Bedrijf in faling ... vergoeding FSO ?

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

Bedrijf in faling ... vergoeding FSO ?

#1 , 16 sep 2013 20:38

Hallo ... ik ben nieuw hier en heb met net geregistreerd ...

Ik ben 54 jaar oud en ben (was) 39 jaar in dienst als bediende bij mijn werkgever maar helaas heeft hij begin deze maand de boeken neergelegd.

Er zullen heel waarschijnlijk geen middelen zijn om mij te vergoeden voor deze gebeurtenis, dus zal ik afhangen van het fonds voor sluitingen van ondernemingen.

Mijn vraag ...

Kan ik dan onmiddelijk stempelen na een faling en zo ja moet ik dan het stempelgeld dat mijn ganse wettelijke opzegperiode dekt dan ook terugbetalen als ik die vergoeding van het FSO krijg ? ... want doordat er een plafond is aan die FSO vergoeding zal deze meer dan waarschijnlijk mijn ganse opzegperiode niet kunnen dekken ...

Of zit ik helemaal mis ...

:wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 sep 2013 21:24

- je kan onmiddellijk stempelen
- je moet maar terugbetalen wat je kreeg van het FSO. Als je dus bvb maar 5 maand van de 24 maand betaald bent, ben je niet gerechtigd op wlh gedurende 5 maand en niet gedurende 24 maand.

De kans bestaat zeker nog dat je werkgever nog voldoende middelen heeft om je uit te betalen, gezien je schuld bevoorrecht (weliswaar niet absoluut bevoorrecht) is. Ik heb vele faillissementen tegengekomen waar er nog genoeg geld overbleef om zelfs het FSO terug te betalen.

Zeker niet panikeren dus (al is het nooit leuk)

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 16 sep 2013 21:46

@ JPV ... bedankt voor je antwoord ...

Nog een paar andere vraagjes ...

Hij heeft nog een bedrijf in Nederland (een BV) ... valt daar iets te rapen moest het toch niets opleveren hier in Belgie ?

Mag hij de domeinnaam (website en webshop) van het in faling zijnde bedrijf (een NV waar ik dus werkte) nog verder gebruiken ?

:wink:

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 sep 2013 21:56

Dat laatste hangt af van de afspraken met de curator. Standaard heeft hij niks meer te zeggen, dus nee.

Bedrijf in Nederland is volledig onafhankelijk, tenzij de ene aandeelhouder is van de andere.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#5 , 16 sep 2013 22:08

@ JPV ...

Het Nederlandse bedrijf van hem was een verdeler van onze producten in Nederland ... op mijn laatste dag dat ik het bedrijf binnenkon zijn er nog onderdelen naar Nederland gegaan ... onder het mom dat hij zogezegd nog 5 jaar garantie moet bieden aan de klanten ...

Hij gebruikt de webshop van het in faling zijnde bedrijf nog steeds om onderdelen te verkopen ... enkel de bestellingen worden nu omgeleid naar een e-mailadres van zijn Nederlands bedrijf ... voordien kwamen die op mijn bedrijfsadres, maar dat is op non-actief gezet ...

Hij heeft de login en paswoord om dit alles aan te passen op de site ! logo's van het in faling zijnde bedrijf worden ook nog gebruikt ... enz ...

:wink:
Laatst gewijzigd door gitarista op 16 sep 2013 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 sep 2013 22:35

2 situaties:
- Bedrijf NV X heeft 100 aandelen, allemaal in handen van Jan MetDePet. Bedrijf NV Y heeft ook 100 aandelen, ook allemaal in handen van Jan MetDePet. Beide bedrijven zijn dan juridisch volledig onafhankelijk van elkaar, ook al hebben ze dezelfde eigenaar.
- bedrijf NV X heeft 100 aandelen, allemaal in handen van Jan MetDePet, Bedrijf NV Y heeft ook 100 aandelen, allemaal in handen van Bedrijf NV X. Beide bedrijven zijn juridisch niet onafhankelijk van elkaar. Gaat bedrijf NV X failliet, dan kan de curator beslissen om de aandelen van bedrijf Y te verkopen om bedrijf NV X zijn schulden te laten betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 sep 2013 22:55

Wat de website betreft, het kan ook zijn dat de website van de eigenaar is en dat de NV het aan hem huurt dit zie je zeer veel !

En een curator maakt zich niet zo druk om een website, het is hem alleen om de activa van het bedrijf te doen, een te zorgen voor de schuld eisers, maar zoals ik lees heeft hij nog een BV in Nederland en hij zal wel het nodige geregeld hebben om deze BV te reden.

Hij zou al een zeer domme bestuurder(zaakvoerder) moeten zijn om in de BV aandelen te hebben van zijn NV, en omgekeerd.

Een NV is zeer complex wat een faillissement betreft, en zeker als er de laatste 18 maanden arbeiders te werk gesteld werd..

Een goede raad rekent niet op de BV van Nederland want deze blijft buiten schot.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#8 , 16 sep 2013 23:00

Wat de website betreft, het kan ook zijn dat de website van de eigenaar is en dat de NV het aan hem huurt dit zie je zeer veel !
Dit is zeker niet het geval ... de site staat op naam van de NV ... heb ik zelf nog geregeld ...

:wink:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 sep 2013 07:35

Wat de website betreft, het kan ook zijn dat de website van de eigenaar is en dat de NV het aan hem huurt dit zie je zeer veel !
Dit is zeker niet het geval ... de site staat op naam van de NV ... heb ik zelf nog geregeld ...

