Onjuiste referenties

Kim1983
Topic Starter
Berichten: 2

Onjuiste referenties

#1 , 14 okt 2013 15:42

Hallo,

Hopelijk kan iemand hier wat nuttige tips geven want we zitten met de handen in het haar.

Eind april werd mijn partner plots ontslaan. Op zijn C4 staat als reden 'voldoet niet meer aan de huidige normen wegens reorganisatie in het bedrijf ikv de economische crisis'.

Tot nu toe liep alles vrij goed. Hij was volop terug aan het solliciteren en druk op zoek naar nieuw werk.
Opeens horen we echter van een interimkantoor dat ze tegen hen zeiden dat hij ontslaan was wegens 'slecht karakter en koppigheid'.
En ook dat een baas van een ander bedrijf aan zijn werknemer (die in het verleden ook gewerkt had bij het bedrijf) was gaan vragen of dat waar was.
Het vreemde is dat in het verleden nog een ander interimkantoor ook referentie had gevraagd en dat ze toen heel erg positief waren.
De uitbetaling klopte echter niet en dat heeft het acv terug proberen recht te zetten. Is dat nu hun wraak? Ik weet het niet.

We hebben dan navraag gedaan bij het acv of hier iets aan te doen was. Zij konden niets doen. Vreemd, al zoveel jaren met twee bijdrage betalen en dan opeens kunnen ze niets doen? Zelfs geen brief met een vriendelijk verzoek sturen?
We hebben dan contact opgenomen met abvv. Ook hier konden ze niets doen. Gaven ons de raad om te vragen aan het interimkantoor om die referentie schriftelijk te bevestigen en daarmee naar de politie te stappen.
Maar natuurlijk wil het interimkantoor dit niet doen.

Dus daar staan we dan. Er worden hem zoveel kansen ontnomen op een andere job. Want als potentiële werkgevers zijn ex-werkgever contacteren en iedere keer het foute verhaal te horen krijgen ... We staan machteloos. Naar mijn gevoel is dit laster en eerroof, en zelfs broodroof. Maar we kunnen dus niets doen? Is er echt niets dat we kunnen doen?

Groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 okt 2013 15:49

er kan idd niets gedaan worden, als de werkgever vindt dat uw partner een slecht karakter heeft en koppig is, zijn dat uitspraken die op zich wettelijk perfect kunnen gedaan worden zonder als laster en eerroof te gelden. Je zou enkel de reden van ontslag kunnen betwisten (zoals het ABVV mss voorstelt), maar beide redenen zijn een reden om iemand te ontslaan.

Het staat jullie vrij om bij de CV geen melding te maken van de naam van de werkgever en vooraleer je de naam geeft, een mondelinge toelichting te doen als iemand écht de naam wil weten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2013 15:14

Want als potentiële werkgevers zijn ex-werkgever contacteren en iedere keer het foute verhaal te horen krijgen ...
Ik ga niet veralgemenen en spreek enekel over mijn sector: de kans dat een potentiële werkgever de vorige werkgever van een sollicitant opbelt is zo goed als onbestaande. Ik denk dat dit in het algemeen niet zo zeer veel voorkomt. Zoveel potentiële jobs zal uw partner daardoor niet mislopen, dnk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

A'ntje
Berichten: 60

#4 , 25 okt 2013 16:01

Ik werk heel vaak met uitzendkantoren en verwacht van hen dat ze wel degelijk referenties checken. Ik vraag ook regelmatig bij welke vorige werkgevers ze navraag hebben gedaan.
Zelf probeer ik ook zo eerlijk mogelijk te zijn als aan mij referenties worden gevraagd. Het is niet omdat je bij de ene firma niet voldoet dat dit ook zo is op een ander. Meestal wordt ook gevraagd of je denkt dat iemand voor een bepaalde functie zou voldoen.
Ik zou toch bij de vorige firma navragen waarom men die negatieve referenties geeft.
(of iemand laten bellen om zogezegd referentie te nemen)
Fouten in uitbetaling kunnen altijd gebeuren bewust of onbewust ... maar om daarvoor iemand verdere kansen te ontnemen, lijkt me wel straf

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 okt 2013 08:39

Tja, het probleem met referenties is dikwijls "rancune". Bij mijn eerste werkgever was mijn rechtstreekse baas absoluut niet blij met het feit dat ik daar weg ging. Hij had geen begrip voor het feit dat ik koos voor een beter betaalde job, dichter bij huis, met meer uitdagingen. Deze persoon zijn gedrag ten opzichte van mij was tijdens mijn opzegperiode 180° gekeerd. Voor ik mijn ontslag gegeven had, was ik één van zijn beste mensen, daarna kon ik in zijn ogen nog maar weinig goed doen, terwijl ik mijn job op net dezelfde wijze deed en mijn opzegperiode zo goed mogelijk probeerde af te werken. OK, de persoon kwam in de problemen omdat we onderbemand waren en de kennisoverdracht niet geregeld was (er was ook geen volk genoeg voor), waardoor een deel business know-how met mij verloren ging voor het bedrijf. Maar ik ging echt geen opzegperiode van 6 maand uitdoen omdat het bedrijf / managment zijn zaakjes niet op orde had.

Ik ben zeker dat wanneer een nieuwe werkgever nu naar die ex-baas zou bellen, die persoon me zou zwart maken tot en met. Zo betrouwbaar zijn referenties dus...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”