Ontslag wegens operatie

Lots87
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag wegens operatie

#1 , 18 okt 2013 12:08

Beste,

Mijn vriendin moet een operatie ondergaan aan haar voet. Na deze operatie zal zij hierdoor 6 weken arbeidsongeschikt zijn. In het verleden zijn collega's die zwanger of ziek waren steeds ontslagen geweest (Met reden dat ze hun functie niet meer goed zouden uitvoeren of iets dergelijks).
Indien zij haar operatie nu ondergaat en ontslagen wordt, heeft ze slechts recht op minimale werkloosheidsvergoeding (Vermits haar vorige job niet full-time was).
Indien ze wacht met de operatie tot februari, werkt ze een jaar full-time en zou ze in principe recht hebben op volledige werkloosheidsvergoeding. Toch zal zij volgens de vakbond ook dan geen rechten hebben, omdat ze volgens haar werkgever niet (meer)aan de vereisten zal voldoen, of omdat hij ze bij de eerste gelegenheid op staande voet zal ontslaan...

Dit is de uitleg die ze van de vakbond te horen heeft gekregen, maar waar ik me persoonlijk moeilijk mee kan verzoenen.

Hoe pak je zo'n situatie het best aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 okt 2013 13:25

De vakbond heeft geen gelijk:
- indien ze niet meer aan de vereisten zal voldoen, is dat geen reden voor de RVA om werkloosheidsuitkeringen te weigeren.
- indien ze op staande voet (met dringende reden) ontslagen zou worden, moet de werkgever de dringende reden bewijzen.

geen paniek dus.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”