intentie tot ontslag gekregen en verder niets. faillisement?

J-LP
Topic Starter
Berichten: 4

intentie tot ontslag gekregen en verder niets. faillisement?

#1 , 07 nov 2013 20:00

Ik werk voor een bedrijf uit waarloos die door het 'verlies' van een contract 12 van de 26 werknemers moet laten gaan. Het bedrijf is eerder al gesplitst in 4 eenheden waarvan er één in WCO is gegaan. Twee van de vier werknemers in dat bedrijf (beide vakbondsafgevaardigden met meer dan 10 jaren dienst) zijn direct ontslagen, dwz. ze kwamen 's morgens binnen en mochten direct terug vertrekken. Het bedrijf waar ik nu voor werk heeft dus geen werk genoeg meer. Er volgde een mail met in de AAN: regel de namen van, wat later op een in die mail aangekondigde vergadering bleek, de namen van diegene die moeten vertrekken. In die vergadering werd dus nogmaals melding gemaakt van het verlies van het contract en dat ze (mijn firma) contact genomen hadden met wat tot dan toe hun grootste concurrent was. Die concurrent was die dag ook uitgenodigd om met ieder individuele vertrekker een gesprek te hebben. In de mail van mijn firma was sprake van een 'collectieve regeling met de concurrent'.
Intussen is gebleken dat die concurrent enkel in 6 van die personen geïnteresseerd is waarvan van drie Nederlanders, die dus waarschijnlijk ook onder een ander recht vallen en ook zullen werken voor het Nederlandse filiaal van die concurrent.
De drie belgen kregen de raad van de concurrent om te wachten tot ze ontslagen werden om een maximum aan rechten te behouden. De drie arbeiders die met deze info naar de manager gingen kregen te horen dat ze zelf ontslag dienden te nemen. Zij weigeren dit tot op heden te doen, wat hun vol recht is en waarschijnlijk aan te raden is.
Dit betekent dat er nog 6 personen zijn waarvan 5 bedienden die achterblijven zonder verdere info. De laagste opzeg voor die bedienden is 3 maand en de hoogste 18 maanden.
Het bedrijf gonst intussen van de geruchten dat het zou failliet gaan, verschillende signalen binnen het bedrijf sterken dit vermoeden.
Er was ook sinds eind vorig jaar een joint venture aangekondigd met een zeer groot Duits bedrijf maar ook dat word iedere keer als een 99.99% zekere zaak afgedaan tegenover de blijvers.
Ik ben één van die 'vertrekkende' bedienden. Herkent iemand deze hang van zaken? Mij lijkt het een uitgedokterd scenario om een joint venture op te starten als nieuw bedrijf en daardoor de blijvers te dwingen nieuwe arbeidsvoorwaarden te accepteren of anders een manier om tot eind december de lopende contracten te kunnen respecteren zonder sociale onrust en dan in januari de boeken te kunnen neerleggen.
Ik heb nog één vraag in de marge van deze casus. Indien een bediende een opzegvergoeding krijgt en hij vindt daarna direct werk, wat gebeurt dan met die verkregen 'extra' gelden? Zijn die effectief extra? Moet de nieuwe werkgever dan minder betalen? Het soort belasting dat er op moet betaald worden heb ik intussen al gevonden.
De enige voorwaarde voor de triomf van het kwaad is dat goede mensen niets doen.
E. Burke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 nov 2013 21:06

blijvers kunnen niet gedwongen worden om nieuwe arbeidsvoorwaarden te accepteren. Nieuwe werkgever is verplicht om bij overname van het bedrijf de oude te respecteren. Worden de boeken neergelgd, kan je bij het FSO terecht.

Een opzegvergoeding bestaat eigenlijk niet, ofwel is het een opzegtermijn ofwel een verbrekingsvergoeding. Opzegtermijn moet gepresteerd worden, verbrekingsvergoeding moet volledig, in principe in 1 keer uitbetaald worden.

J-LP
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 07 nov 2013 23:10

Wat ik als vraag in de marge bedoelde. Is het geld van de verbrekingsvergoeding extra geld (een spaarcentje) als ik bv. één dag na het ontvangen van deze vergoeding reeds terug in dienst zou zijn bij een nieuwe werkgever? Ik weet dat ik geen stempelgeld zou krijgen omdat dit geld een aantal maanden dekt of ben ik verkeerd.
De enige voorwaarde voor de triomf van het kwaad is dat goede mensen niets doen.
E. Burke

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 nov 2013 07:32

Wat ik als vraag in de marge bedoelde. Is het geld van de verbrekingsvergoeding extra geld (een spaarcentje) als ik bv. één dag na het ontvangen van deze vergoeding reeds terug in dienst zou zijn bij een nieuwe werkgever? Ik weet dat ik geen stempelgeld zou krijgen omdat dit geld een aantal maanden dekt of ben ik verkeerd.
Is dan idd extra geld en je kan gedurende die periode geen wlh krijgen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”