Ontslag tijdens (?) ziekte/zwangerschap/proefperiode

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

Ontslag tijdens (?) ziekte/zwangerschap/proefperiode

#1 , 03 okt 2013 10:04

Ik heb een bediendecontract man onbepaalde duur met 6 maanden proef, ik werk(te) er 4 maanden en zit dus nog in mijn proef.

korte uitleg.... Ik werd gisteren bij de directie en andere hoofden geroepen (ik ben zelf trouwen ook een hoofd), waar ze mij uitleg vroegen waarom een paar dingen anders lopen als ze zouden moeten lopen. Ik had dit een paar weker ervoor nog met de directrice besproken, en zij had me gezegd dat ik het zo moest doen. Nu ontkende ze dat ze dat ooit gezegd had. De gemoederen laaiden op, ze beschuldigden mij van leugenaar. Uiteindelijk zeiden (lees: schreeuwden) ze, als het zo zit, dan zullen we u ontslaan. Ik antwoorde: doe dit dan maar: ik gaf mijn telefoon af, ik ben mijn werkkledij gaan uitdoen, mijn persoonlijk materiaal bijeen gezocht, en ze hebben mij toen 'vriendelijk' verzocht om te vertrekken.

Toen ik utieindelijk aan het vertrekken was, vroegen ze me om nog even tot op de bureau te komen en zeiden ze me: "we verwachten hier morgen een ontslagbrief van u". Ik zei natuurlijk: "no way dat ik zelf ontslag ga nemen" en kreeg het antwoord: "als wij u een ontslag geven, dan zorgen we dat het een gepeperde is, dat ge nooit meer in de gezondheidszorg aan de slag kunt, én dat ge niet dopgerechtigd zult zijn." Dus ik heb geantwoord: "Trek uw plan! Ik neem zelf geen ontslag! Als jullie mij willen ontslaan, dan doe dat!"

Ik weet sinds 4 dagen dat ik zwanger ben, en het is dus ook nog enorm pril. Natuurlijk eens thuisgekomen direct naar de vakbond gebeld. Die dreigementen kloppen niet, ze kunnen zo een ontslagbrief niet zomaar maken, de redenen zouden diefstal of mishandeling van een bewoner of dergelijke moeten zijn, maar daar zijn keiharde bewijzen voor nodig. Vervolgens zeiden ze me om te zorgen dat ik een ziekenbriefje voor zo lang mogelijk zo rap mogelijk aangetekend op te sturen naar mijn werkgever. Ik heb gekregen tot en met het weekend (moest in het weekend werken) en is al verstuurd en gestempeld met datum van gisteren (afstempeldatum 2 oktober). Vervolgens zei de vakbond van zo rap mogelijk beroep te doen op mijn moederschapsbescherming (er geldt bij ons onmiddelijke werkverwijdering in geval van zwangerschap), en dus ook werkverwijdering door arbeidsgeneesheer door de zwangerschap. Ik heb dus in 1 baan bloed laten trekken, en mijn bewijs van zwangerschap kan dus vandaag ook aangetekend per post vertrekken.

Er waren enkele collega's die wisten dat ik zwanger was. Ik denk dat ze het niet tegen de directie zouden zeggen, maar dit kan ik helaas niet 100% uitsluiten. Naar mijn gevoel hadden ze mij erbij geroepen met voorbedachte rade om mij te ontslaan.

Nu heb ik mijn ontslagbrief vandaag al aangetekend ontvangen. Met afstempeldatum 2 oktober.

Wat kan ik doen? Niets meer? Doppen tot na mijn zwangerschap? :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#2 , 05 okt 2013 20:25

niemand?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2013 10:33

Ik heb een bediendecontract ~~~ man ~~~ Ik weet sinds 4 dagen dat ik zwanger ben,

☼ ♫

wat die ontslagbescherming betreft had je dit per aangetekend schrijven met document van dokter moet opsturen

zoek terug werk en verzwijg uw zwangerschap eens je goed bezig bent vernemen ze uw zwangerschap per aangetekend schrijven (ook zwijgen tegen uw collega's)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 07 okt 2013 22:46

Ik snap jou redenering, maar ik heb schrik om een slechte naam te krijgen bij de werkgevers.... De vacatures voor mijn job zijn maar dun gezaaid en het is nogal een klein wereldje bij die directieleden onder elkaar... In mijn werkveld is er dan ook onmiddellijke verwijdering van de werkvloer in geval van zwangerschap.

