Ontslag wettelijk in orde of niet?

jinan
Topic Starter
Berichten: 107

Ontslag wettelijk in orde of niet?

#1 , 07 sep 2013 10:28

Na een tweede conflict met mijn baas (ik was ziek thuis, hij stuurde een controlearts, ik hoorde de bel niet en bijgevolg was ik volgens mijn baas NIET thuis en dus onwettig afwezig), heeft hij het contract tijdens de proefperiode verbroken. Ik kreeg dit vrijdag 30 augustus te horen om 11.30 en mocht om 12u vertrekken nadat ik de zgz ontslagbrief getekend had. Opzeg moet ik niet doen, hij betaalt mij die week.
Dat ik mijn werk kwijt ben is niet erg, ik kon absoluut niet meer werken voor zo iemand, maar ik ben wel gekrenkt door zijn onbegrip. Kreeg in het verleden ook al een aangetekend schrijven nadat ik een keer te laat was gekomen door wegenwerken. Volgens hem moet je maar op tijd komen.
Verder heeft hij mijn surfgeschiedenis van 28 augustus bekeken, hij beweert dat de site nog open stond, is onmogelijk. Hij is dus in de fout gegaan.

Vrijdag was de vakbond niet meer bereikbaar en afgelopen week was ik in Frankrijk (ik heb seniorvakantie). Ik heb echter wel gelezen op Vacature (oid) dat de wijze van kennisgeving van ontslag niet telt, hij moet het ofwel aangetekend doen ofwel via een deurwaarder. Ik heb geen kopie gehad van de brief trouwens.

Nu vraag ik me af of ik me ziek kan melden maandag en zo de ontslagperiode rekken. Immers, als de brief niet geldig is, ben ik niet ontslagen.

Zou normaal maandag om 12u moeten beginnen, zodat ik nog contact kan hebben met de vakbond, maar wil hier toch al eens raad vragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2013 11:44



Nu vraag ik me af of ik me ziek kan melden maandag en zo de ontslagperiode rekken. Immers, als de brief niet geldig is, ben ik niet ontslagen.
de arbeidsovereenkomst is verbroken er is geen opzeggingstermijn die kan geschorst worden, bovendien kan een verbreking mondeling gebeuren

wanneer er bij een opzegging van de arbeidsovereenkomst geen kennisgeving is per aangetekend schrijven . is enkel de kennisgeving nietig , niet het ontslag zelf . ( in uw geval niet van toepassing)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 sep 2013 12:31

nadat ik de zgz ontslagbrief getekend had.
Je hebt je ontslagbrief toch ondertekend.

Reclame

jinan
Topic Starter
Berichten: 107

#4 , 07 sep 2013 13:06

Nochtans :

Opzeggingstermijn
De opzeggingstermijn is een periode waarin de werknemer weet dat er een einde komt aan zijn
arbeidsovereenkomst en waarin deze intussen normaal van kracht blijft.
Om geldig te zijn, moet de opzegging worden medegedeeld:
hetzij bij een ter post aangetekende brief; de brief wordt geacht de bestemmeling
bereikt te hebben op de derde werkdag na de datum van verzending;
hetzij bij deurwaardersexploot.
De kennisgeving van de opzegging kan dus niet gebeuren:
door een mondelinge mededeling;
door je een brief te overhandigen of met de gewone post te verzenden;
door je een werkloosheidsformulier toe te sturen (zie verder: werkloosheid).
(bron ACV)

Maar, ik lees ook

Let wel, deze regels gelden alleen wanneer de werkgever wil dat er na het ontslag nog een opzegtermijn gepresteerd wordt. Als een bedrijf de opzeg gewoon uitbetaalt, volstaat een simpele mondelinge mededeling. Geen aangetekende brief of andere formaliteiten dus.

(bron Jobat)

Maar goed, wat doe ik met de schending van mijn privacy, hij mag niet zomaar in mijn surfgeschiedenis gaan snollen, daar bestaan ook richtlijnen voor!

"Toestemming nodig

Een werkgever mag in geen geval onaangekondigd en/of onafgebroken het surf- en mailgedrag van zijn werknemers doorlichten. Pas na toestemming door de betrokken werknemer(s) mag diens internetgebruik in kaart worden gebracht, bijvoorbeeld door het aantal mails dat hij verstuurt op te lijsten of te meten hoeveel tijd hij op het internet doorbrengt.

Zonder toestemming mag een werkgever geen lijst aanleggen van websites die een werknemer bezoekt. Ook documenten die door een werknemer op de harde schijf van zijn (bedrijfs)pc worden opgeslagen, mogen niet worden ingekeken."

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 sep 2013 15:05

Nochtans :

Opzeggingstermijn
er is geen opzeggingstermijn

u dient bijkomend op te letten dat u geen seniorenvakantie kon nemen vorige week omdat deze periode gedekt werd door een verbrekingsvergoeding .
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

jinan
Topic Starter
Berichten: 107

#6 , 08 sep 2013 08:32

Nochtans :

Opzeggingstermijn
er is geen opzeggingstermijn

u dient bijkomend op te letten dat u geen seniorenvakantie kon nemen vorige week omdat deze periode gedekt werd door een verbrekingsvergoeding .

hoe bedoel je? mijn ontslag gaat in op 9 september, denk ik toch, aangezien ik geen kopie heb van de brief. Ging mijn ontslag al in op 2 september is er nog niks aan de hand, dan ben ik gewoon werkloos vanaf morgen en niet vanaf 16 september

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 sep 2013 08:45

verward iets, zoals de reden schreef heb je geen ontslag gekregen, maar een verbreking van het contract en dit kan mondeling gebeuren en gaat altijd onmiddellijk in, en zoals je zelf schreef gaat je verbreking op vrijdag 30 augustus in.

Er is een verschil tussen iemand ontslaan en zijn vooropzeg laten uitdoen, en iemand zijn contract onmiddellijk verbreken zonder vooropzeg wat bij u het geval is.
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jinan
Topic Starter
Berichten: 107

#8 , 08 sep 2013 18:51

ja morgen onmiddellijk vakbond contacteren. Ik heb ondertussen mijn loon van augustus gekregen + een hoop erbij, wellicht vakantiegeld e.d., maar heb natuurlijk nog geen loonfiche noch een C4

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”