Promotie verbaal beloofd en baasje is weg ...

Argestel
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Gent

Promotie verbaal beloofd en baasje is weg ...

#1 , 21 jun 2007 18:31

Hi,

Ongeveer een week of 3 geleden had ik een gesprek met mijn toenmalige baas en tijdens dit gesprek werd ik onofficieel bevestigd dat ik een promotie zou krijgen. Dit houdt in dat de oude (= huidig bestaande) functie zou gesplitst worden in 2 nieuwe functies, de dame die de andere functie zou krijgen heeft net zoals ik al een verbale 'belofte' gekregen en ondertussen heb ik al 1 taak uitgevoerd vanuit die 'onofficiele' functie.

Toen ik mijn baas vroeg om de promotie officieel te maken, kreeg ik te horen dat er door alle verschuivingen binnen ons departement nog een aantal handtekeningen moesten verzameld worden voor een aantal mensen, maar de functie van mij was OK, ook onze hele grote meneer was hier blijkbaar akkoord mee alsook de meneer die in Amerika verantwoordelijk is voor onze regio. Ik ging er dus vanuit dat alles in kannen en kruiken was.

Vandaag echter kregen we te horen via een conference call dat mijn baas nu mijn baas niet meer is, want dat hij een andere functie (binnen hetzelfde bedrijf) heeft aanvaardt. De nieuwe baas is echter niet op de hoogte van de splitsing van het department en dus ook niet van de gemaakte beloftes. Bovendien kent die meneer mij persoonlijk niet zo goed, also kent hij mijn vaardigheden niet, dus die man kan geen enkele reden vinden om mij in de 'beloofde' positie te plaatsen en dus krijg ik een ondergeschikte rol aan de dame (die eerst de andere helf beloofd was - en die dus nu blij is want nu heeft ze 100% in plaats van 50%). Ik ben - om het zacht uit te drukken - niet echt blij met deze situatie en overweeg ontslag, maar vooraleer ik dit doe had ik toch nog even een juridische vraag.

Zijn dit soort 'gentleman's agreements' binded in Belgie ? En zo ja, als deze niet wordt nageleefd, is dit een vorm van constructief onslag ?

Alvast bedankt aan diegene die mij van informatie hieromtrent kan voorzien, want ik ben namelijk echt niet van plan om deze baan aan te nemen, maar dan moet ik uiteraard wel weten welke richting ik uit kan met ontslag. Indien een verbale belofte bindend is wil ik proberen dit te gebruiken om ontslag in te dienen en te vragen of zij mij onstlag willen geven, zo krijg ik toch minstens een uitkering terwijl ik een nieuwe baan zoek.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 21 jun 2007 18:58

AO's mogen niet eenzijdig gewijzigd worden, als de WG uw AO eenzijdig wilt wijzigen door aan een essentieel element te raken (zoals loon, hangt af van uw contract natuurlijk wat als essentieel wordt beschouwd), dan pleegt hij in feite contractbreuk.

Geef in ieder geval niet zelf uw ontslag, dit zou erop wijzen dat u geen onderhandelingen heeft gedaan en dat u vrijwillig opstapt -> bijgevolg geen opzeggingsvergoeding.

Het beste is om aan de arbeidsrechtbank om dringende maatregelen te vragen, zodat uw AO momenteel geschorst wordt. Zo hoeft u uw verbintenissen tijdelijk niet meer na te komen. Probeer er met de werkgever uit te geraken, indien er geen oplossing volgt dan kunt u vragen aan de arbeidsrechtbank om te oordelen of dit over een eenzijdige wijziging gaat die bij niet-aanvaarding mag gezien worden als ontslag.

Indien u een bediende bent met een hoger salaris dan 27.XXX? per jaar dan zal de arbeidsrechtbank in dezelfde zaak ook een correct opzeggingsvergoeding uitspreken in uw voordeel.

mvg

Argestel
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Gent

#3 , 22 jun 2007 11:59

Hi,

Alvast bedankt voor je antwoord, maar toch nog een klein vraagje, is dit inderdaad ook geldig voor een verbale arbeidsovereenkomst ? Er staat namelijk niets, maar dan ook niets geschreven over deze promotie.

Een Nederlandse collega van mij, heeft identiek dezelfde situatie en hij vertelde mij deze ochtend dat in Nederland verbale overeenkomsten inderdaad bindend zijn, maar dat het altijd het probleem blijft om iemand te laten 'toegeven' dat ze inderdaad die belofte gemaakt hebben.

Wat voor 'bewijs' moet worden voorgelegd aan de arbeidsrechtbank, want uiteraard iedereen zou zo met dit soort verhalen kunnen komen aanzetten.

Groejtes

Reclame

YoeriS
Berichten: 271

#4 , 22 jun 2007 14:09

die promotie kun je bijna niet hard maken, want inderdaad hiervoor heb je iets concreet nodig, anders is het uw woord tegen hun.

Maar, wat ik je eerder heb gezegd sloeg niet echt op die promotie, maar op de nieuwe job die je aangeboden krijgt in vergelijking met de huidige job die je nu hebt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”