Reclame op voortuig stoort werkgever.

axflow
Topic Starter
Berichten: 41

Reclame op voortuig stoort werkgever.

#1 , 16 sep 2013 19:19

Geachte lezers,

Mijn partner werkt als thuisverzorgende voor een bedrijf en gebruikt haar eigen wagen om tijdens de werkuren bij de verschillende mensen haar werkzaamheden uit te oefenen. Daarnaast doet ze pedicure in bijberoep. Ze had graag reclame op haar wagen laten zetten om meer naambekendheid te verwerven. Het bedrijf waar ze voor werkt is daar tegen, en zegt dat dit een reden kan zijn tot ontslag. Nochtans staat er hieromtrent niets over in haar arbeidscontract. Het is niet de bedoeling om klanten te werven via haar posten op het werk, en er is reeds van in het begin een mondelinge overeenkomst geen pedicure uit te oefenen bij deze mensen. Nu vind ik het niet kunnen dat men ons gaat verbieden reclame op onze voertuigen te plaatsen.

Is er een specifieke wetgeving die hier meer duidelijk over geeft? Of is het gewoon toegestaan omdat het arbeidscontract dergelijke praktijken niet verbiedt?

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 sep 2013 19:51

Het is haar eigen privatieve wagen, en daar kan ze opzetten wat ze wil. Als werkgever dit niet wil, moet hij haar maar een bedrijfswagen geven. Daarop mag hij bepalen wat erop komt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2013 20:02

Het is haar eigen privatieve wagen, en daar kan ze opzetten wat ze wil. Als werkgever dit niet wil, moet hij haar maar een bedrijfswagen geven. Daarop mag hij bepalen wat erop komt.
das toch wat kort door de bocht
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 sep 2013 20:07

moeilijke zaak, bestaat geen rechtspraak over en zal zeker afhangen van rechter tot rechter.

Even enkele detailvragen:
- is er bij de werkgever ook mogelijkheid tot pedicure?
- wanneer doet ze haar bijberoep? overdag, 's avonds?

axflow
Topic Starter
Berichten: 41

#5 , 16 sep 2013 20:19

De werkgever biedt geen pedicure aan, daar zijn hun werknemers niet voor geschoold of bevoegd of hoe het ook zit. enkel huishoudelijke taken en een minimum aan verzorgende taken (helpen aankleden enzo). En er wordt voor de werknemers ook geen bedrijfswagens voorzien zodat deze verplicht zijn hun eigen wagen te gebruiken voor verplaatsingen. Ze krijgen enkel een soort van onkostenvergoeding hiervoor. Het lijkt mij dan ook straf dat men bezwaar heeft tegen een sticker en een logo dat niet eens concurrentiegericht is, temeer omdat het arbeiderscontract hier niets over vermeld en ik het een privé aangelegenheid vind wat wij op onze auto's plakken.

Haar bijberoep oefent ze meestal 's avonds uit, dat was voor de werkgever ook nooit een probleem.

Contractueel bestaat er tussen beide partijen niets over dergelijke situatie.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 sep 2013 20:54

Doet ze het ooit tussen de uren door (bij onderbroken shiften)?

axflow
Topic Starter
Berichten: 41

#7 , 16 sep 2013 21:00

In geen geval. Daar het om een deeltijds contract gaat wordt er slechts vier uur per dag ononderbroken gewerkt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 sep 2013 21:16

Zelfs dan zou ik oordelen dat de werkgever een punt heeft, gezien verzorging en pedicure wel héél dicht bij elkaar liggen. Ontslag om dringende reden zou ik niet gerechtvaardigd vinden, een ontslag op zich lijkt me omwille van die reden wél te kunnen.

Markous
Berichten: 37

#9 , 17 sep 2013 17:44

De wagen staat waarschijnlijk op de parking van de werkgever , je maakt eigenlijk reclame op de privéparking van je werkgever .
Ik zou me daar als werkgever niet druk om maken , maar ik kan jou werkgever zijn standpunt wel begrijpen .

Stel je voor dat een andere werknemer een stripteese doet of erotische massage's , en die zet haar auto op de parkeerplaats met reclame op .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 sep 2013 14:44

Het lijkt me toch dat het bedrijf een motivatie zal moeten geven als het de reclame "reden tot onslag" vindt. Als er niets over reclame / bestickering op eigen wagens vermeld staat in het arbeidscontract of een andere overeenkomst tussen werkgever en werknemer, en er ook geen concurrentiebeding of iets in die aard bestaat, zie ik niet in hoe de wergever dit hard gaat maken.

Langs de andere kant, zoals mijn sig al zegt: zolang een wergever de wettelijke opzegtermijnen respecteert / wettelijke verbrekingsvergoedingen betaalt, ontslaat hij wie hij wel, en wanneer hij wil (zolang er geen discriminatie mee gemoeid is, uiteraard).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”