niet betaling loon door gsm rekening

mama van 2 bengels
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: wommelgem

niet betaling loon door gsm rekening

#1 , 22 jun 2007 10:12

mijn vriend werkt 15 jaar als vrachtwagenchauffeur en is onlangs ontslagen door onderling akkoord.nu heeft zijn baas de gsmrekeningen van 15 jaar opgeteld,nu zou mijn vriend 9000 euro moeten betalen voor die rekeningen!Zijn baas beweerd dat hij had gezegd 50euro krijgt en de rest leggen jullie bij.Er zijn nooit formulieren hiervoor getekend.Nu wil de baas de afrekening van juni,voorschot juli en afrekening juli en overuren inhouden als betaling vd rekening en de rest moet hij zo betalen.
Mag dit zomaar en wat moeten we doen als het niet zo is?
bedankt alvast
liefde is blind en volg je blindeloos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 jun 2007 09:18

?Art.3...Het is elke werkgever...verboden aan zijn bedienden of werklieden en aan de leden van hun gezin...diensten te verstrekken of te laten verstrekken.?(15 MEI 1956. - Wet betreffende de diensten voor personeelszorg).

?diensten? omvat ook GSM-diensten.

?Art.15.De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren...of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan...Art.18.Indien de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever...schade berokkent,is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld...?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Ik ga ervan uit dat het hier niet gaat om bedrog.

?Art.23.Op het loon van de werknemer mogen ALLEEN in mindering worden gebracht...3?.de vergoedingen en schadeloosstellingen verschuldigd ter uitvoering van art.18 van de wet van 3 juli 1978...?(Loonbeschermingswet 12 april 1965).

Leg zonodig klacht neer bij : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”