verlenging van vervanging niet aannemen

Fieah
Topic Starter
Berichten: 3

verlenging van vervanging niet aannemen

#1 , 18 nov 2013 09:37

Ik werk momenteel met een vervangingscontract. Eerst was het voor 3 weken, dan is het nog eens met 3 weken verlengd. Ik zit nu in de voorlaatste week. Ik kan na volgende week beginnen op een andere plaats met vast contract (ze vonden het niet erg om te wachten tot de vervanging voorbij is).
Nu gaat het hier de ronde dat de persoon die ik vervang niet terug zal komen na volgende week. Kan ik het vervangingscontract toch stopzetten om de andere (vaste) job te kunnen beginnen? Ik denk niet dat ze nog eens 3 weken gaan wachten tot ik kan beginnen.
Wat zijn dan de gevolgen als ik de volgende verlenging niet aanneem? (ik heb een contract waarin staat dat ik blijf zolang de andere persoon afwezig is)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 nov 2013 16:35

arbeider/bediende?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 nov 2013 08:14

“Art.1..§ 1. Tijdelijke arbeid in de zin van deze wet is de activiteit die op grond van een arbeidsovereenkomst wordt uitgeoefend en tot doel heeft in de vervanging van een vaste werknemer te voorzien of te beantwoorden aan een tijdelijke vermeerdering van werk of te zorgen voor de uitvoering van een uitzonderlijk werk.Art.3.Wanneer de partijen, met inachtneming van de bepalingen van dit hoofdstuk, opeenvolgende arbeidsovereenkomsten sluiten voor de uitvoering van tijdelijke arbeid in de zin van deze wet, worden zij niet verondersteld een overeenkomst voor onbepaalde tijd te hebben aangegaan.”(24 JULI 1987. - Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers).

‘Ik werk momenteel met een vervangingscontract...(ik heb een contract waarin staat dat ik blijf zolang de andere persoon afwezig is)’ houdt in dat die overeenkomst gesloten is voor bepaalde tijd.

“Art.40. § 1. Is de overeenkomst voor bepaalde tijd...aangegaan, dan is de partij die de overeenkomst beëindigd zonder dringende reden vóór het verstrijken van de termijn, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen, die gelijk is aan het bedrag van het loon dat verschuldigd is tot het bereiken van die termijn, zonder echter het dubbel te mogen overtreffen van het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn, die in acht had moeten worden genomen, indien de overeenkomst zonder tijdsbepaling was gesloten...“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 20 nov 2013 16:12

Ik denk dat, als je juiste info wil, je zelf eerst juiste en concrete info zal moeten geven.
Je spreekt eerst over een contract van drie weken, dat nog eens drie weken verlengd werd. Dus gaat het mijns inziens om een vervangingscontract van bepaalde duur. In dat geval heeft J. Demoor gelijk inzake artikel 40§1. Echter, dan zou binnen dikke week dit contract sowieso aflopen, en daarna kan je, zonder enige opzeg, bij je nieuwe werkgever starten.

Anderzijds zeg je "ik heb een contract waarin staat dat ik blijf zolang de andere persoon afwezig is", wat zou kunnen wijzen op een vervangingscontract van onbepaalde duur. In dat geval kan je opzeggen mits in achtneming van de gebruikelijke opzeggingstermijnen en/of verbrekingsvergoedingen (m.a.w. idem als had je een vast contract onbepaalde duur). (ter info: bij een vervangingscontract van onbepaalde duur kan de opzeggingstermijn wel korter of zelfs onbestaande zijn, als de reden voor vervanging wegvalt, bvb de vervangen werknemer komt terug. Dit is hier echter niet het geval)

Dus, concreet: staat er een eind-datum op je contract ? Werd bij die verlenging een nieuw contract van 3 weken getekend ? Wat staat er exact over het blijven zolang de andere persoon afwezig is ?
wat bedoel je exact met "verlenging aannemen" ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 nov 2013 17:52

“Art.1..§ 1. Tijdelijke arbeid in de zin van deze wet is de activiteit die op grond van een arbeidsovereenkomst wordt uitgeoefend en tot doel heeft in de vervanging van een vaste werknemer te voorzien of te beantwoorden aan een tijdelijke vermeerdering van werk of te zorgen voor de uitvoering van een uitzonderlijk werk.Art.3.Wanneer de partijen, met inachtneming van de bepalingen van dit hoofdstuk, opeenvolgende arbeidsovereenkomsten sluiten voor de uitvoering van tijdelijke arbeid in de zin van deze wet, worden zij niet verondersteld een overeenkomst voor onbepaalde tijd te hebben aangegaan.”(24 JULI 1987. - Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers).

‘Ik werk momenteel met een vervangingscontract...(ik heb een contract waarin staat dat ik blijf zolang de andere persoon afwezig is)’ houdt in dat die overeenkomst gesloten is voor bepaalde tijd.

“Art.40. § 1. Is de overeenkomst voor bepaalde tijd...aangegaan, dan is de partij die de overeenkomst beëindigd zonder dringende reden vóór het verstrijken van de termijn, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen, die gelijk is aan het bedrag van het loon dat verschuldigd is tot het bereiken van die termijn, zonder echter het dubbel te mogen overtreffen van het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn, die in acht had moeten worden genomen, indien de overeenkomst zonder tijdsbepaling was gesloten...“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Eerst was het voor 3 weken, dan is het nog eens met 3 weken verlengd
men heeft een einddatum overeengekomen wat verplicht vraagsteller een nieuwe arbeidsovereenkomst te ondertekenen ?

Art. 32. Behoudens de algemene wijzen waarop de verbintenissen te niet gaan, nemen de verbintenissen voortspruitende uit de door deze wet geregelde overeenkomsten een einde :
1° door afloop van de termijn;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”