Voorstel tot opzeg van werkgever laat op zich wachten

Uchi
Topic Starter
Berichten: 38

Voorstel tot opzeg van werkgever laat op zich wachten

#1 , 09 okt 2013 11:33

Beste,

De situatie kort opgelijst:
* In dienst sinds 10/2007 bij werkgever X
* Contract onbepaalde duur, bediende, PC 218, bruto jaarloon is minder dan € 32.254
* Nieuwe uitdaging aangegaan bij nieuwe werkgever Y, getekend 24/09
* Opzeg gegeven bij werkgever X, met volgende tekst, ondertekend, tijdens een gesprek, op 25/09/2013:
Via deze weg dien ik mijn ontslag in bij XXX BVBA, dd. 25/09/2013. Graag wil ik u bedanken voor de geboden kansen. Ik heb mezelf met veel plezier ingezet, maar ik wens vanaf heden mijn carrière een nieuwe wending te geven.

Ik zeg hierbij de arbeidsovereenkomst op, mits naleving van een opzeggingstermijn van 3 maanden, die zal ingaan op 01/10/2013. Graag wil ik wel benadrukken dat ik de overgang zo vlot mogelijk wil laten verlopen en mij ook zal inzetten om de huidige projecten correct af te sluiten.

Gelieve mij per kerende een ondertekende ontvangstbevestiging te bezorgen, van dit schrijven.
Document ondertekend afgegeven tijdens een kort gesprek met de werkgever. Gesprek verliep OK, werkgever heeft de opzeg "aanvaard" maar kon mij op dat moment geen opzegtermijn geven en heeft het document bij zich genomen (ik heb wel een kopie van mijn ondertekend exemplaar, natuurlijk). Dat er geen opzegtermijn meteen kon bepaald worden is begrijpelijk, wegens lopende projecten.

Probleem:
Werkgever Y wenst natuurlijk te weten wanneer ik kan starten bij hen en dat wil ik heb ook asap laten weten. Huidige werkgever X belooft me asap een opzegtermijn te bezorgen, sinds ons gesprek op 25/09. Dit komt er maar niet van, desondanks meermaals informeren de afgelopen dagen.

Ik vind dit ontzettend vervelend naar mijn nieuwe werkgever toe. Wat zijn mijn opties? Als ik het internet lees, zijn de richtlijnen (<> wetgevingen) omtrent opzegging door een werknemer nogal verwarrend, vooral in PC 218, met +5j anciënniteit, maar onder de bruto jaargrens van € 32.254.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 okt 2013 11:43

Heeft de werkgever getekend op je kopie?

Uchi
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 09 okt 2013 13:10

Neen. Maakt dat een verschil uit?
Wat mij betreft zit ik al in mijn eerste maand opzeg, of kan dat betwist worden als de huidige werkgever niet heeft ondertekend?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 okt 2013 17:36

kan dat betwist worden als de huidige werkgever niet heeft ondertekend?
Ja

Uchi
Topic Starter
Berichten: 38

#5 , 09 okt 2013 18:00

Dus, terug naar mijn initiële vraag: Wat kan ik doen?
Aangetekend alsnog mijn opzeg afdwingen? Kan/mag ik de wettelijk termijn van zes weken hanteren in dat geval?

Het kan toch niet dat mijn huidige werkgever nu opzettelijk de overstap blokkeert?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 okt 2013 08:56

Als je werkgever dat document niet wil tekenen, stuur je best nog eens aangetekend je opzeg, maar zal die natuurlijk pas vanaf 01/11/2013 ingaan. Je opzeg zal dan 3 maand duren, onderhandeling met werkgever is optioneel (hij hoeft niks te laten weten, gezien de wet de exacte periode bepaalt).

Een kortere periode is enkel een gunst van de werkgever, geen enkel recht.

Uchi
Topic Starter
Berichten: 38

#7 , 10 okt 2013 10:57

Had ik er beter aan gedaan aangetekend te versturen? Is bij het ontvangen van de aangetekende zending, de opzeg ook als "ondertekend" beschouwd, of maakt dat geen verschil?

Ik weet niet wat het probleem is, maar ik ga er van uit dat hij wel wil ondertekenen. Dat ik zo lang moet wachten vind ik bizar. Qua planning is alles reeds in orde. Ik probeer een gesprek te bekomen, maar daar krijg ik geen respons (meer) op. Rot vervelend.

Als hij het document vandaag toch ondertekent, dat gedateerd is op 25/09, met vermelding dat de opzeg ingaat op 01/10, dan zit ik momenteel wel in mijn eerste maand opzeg, klopt?

Alvast bedankt voor je feedback, JPV.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 okt 2013 11:46

aangetekende znding is idd voldoende.

Als hij het document ondertekent met antidatering, is er idd geen probleem.

Uchi
Topic Starter
Berichten: 38

#9 , 10 okt 2013 13:13

JPV, als altijd, mijn oprechte dank voor je expertise. Is geapprecieerd!

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 11 okt 2013 08:25

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere. Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden. Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot...Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven... § 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn. Deze termijn wordt vermeerderd met drie maanden bij de aanvang van elke nieuwe periode van vijf jaar dienst bij dezelfde werkgever. Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht zonder dat ze drie maanden mogen te boven gaan.”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet)
€ 16100 basisbedrag = € 32254 geïndexeerd.

‘In dienst sinds 10/2007 bij werkgever X’ = meer dan vijf jaar...bruto jaarloon is minder dan € 32.254’

Opzeggingstermijn = 3 maanden/2 + 3 maanden / 2 = 3 maanden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”