Functie verhuist naar het buitenland

conrad
Topic Starter
Berichten: 16

Functie verhuist naar het buitenland

#1 , 13 sep 2013 16:25

Beste, Ik ben reeds een tiental jaar actief in een groeiene bedrijf waarvan de hoofdzetel in Nederland ligt. De legale entiteit is echter Belgisch en met deze heb ik destijds mijn contract getekend. Om belastingstechnische redenen wil men nu mijn functie (en nog andere functies) verhuizen naar het buitenland. Kan dit of heb ik hierdoor recht op een ontslag vergoeding.

Het contract dat ik destijds heb getekend vermeld echter hetvolgende:
"Hoewel de prestaties zullen uitgevoerd worden in België, aanvaardt de werknemer uitdrukkelijk, maar in gemeen overleg, tewerkgesteld te worden voor om het even welke bepaalde termijn in het buitenland, o.m. rekening houdend met de structuur van de onderneming en de buitenlandse vestigingsplaatsen. Ook de plaats van tewerkstelling in België kan aan wijzigingen onderhevig zijn.
Het is bovendien aanvaard dat de tewerkstelling ook verricht kan worden (volledig/geldeeltelijk of tijdelijk) in de door de werkgever overgenomen filialen of bedrijven"

Kan ik hieronder uit of ben ik de dupe van jeugdige naïviteit door dit te onderschrijven?

Thanks
Conrad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 sep 2013 23:12

- wat is je concrete functie (belangrijk om de wijziging in te schatten)
- wat is de verandering: van bepaalde duur of onbepaalde duur
- is er een concrete verandering of enkel een belastingstechnische verandering? maw: verander je écht van werklplaats?

conrad
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 15 sep 2013 22:55

Financiële functie (controlling) en het is voor onbepaalde tijd. De functie verdwijnt uit België.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 sep 2013 08:41

je doet vaag over de werkplaats, nochtans het essentieels in deze vraag: hoeveel km verandert je effectieve werkplaats of werk je vanuit thuis (of altijd op de baan)?

Verdwijnt de legale entiteit ook? fusie/opslorping?

conrad
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 18 sep 2013 02:56

Verandering bedraagt ~ 120 km additioneel (150 totaal). Dit is enkele reis, dus 240 extra per dag.
Legale entiteit in België blijft bestaan.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 sep 2013 07:33

als men je van legale entiteit wil veranderen, betekent dit dat je een nieuwe arbeidsovereenkomst zou moeten krijgen, dat kan je natuurlijk weigeren, gezien de afstand.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”