Bij mijn vorige zwangerschap bleek ik ongepland zwanger toen ik er nauwelijks een maand werkte. Vlak na mijn zwangerschap werd ik er dan ook ontslaan (waar ik alle begrip voor had, mijn vervangster was er dan ook al langer als ikzelf).

Ik had zeker niet de bedoeling om in't zelfde schuitje terecht te komen, ik heb dan ook gewacht tot ik zeker was dat ze mij niet meer gingen ontslaan, of toch zeker niet vóór ik uitviel. Ik was 2 weken geleden nog bij de directie geweest om te vragen wat ze van mijn functioneren vonden, en ze zeiden dat ik het echt heel goed deed en perfect paste op de afdeling enz...

Ik denk dan ook dat iemand is gaan vertellen dat ik zwanger ben, nu goed, dit kan ik niet bewijzen, dus dat houden we buiten beschouwing.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 okt 2013 08:35

Heb je mensen die voor jou zou willen getuigen?

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 09 okt 2013 08:56

Getuigen over wat? Wat zou ik dan juist aanvechten? Misbruik van ontslagrecht? Het personeel staat wel allemaal aan mijn kant, maar iedereen heeft schrik om ontslaan te worden, want daar wordt telkens mee gedreigd. Ze hebben er meer dan 50 werknemers, dus is een inteerne vakbond verplicht heb ik gehoord? Toen ze daarvoor aan't strijden waren, is de directie boos geworden, en ondertussen werken al die mensen er niet meer. En er zijn wel 2 hoofden die het (denk ik) ook gerechtelijk voor me zouden opnemen, omdat ze op het einde van de maand zelf hun C4 gaan neerleggen, ze zijn het beu daar. Maar heb al overal gelezen dat dat zo'n zware bewijslast is....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 09 okt 2013 09:24

dat de werkgever op de hoogte was van je zwangerschap.
geef in pm eens de naam van de werkgever?

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 15 okt 2013 18:57

Al mijn collega's die op de hoogte waren van mijn zwangerschap beweren bij hoog en bij laag dat ze er niets van vermeld hebben tegen derden, eender wie dan ook.

Ik denk dat niemand een valse getuigenis zou willen afleggen, dus de vraag of ze voor me willen getuigen heb ik dan ook achterwege gelaten.

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#9 , 12 nov 2013 10:26

Nog altijd (!!!) geen C4 gehad. Wat kan ik doen?
Was 2 weken geleden bij de vakbond geweest, die hadden naar de uitbetalingsmaatschappij gebeld en daar was ik nog altijd ingeschreven als werknemer, dus nog geen C4 voor me aangevraagd. Erna hebben ze ook naar mijn ex-werkgever gebeld om te zeggen dat ze die best zo rap mogelijk bezorgd. Ze hadden gezegd dat ik de week erop terug moest komen als ik mijn C4 dan nog niet had.

Ik heb ondertussen vorige week mijn geld wel gehad, lijkt alsof het vertrekvakantiegeld er al bij zit, aangezien ik die maand maar 2 dagen gewerkt had, en het toch wel een dik half maandloon was. Dus ik had ondertussen de rest van mijn ontslagpapieren ook wel verwacht, maar ondertussen vind ik het toch wel weer lang duren, dus mss toch maar weer een bezoekje aan de vakbond vandaag. Zucht...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 12 nov 2013 11:12

C4 opeisen aangetekend bij de werkgever, daarna indien nodig bij de RVA tussenkomst vragen indien nog niet afgelever.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”