Ontslag ten gevolge van beeindiging activiteiten in Belgie

Student_2009
Topic Starter
Berichten: 8

Ontslag ten gevolge van beeindiging activiteiten in Belgie

#1 , 27 sep 2013 11:44

Ik werk momenteel voor de Belgische vestiging van een Frans bedrijf (IT dienstverlening), het bedrijf in Belgie (Brussel) is gewoon een vennootschap op zich. In totaal werkten er gemiddeld 5 tot 10 werkenemers in vast dienstverband het laatste jaar. Een aantal maanden geleden hebben alle bedienden - uitgezonderd ikzelf - ontslag genomen om bij een concurrent aan de slag te gaan, wat betekende dat ik eigenlijk de enige werknemer was sinds mei/2013.

Nu heeft het bedrijf besloten om de Belgische activiteiten te stoppen, deze procedure werd reeds in gang gezet voor zover ik weet. Men heeft me ook mondeling ingelicht dat ik ontslagen zal worden op 1/10 met een (te presteren) opzegperiode van 3 maanden, die dus een einde zal nemen op 31/12, wat dan ook het einde van de onderneming zal zijn in Belgie. Ik heb een standaard voltijds bediendencontract waar geen opzegperiode in vastgelegd werd bij een eventueel ontslag en heb +/- 80.000 EUR bruto per jaar + verschillende nettovergoedingen voor in totaal +/- 500 EUR /maand en een bedrijfswagen type Audi Q5. Ik ben aan de slag in het bedrijf sinds september 2011 en heb recent de leeftijd van 51 jaar bereikt.

Ik ben er steeds vanuit gegaan dat gezien mijn loon en leeftijd ik een opzegtermijn van minstens 5 tot 7 maanden zou hebben (Claeys, Walkiers). Mijn vraag is (1) of de juiste procedure werd gevolgd (bvb geen onderhandeling ivm opzegperiode) en (2) wat mijn opzegperiode precies zou moeten zijn (leeftijd, loon maar ook dat de venootschap gesloten wordt en dat in functie daarvan alle bedienden ontslagen werden net voor de sluiting) en (3) wat ik precies moet doen / niet doen om toch 5 a 7 maanden (liefst zonder te presteren) verbrekingsvergoeding te krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 sep 2013 08:49

vertel ons eerst als je maandag (30 september) een aangetekende zending met je ontslag zal krijgen :). Gezien je korte ancienniteit zijn er rechters die een kortere opzeg geven en minder rekening houden met ancienniteit.

Student_2009
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 28 sep 2013 12:48

Die brief heb ik al gezien en er staat in wat ik beschreven heb.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 sep 2013 12:58

maar is hij al aangetekend verzonden en welke datum heeft de poststempel?

dat je die gezien hebt, wil nog niets zeggen.

Student_2009
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 30 sep 2013 12:23

Poststempel heeft als datum 25/9 en werd verstuurd vanuit Frankrijk. Heb deze vandaag ontvangen als aangetekende zending

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 sep 2013 13:47

Dan zijn er nog 2 elementen die van belang kunnen zijn:
- wie stuurt de opzegbrief (je werkgever of het franse moederbedrijf)
- in welke taal is de brief verstuurd en in welk gewest is het belgisch bedrijf gelegen (vlaanderen, brussel of wallonië)?

Op je drie vragen kan ik voorlopig als volgt antwoorden:
(1) of de juiste procedure werd gevolgd (bvb geen onderhandeling ivm opzegperiode)

er is geen vaste onderhandelingsprocedure, op zich is ontslag dus geldig (onder voorbehoud van de 2 vragen hierboven)

(2) wat mijn opzegperiode precies zou moeten zijn (leeftijd, loon maar ook dat de venootschap gesloten wordt en dat in functie daarvan alle bedienden ontslagen werden net voor de sluiting)

te onderhandelen, met minimum van 3 maand

(3) wat ik precies moet doen / niet doen om toch 5 a 7 maanden (liefst zonder te presteren) verbrekingsvergoeding te krijgen.

afhankelijk van de 2 vragen hierboven.

Student_2009
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 30 sep 2013 15:46

Antwoorden op de 2 vragen:
- Brief (enveloppe) werd aangetekend verstuurd vanuit Frankrijk (moederbedrijf), de 'afzender' waarvan sprake in de brief is die van de het bedrijf in België (echter met een adres dat eigenlijk dat van het boekhoudkantoor is die zich met de sluiting bezig houdt
- Nederlands en het bedrijf is gelegen in Brussel

Het lijkt mij dat de correcte procedure is gevolgd, weliswaar zonder rekening te houden met het feit dat volgens Claeys ik 'recht' heb op 6 maanden waar het bedrijf me er 3 geeft en dat er in de brief geen motivatie staat voor het ontslag (ik ben de enige werknemer nog in Belgie wat op zich dus een collectief ontslag is (?). Het motief dat me me mondeling gegeven heeft is de sluiting van de onderneming in Belgie).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 30 sep 2013 16:05

Claeys is geen recht (vandaar ook je ""'s, je begrijpt dus wel wat ik bedoel), motivatie is niet nodig tot je de reden van ontslag zou betwisten (wat hier niet logisch lijkt).

Je kan dir voor de arbeidsrechtbank aanvechten :)

Student_2009
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 30 sep 2013 16:19

Dat ik ontslagen word als gevolg van de stopzetting activiteiten speelt hierbij geen rol? Hier dient geen speciale procedure gevolgd te worden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 30 sep 2013 16:52

nee, op zich niet, het bedrijf is te klein (in aantal werknemers)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”