:wink:

Dit is dan de verantwoordelijkheid van de curator, maar van een website ligt een curator zeker niet wakker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#10 , 17 sep 2013 16:00

Zijn er dan geen wettelijke bepalingen rond deze materie waar de curator toezicht moet op houden ...

Het bedrijf X gaat in faling ... de verdeler Y van dat bedrijf X waarvan de eigenaar dezelfde persoon is, gebruikt gewoon de site verder maar zorgt dat de info en bestellingen van de shop bij verdeler Y terechtkomt ... zodoende verder onderdelen te kunnen verkopen aan het clienteel van berdrijf X ...

Die onderdelen zijn notabene meegenomen geweest net voor de faling van bedrijf X ... zelf gezien ...

Als je nu een onderdelenlijst afdrukt vanuit de site van bedrijf X staat het adres van verdeler Y erop ...

Ik persoonlijk vind dit toch niet koosher ... als een bedrijf de boeken neerlegd zouden bijbehorende domeinnamen op non-actief moeten geplaatst worden tot nader order, om zo misbruik te voorkomen ...

Of heb ik het weer helemaal mis ...

:wink:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 sep 2013 16:23

Ge denkt nu toch echt niet dat een curator je boekhouding uitpluist hé, enkel je laatste balans even zien of je nog onroerende en andere activa heeft.

Mocht je weten wat een curator maar krijgt voor een faillissement zonder activa, en al het werk dat dit mee brengt, daar wil u geen 2 weken voor werken !

De curator word gecontroleerd door een rechter-commissaris die in Belgie een leken rechter is.
Ik persoonlijk vind dit toch niet koosher ... als een bedrijf de boeken neerlegd zouden bijbehorende domeinnamen op non-actief moeten geplaatst worden tot nader order, om zo misbruik te voorkomen ...

Of heb ik het weer helemaal mis ...
Daar kan hij zich niet mee bezig houden, de telers van de electriek en het water dit schrijft hij af, als er een woonst aan het bedrijf aanwezig is zorgt hij dat de gefailleerde niet zonder energie en water komt te zitten !

Ik heb de indruk dat je niet goed overeenkomt met je ex werkgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#12 , 17 sep 2013 16:41

Daar kan hij zich niet mee bezig houden, de telers van de electriek en het water dit schrijft hij af, als er een woonst aan het bedrijf aanwezig is zorgt hij dat de gefailleerde niet zonder energie en water komt te zitten !

Ik heb de indruk dat je niet goed overeenkomt met je ex werkgever.
Dat klopt ... en wel door de manier waarop dit allemaal gebeurt is ... het is niet zo makkelijk om hier even in een paar regeltjes de hele gebeurtenis te schetsen ...

:wink:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 17 sep 2013 16:45

U kan altijd misbruik zoals beschreven aangeven aan de curator indien u dit kan bewijzen. Dan zal de curator de zaakvoerder kunnen aanspreken voor het zonder toelating van de curator stellen van handelsdaden ivm de vennootschap.

Dat een curator echter toelaat dat een failliet bedrijf ex-klanten doorverwijst naar de verdeler van die producten, lijkt me niet zo vreemd, al ken ik vééééééél te weinig van faillissementswetgeving.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 sep 2013 19:21

Eén ding wil ik je nog zeggen, je heeft het hier over een NV, u werkte voor de NV, de bestuurder(zaakvoerder) werkte ook voor de NV, want de NV is een rechtspersoon en heeft niks maar ook niks te zien met de bestuurder, die is aangesteld daar de algemene vergadering.

Je kan misschien zeggen ja maar de bestuurde had wel de meeste aandelen, OK, maar dit is wel de verdiensten uit kapitaal en veel mensen kennen het verschil niet tussen een vennootschap en een fysiek persoon, je werkt in de NV en niet bij de bestuurder die is wettelijk een werknemer zoals u !!!

Natuurlijk kan hij nog zaakvoerder of vast vertegenwoordiger zijn in een BV Nederland dit heeft hier in Belgie niks maar dan ook niks met elkaar te zien, enkel dat een Belgische bestuurde een zaakvoerder of vast vertegenwoordiger is van een bedrijf uit Nederland !
Door het faillissement in Belgie bestaat de NV hier niet meer en de afhandelaar is de curator die bijna alles te zeggen heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#15 , 17 sep 2013 19:52

We hadden de faling zien aankomen ... het ging al geruime tijd slecht in het bedrijf ... veel economische werkloosheid bij de arbeiders ...

Dat ik mijn 39 jaar anciënniteit niet ten gelde ging kunnen maken, daar had ik me al op voorbereid ... maar dat hij ons in augustus nog heeft laten werken zonder ons loon te betalen vind ik er over ...

De premie van het FSO zal voor mij waarschijnlijk tot nihil herleid worden door de aftrek van de provisionele voorschotten van het maandelijks stempelgeld tot aan de uitbetaling van het FSO ...

Maar goed ... veel eurokes zullen er niet meer zijn maar we moeten verder ... gelukkig kunnen we direct stempelgeld krijgen ...

Dus er zit niets anders op dan beginnen uitkijken naar een nieuwe job ... na meer dan 39 jaar op hetzelfde bedrijf gewerkt te hebben :(

:wink:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”