opzegtermijn presteren

bvm
Topic Starter
Berichten: 2

opzegtermijn presteren

#1 , 17 okt 2013 15:15

Beste,

Graag had feedback gekregen bij onderstaande situatie.


Na meer dan 10 jaar dienst krijg ik ineens te horen dat een familielid van de werkgever mijn werk zal overnemen en ik verondersteld wordt ander werk te zoeken. Die persoon is intussen aangeworven en voert nu mijn taken uit. Na veel aandringen(!) geeft de werkgever mij uiteindelijk mijn ontslag. Hij had gehoopt dit onderling te kunnen regelen.
De opzegtermijn van ruim een jaar moet gepresteerd worden, hoewel ik ondertussen dus geen werk meer krijg.

De werkgever weigert vrijstelling van prestatie te verlenen maar kan mij tegelijk ook nuttig geen werk geven. Ik heb al verschillende keren gevraagd om toch iets te mogen doen, maar krijg te horen dat er geen werk is voor mij.

Kan ik van mijn werkgever eisen dat ik mijn werk opnieuw mag doen gedurende de opzegtermijn?
Kan ik alsnog ontslagen worden om dringende reden indien ik, om de tijd te doden, bijvoorbeeld een boek lees tijdens de werkuren?


Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 okt 2013 13:39

werkgever is verplicht om werk te geven, doet hij dit niet, dan verbreekt hij zelf de arbeidsovereenkomst. Dit is echter niet zo gemakkelijk om te laten vaststellen en hangt van een aantal criteria af, dus best laat je je hier bijstaan door een advocaat of een vakbond.

Het lezen van een boek tijdens de werkuren is ten stelligste af te raden, het schrijven van een duidelijk gestructureerde aangetekend schrijven (met hulp van advocaat of vakbond) is meer aangewezen.

Wel oppassen: je schrijft "nuttig werk". Wat is het werk dat je vroeger deed, wat moet je nu doen? Wat staat er letterlijk in je arbeidsovereenkomst?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 okt 2013 16:15

Hen nochtans bij mijn laatste werkgever, een zeer grote speler in de bierwereld, diverse malen meegemaakt dat een werknemer, soms zelfs een lager directielid (kaderlid) , meer dan één jaar zijn krant kon lezen op zijn bureel, bij gebrek aan aangeboden werk. Oorzaak was omdat ze niet wilden ingaan op vrijwillige ontslagname, met gouden handdruk, bij een herstructurering. Uiteindelijk hebben allen de gouden handdruk alsnog aanvaard. Er waren anders opzegperiodes van meer dan 3 jaar.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 19 okt 2013 08:59

“Art.20. De werkgever is verplicht:1°. de werknemer te doen arbeiden op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen..."(3 juli 1978 Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ook op de arbeidsovereenkomst is de bepaling van artikel 1134 B.W. toepasselijk en strekt ze de partijen tot wet. Tenzij anders is bedongen,kan de werkgever de overeengekomen voorwaarden niet eenzijdig wijzigen of herroepen‘^[Cass. ARS960047F,23 juni 1997(Stefaniak t. Altsys),J.T.T. 1997,333,noot WANTIEZ,C.].

‘Ook een tijdelijke belangrijke wijziging van een wezenlijk bestanddeel van de arbeidsovereenkomst door de werkgever,beëindigt die overeenkomst onmiddellijk en onrechtmatig. De wil of de bedoeling van de werkgever doet daaraan niet af‘(Cass. 30 november 1998,R.W. 1999-2000,570,noot:zie ook Cass. 23 juni 1997,R.W. 1997-98,1372,noot en Cass. 17 maart 1986,Arr.Cass. 1985-86,986).

‘Peut constituer dans le chef de l‘employeur un faute contractuelle,distincte de celle résultant de l’inexécution de l’obligation qui lui incombe de payer à l’employé les appointements convenus,le fait de s’abstenir de faire travailler ce dernier‘(Cass. 31 maart 1966,Pas. 1966,I,995).

‘Uit de gegevens dat de werkgever zijn bediende eenzijdig vrijstelde van arbeidsprestaties met doorbetaling van het loon en met de mededeling dat een andere passende functie gezocht zal worden,dat de werkgever de bediende meer dan een jaar later een aangetekende brief toezond waarin gezegd werd dat een einde werd gemaakt aan de arbeidsovereenkomst met inachtneming van een opzeggingstermijn en dat de bediende niet meer werd tewerkgesteld,noch in zijn vroegere functie,noch in een andere functie,vermocht de rechter niet wettig af te leiden dat de bediende afstand heeft gedaan van zijn recht de verbreking van de arbeidsovereenkomst in te roepen binnen een redelijke termijn nadat hem de opzegging werd betekend‘[Cass. 23 januari 2006(V./J.C.I.),R.W.2006-07,602,Noot]

‘Wanneer de werkgever eenzijdig een belangrijke wijziging aanbrengt aan een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst,kan dit worden beschouwd als een ontslag. De werknemer kan dan ofwel het onmiddellijk ontslag inroepen,ofwel de overeenkomst tijdelijk verder zetten in de nieuwe omstandigheden en de werkgever binnen een redelijke termijn in gebreke stellen die wijziging ongedaan te maken op straffe van het inroepen van ontslag. Als de werkgever die wijziging na de gestelde termijn handhaaft,zal de overeenkomst eindigen op het ogenblik dat de werknemer de beëindiging vaststelt‘[Cass. 7 mei 2007(V.E.D./C.V.A.),R.W.2007-08,1673-1676,Noot RAUWS,W.,Het tijdstip van het ontslag in geval van de belangrijke eenzijdige wijziging van een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst].Zie ook Cass. 11 februari 2008(I.N.S./D.),R.W.2008-09,456,Noot.

‘De opzegtermijn van ruim een jaar moet gepresteerd worden, hoewel ik ondertussen dus geen werk meer krijg.’
Dit houdt een belangrijke wijziging in van een wezenlijk bestanddeel van uw arbeidsovereenkomst .

Maan uw werkgever aangetekend en gemotiveerd aan die belangrijke wijziging te beëindigen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg deel hem dan aangetekend mee dat u uw arbeidsovereenkomst door hem verbroken acht in de zin van art.39 Wet Arbeidsovereenkomsten.
“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 59, 82, 83, 84 en 115, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 okt 2013 10:08

de verbreking van de arbeidsovereenkomst door de werkgever vaststellen heeft als risico dat het niet aanvaard wordt dat je zelf de arbeidsovereenkomst hebt verbroken en zelf een verbrekingsvergoeding mag betalen .

niet vergeten je recht op betaald solicitatieverlof
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bvm
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 21 okt 2013 17:55

Bedankt voor de antwoorden.
We bekijken nog even de mogelijkheden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”