop en daarmee gedaan.
Is het omdat ik buitenlandse origine ben dat ze mij discrimineren of vinden ze dat er te veel geld en tijd is bij de overheid?
Wat kan ik momenteel nog doen? in beroep gaan? klacht indienen? Wat zijn mijn rechten?

Beseffen ze niet dat door iets terug te nemen wat ze hebben aangeboden, dat iemand daaronder kan lijden? Ondertussen had ik al plannen gemaakt voor volgend jaar om bv te trouwen etc.
Ik hoor graag jullie meningen.
Ik sta trouwens op hun reserve aanwervingslijst die 2 jaar geldig is. Dus wanneer deze vacature terug open staat voor aanwervingen, zijn ze wel verplicht om met mij eerst contact op te nemen binnen de 2 jaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huurwaarborg
Topic Starter
Berichten: 17

#2 , 23 nov 2013 16:51

Echt jammer dat er niemand mij wat advies kan geven over eventuele stappen die ik kan nemen.
Graag had ik mijn schaden aan hun kunnen verhalen. De tal van selecties die ik heb laten voorbij gaan. De tijd en geld(3 keer examen gaan afleggen in Brussel) die ik erin heb gestoken.

Het is overduidelijk dat ze procedurefouten hebben gemaakt. En deze proberen ze nu te verdoezelen. Na 3 dagen heb ik nog steeds geen reactie gekregen op mijn reactie zelf.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 nov 2013 09:34

Ik zie niet welke eis u zou kunnen stellen. Ja, men zet plots een sollicitatie stop, maar dat recht heeft men bij gewijzigde omstandigheden. U hebt zelf in de eerste situatie de beslissing even uitgesteld, wat men u gegund heeft, maar waardoor zij ook hebben beginnen nadenken. De tweede keer hebt u sowieso geen enkel punt.

Reclame

huurwaarborg
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 24 nov 2013 23:26

Uitstelling van beslissing werd door hun voorgesteld. Ik had er niet eens aan gedacht om het te vragen. Want na het gesprek schoot het pas bij mij binnen dat ik de dag nadien nog een interview had.
Wat zou jij dan doen als je na x maanden testen hebt afgelegd en toch bij die 50 laureaten bent geraakt voor een interview de dag nadien.

Ik gaf mijn antwoord binnen de deadline, echter had ik nooit antwoord ontvangen tot bijna een week later. Daarna kwamen ze pas met redenen over motivatie/enthousiasme tijdens het melden van het goeden nieuws.
En dat ze niet meer kunnen wachten en intern iemand hebben gevonden. Een overheidsselectie duurt gemakkelijk 4 maanden tijd, dit wilt zeggen dat ze minstens 2 maanden geleden toen hun selectie hadden moeten starten. Deze deadline hadden ze dus blijkbaar niet gehaald. En alles moest snel snel gaan. En de Vlaamse Ombudsman gaf me dan ook op alle vlakken gelijk.
Wij hebben met de administratie uw misgelopen sollicitatie besproken. Dat heeft heel wat opgeleverd in de zin dat de Vlaamse overheid mij heel duidelijk laat weten dat dit op deze manier geen tweede keer zal gebeuren.
Ik werk voldoende samen met Bestuurszaken om mijn vertrouwen uit te spreken dat dit in de toekomst inderdaad beter zal verlopen.
Waarom zou ik geen punt hebben bij het tweede keer? Nu spreken ze over "wegens organisatorische redenen, onder anderen interne reorganisatie". Dit klinkt voor mij dat ze intern iemand hebben geselecteerd voor de job.
En niet als budgettaire problemen. In principe mogen ze niet iemand intern selecteren omdat het gaat om een "openbare/externe" selectie. Of mag men een job aan iemand anders geven, terwijl je deze schriftelijk hebt aanvaard? Als ik niet geschikt was, dan konden ze mij toch gewoon elimineren tijdens het interview? Puntje meer of minder, niemand zal weten waarom.

Dit komt over bij mij als, je bent geslaagd, maar je krijgt je diploma niet omdat de drukker geen papier meer heeft door organisatorische redenen.

Dan kunnen ze toch de aanwerving uitstellen tot volgend jaar? Het is nog maar een dik maandje en we zitten al in 2014.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 nov 2013 14:22

Jammer dat de communicatie van deze diensten zo slecht loopt. Maar je moet er voor jezelf steeds van uitgaan dat je pas aangenomen bent als je een getekend arbeidscontract in handen hebt. Enkel dan ben je aangenomen. Alles wat je verteleld of beloofd wordt op voorhand moet je als onbestaande beschouwen. Dit zal je in de toekomst héél wat teleurstellingen besparen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”