Ontslag staande voet

Elise
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag staande voet

#1 , 12 jun 2007 18:59

Beste,

Ik weet dat mijn werkgever mij wil ontslaan omwille van dringende redenen. Enkele weken geleden heb ik in depressie gezeten door zware werklast en stress. Ik ging ervan uit dat ik direct ontslagen zou worden na mijn teugkomst , maar dit blijkt niet het geval te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat men nu redenen aan het zoeken is om mij te ontslagen met dringende reden. Ik heb opgemerkt dat mijn e-mails gecontroleerd worden, telefoonrekeningen GSM opgevraagd worden, ..

Kan ik mij indekken tegen ontslag om dringende redenen en op welke manier ? Heeft het zin om nu reeds naar advocaat of vakbond toe te stappen ?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 13 jun 2007 09:16

Ontslag om dringende redenen wil zeggen dat er 'onmiddelijk' een einde komt aan de overeenkomst.(Opzeg binnen 3 dagen).
Feiten aanhalen die weken geleden gebeurden, kunnen niet als dringend worden aanzien. U kan uiteraard altijd ontslagen worden, voor deze redenen, maar dan MET opzeg(vergoeding).

Zoek (voorlopig) geen spijkers op laag water! Een werkgever mag nu eenmaal zijn werknemers controleren.

Elise
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 13 jun 2007 12:47

Kan een werkgever eigenlijk iemand ontslaan omwille van dringende redenen op basis van het versturen persoonlijke mails, surfen op internet , of gebruik van GSM voor persoonlijke gesprekken ?
Mag de werkgever e-mails controleren zonder de werknemers hiervan op de hoogte te stellen ?
Kan ik mij op een bepaalde manier indekken , of is het gewoon afwachten geblazen ? Mag men eigenlijk gericht op zoek gaan om iemand te ontslaan omwille van dringende redenen, en hoe kan je dit bewijzen ?
Alvast bedankt, Groetjes, Elise

Reclame

Heye
Berichten: 468

#4 , 13 jun 2007 21:37

Hallo,

(bron: jobat.be)

Ontslag om dringende redenen
Dossier Ontslag



Een tekortkoming op de werkvloer kan zo ernstig zijn dat ze elke verdere samenwerking tussen werkgever en werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt. In dat geval kan er ontslag om dringende reden ingeroepen worden. Een ontslag om dringende reden moet volgen binnen de drie werkdagen nadat de zware feiten bekend werden.

Bij zo?n ontslag is er geen opzegtermijn en geen opzegvergoeding. En wat erger is: de werknemer heeft niet meteen recht op een werkloosheidsuitkering.

Welke feiten kan de werkgever als dringende reden inroepen?
In sommige gevallen is dat zonneklaar, in andere niet. Daarom heeft de werknemer altijd het recht om de ingeroepen dringende reden aan te vechten voor de arbeidsrechtbank.

Hieronder volgt een aantal dringende redenen waarover in theorie weinig discussie bestaat. In de praktijk echter worden ook deze redenen soms voor de rechtbank aangevochten omdat de werknemer vindt dat de context van de feiten een mildere beoordeling rechtvaardigt. Het lijstje van ernstige tekortkomingen:

- diefstal en fraude op het werk: een kleine diefstal kan al voldoende zijn.
- diefstal en fraude buiten het werk: ook priv?-zaken kunnen het vertrouwen in de werknemer aantasten en dus de verdere samenwerking onmogelijk maken.
- geweld en agressie op het werk.
- insubordinatie, dit is weigeren om een taak uit te voeren. Als de opdracht duidelijk niet tot het normale takenpakket van de werknemer behoort, vervalt het etiket dringende reden.
- dronkenschap op het werk, al kan de werkgever de werknemer niet verplichten tot een ademtest of bloedtest.
- een opzettelijke professionele fout.
- belangenvermenging: een werknemer kan bijvoorbeeld alleen maar een bestelling plaatsen bij een bedrijf waar hij zelf (mede-)eigenaar van is met medeweten en instemming van de werkgever.
Kan een werkgever eigenlijk iemand ontslaan omwille van dringende redenen op basis van het versturen persoonlijke mails, surfen op internet , of gebruik van GSM voor persoonlijke gesprekken ?
(bron: vacature.com)

On-linecontrole / Wat mag wel en niet gecontroleerd worden?
De werkgever is niet vrij in het controleren van het on-linegedrag van zijn werknemers. De Telecommunicatiewetgeving en de recent afgesloten CAO nr.81 leggen hem een aantal regels op.

WEL
Internetgebruik van zijn mensen controleren.
Regels opstellen die bv. bepalen dat priv?-mailtjes enkel tijdens de pauze mogen.
Vrij regels bepalen rond het surfen. Het gaat hier immers om "eenzame communicatie".
NIET
Alle priv?-mailtjes verbieden. Niemand kan er aanstoot aan nemen als je bv. je partner via e-mail laat weten dat je wat later thuis zult zijn.
De controle op ??n persoon fixeren. De controle mag immers enkel anonieme gegevens opleveren.
Louter uit nieuwsgierigheid je e-mails lezen.

Het volledige CAO n?81 kan U op deze link nalezen: http://privacy.fgov.be/normatieve_teksten/cao_81_NL.pdf

Misschien nog wat raad. Wanneer U er zeker van bent dat uw baas U zal ontslaan kijk dan al uit naar een andere job, om te voorkomen dat U in een leegte valt. Blijf gewoon je werk uitoefenen zoals er van U wordt verwacht, tot de laatste dag.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”