Contract vraag

Blom4
Topic Starter
Berichten: 6

Contract vraag

#1 , 20 sep 2013 15:36

Hallo,

Ik heb een vraag. op 1 september 2011 ben ik dienst gekomen bij een bedrijf met een jaarcontract tot 1 september 2012. Dit contract is daarna weer verlengd met een jaar tot 1 september 2013. Nu is het zo, dat ik wel wist dat mijn contract afliep maar daar niets over heb gehoord. Op 9 september 2013 werd mij, telefonisch, gemeld dat mijn contract wordt verlengd met 3 maanden, dus tot 1 december 2013. Maar, mijn vraag dus, kan dit zomaar als dit 8 dagen na einde contract gemeld worden? Heb ik nu recht op een jaarcontract omdat zij dit niet op tijd hebben gemeld?

Groetjes, Esther

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2013 16:56

Heb ik nu recht op een jaarcontract ?
niet van 1 jaar maar eentje van onbepaalde duur , maar ik zou niks ondernemen tot ze een einde stellen aan de tewerkstelling

arbeidsoverenkomstenwet 3/7/1978

Art. 10bis. <W 1998-02-13/32, art. 12, 040; Inwerkingtreding : 01-01-1998> § 1. In afwijking van artikel 10 kunnen opeenvolgende overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten onder de voorwaarden bepaald bij § 2 en § 3 van dit artikel.
§ 2. Er kunnen maximum vier overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten, waarvan de duur telkens niet minder dan drie maanden mag bedragen zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten twee jaar mag overschrijden.
§ 3. Met de voorafgaande toestemming van de door de Koning aangewezen ambtenaar kunnen er overeenkomsten voor een bepaalde tijd gesloten worden, waarvan de duur telkens niet minder dan zes maanden mag bedragen, zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten drie jaar mag overschrijden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blom4
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 20 sep 2013 17:24

Dank je voor je reactie maar ik snap het nog niet helemaal (ingewikkelde tekst) :shock:

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 sep 2013 21:42

gaat het over een gewoon contract die je had of over een vervangingscontract (bvb voor ziekte van iemand)?

Blom4
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 21 sep 2013 07:47

2e Jaar contract! Vast, bepaalde tijd!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 21 sep 2013 08:51

Dat had je al gezegd. Nu, ik veronderstel dat er geen vervangingscontract is, dan heb je momenteel zonder enige twijfel een contract van onbepaalde duur, voltijds. Zélfs al "speel je het spel" van de werkgever mee en teken je het nieuwe contract van 3 maand.

Zorg er wel voor dat er geen enkele dag tussen de verschillende contracten zit.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 sep 2013 11:51



Zorg er wel voor dat er geen enkele dag tussen de verschillende contracten zit.
in theorie : geen activiteitsdag . als zondag 1 september geen dag is waarop gewerkt wordt moet je daar geen rekening mee houden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blom4
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 22 sep 2013 20:53

Bedankt voor de reacties! Nu is het ook zo dat ik dus vanaf 1 september nog steeds doorwerk.. Is daar ook nog wat mee te doen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 22 sep 2013 20:57

Geen geschreven contract = contract van onbepaalde duur, voltijds.

Blom4
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 22 sep 2013 22:05

Dankjewel! Nu rest mij nog een vraag: in mijn nieuwe contract van de 3 maanden verlening die ik niet ga tekenen vanwege de stilzwijgende verlenging, staat een opzegtermijn van 2 kalendermaanden, voor beide partijen. (Dit staat overigens ook ij de vorige contracten). Op internet vond ik dit:
"In je arbeidsovereenkomst is opgenomen dat de opzegtermijn voor zowel werkgever als werknemer 2 maanden bedraagt. Indien er geen CAO van toepassing is die voorgaande toestaat, dan is deze bepaling uit de arbeidsovereenkomst niet geldig. Partijen vallen dan terug op de wettelijke opzegtermijnen en de werknemer heeft dan dus een opzegtermijn van 1 maand."

Volgens mijn werkgever vallen wij niet onder een cao (sportschool). Hoe kom ik erachter of dat echt zo is? Collega's hebben ook geen idee.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 22 sep 2013 22:07

gaat dit wel over een arbeidsovereenkomst in België?

Blom4
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 22 sep 2013 22:19

Nee uit Nederland..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 23 sep 2013 06:38

Nee uit Nederland..
Dan moet je naar http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Hier worden belgische vragen beantwoord, nederlands recht is ons onbekend.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”