Eigen bijdrage bedrijfswagen bij ontslag

Kentrah
Topic Starter
Berichten: 1

Eigen bijdrage bedrijfswagen bij ontslag

#1 , 18 sep 2013 20:30

Hey allemaal,
Ik zou graag eens weten wat mij aangerekend zal worden voor de firmawagen als ik mijn ontslag geef?

Mijn situatie is de volgende :
Ik betaal we hebben een bepaald budget voor de wagen maar ik heb een wagen genomen die net boven mijn budget ligt.
Geen probleem, we mogen daar 10% over gaan van het bedrijf en dat betaal je dan zelf.
Ik zit voor €42 boven het budget, dat wordt afgehouden van het loon (eigen bijdrage firmawagen op loonbrief)
We hebben ook voordelen van alle aard van +/- €110 (waarschijnlijk ook voor de wagen)
Het contract met de leasing maatschappij duurt 48 maanden en ik heb de wagen reeds 17 maanden.
Er is geenschade aan de wagen, dus dat is geen enkel probleem.

Nu heb ik gehoord dat je dan de resterende 31 maanden moet betalen aan je (ex)werkgever, wat ongeveer opeen €1250 zou komen.

Klopt dit eigenlijk wel, daar mijn opvolger deze wagen zal gebruiken die boven zijn budget ligt?

Alvast bedankt,
Kentrah

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 sep 2013 20:33

Dat hangt af van de details van de overeenkomst ivm dat "boven budget gaan". Zonder enige overeenkomst/bepaling lijkt het logisch dat jij de meerkost betaalt waarvoor je zelf gekozen hebt.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 sep 2013 08:22

“Art.1165.Overeenkomsten brengen alleen gevolgen teweeg tussen de contracterende partijen; zij brengen aan derden geen nadeel toe en strekken hun slechts tot voordeel in het geval voorzien bij artikel 1121.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het contract met de leasing maatschappij duurt 48 maanden en ik heb de wagen reeds 17 maanden‘ waaruit ik afleid dat dit contract gesloten is tussen de leasing maatschappij en uw werkgever zodat u daarin een derde bent.

Onderzoek wat u met uw werkgever overeenkwam betreffende de firmawagen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 21 sep 2013 16:17

In de car policy van mijn bedrijf staat ook dat bij ontslag de volledige eigen bijdrage dient betaalt te worden. Kans is dus groot dat dit bij jou ook zo is. Eigen bijdrages verlagen het voordeel in natura. Ben evenwel niet 100% zeker dat dit ook zo is voor de 31 maand die je zal moeten betalen.

Jabo
Berichten: 96

#5 , 21 sep 2013 21:39

Er is nog een andere optie die je kunt bekijken. Onderhandel met je nieuwe werkgever dat hij (niet: of hij) die leasing zal over nemen.
Succes, Jabo

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 22 sep 2013 10:12

Je kan ook onderhandelen, (met werkgever of leasing) om de wagen over te kopen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”