Enkele vraagjes mbt ontslag

Mupken
Topic Starter
Berichten: 17

Enkele vraagjes mbt ontslag

#1 , 06 sep 2013 22:35

Op 27 augustus ben ik ontslagen. Reden onbekend (op het C4 staat: onvoldoende geschikt werk). Ik moest meteen niet meer terugkomen, ze gaan mij een verbrekingsvergoeding uitbetalen...
Ik heb massa's mails (zelfs nog van in augustus) waarin mijn baas mij ophemelt en vertelt hoe tevreden ze wel niet met mij zijn...

1. Heb ik buiten die verbrekingsvergoeding in dit geval nog recht op een andere vergoeding ? Gezien het onduidelijke karakter van het ontslag ?
2. Er staat 'onvoldoende werk' maar ik heb ondertussen wel een vacature gezien voor dezelfde functie... Alleen, in een zeer sterk vereenvoudigde vorm... Dus ik vermoed (maar ik kan onjuist zijn) dat ze iemand 'simpelder' willen aannemen en er dus ook minder voor willen betalen... Kan dit zomaar ?
3. Ondertussen zijn we 6 september en heb ik zowel mijn loon van augustus nog niet ontvangen als de verbrekingsvergoeding... Ik heb navraag gedaan en dit zou voor 'na het weekend' zijn... Op de vraag waarom niet vandaag, krijg ik geen reactie... Kan dit zomaar ? Dat ze dit naar eigen believen 'achterhouden' ? Tot wanneer hebben ze tijd om dit uit te betalen ? Ik dacht dat dat in principe op de dag van het ontslag moest gebeuren ?
4. Er is mij van dag 1 een groepsverzekering beloofd. Ze zijn er echter nooit in geslaagd die in orde te krijgen (lag zogezegd aan de verzekeringsmaatschappij)... Ze hebben altijd beloofd dit met terugwerkende kracht vanaf de startdatum van het contract in orde te brengen. Moeten ze dit nu nog doen ? En heeft het uberhaupt wel zin want ik lees dat je geen recht hebt op wat gedurende het eerste jaar door de werkgever gestort is ?
Laatst gewijzigd door Mupken op 07 sep 2013 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 sep 2013 00:10

Arbeider of bediende?

Mupken
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 07 sep 2013 00:14

Bediende... 9 maanden in dienst, dus proefperiode 'overleefd'... :-)

Reclame

Mupken
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 07 sep 2013 00:21

Wat ik vermoed dat er gebeurd is, is dat het iets te maken heeft met de mails van mijn baas aan mij... Mails waarin ze over de andere collega's vertelt 'dat ze hunne mottige kop niet meer kan zien' en 'dat ze haar een groot plezier zouden doen door ander werk te zoeken en het af te trappen'... Diezelfde mails als waarin ze mij ophemelt... Het is echt een heel bizzar ontslag... Heel bizarre mails van een baas aan één van haar werknemers ook...
Maar ondertussen zit ik hier wel zonder werk, alleenstaande, een zoontje van 20 maanden... Echt niet prettig !

Mupken
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 08 sep 2013 22:37

Heeft er iemand antwoord op mijn vraagjes aub ? Ik zit echt in de shit, ik sta er helemaal alleen voor met mijn zoontje en heb nog steeds zowel mijn loon van augustus niet ontvangen als mijn verbrekingsvergoeding.
Ik ga morgen ook naar de vakbond bellen, maar het mag allemaal niet te lang meer duren...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 sep 2013 08:11

1. in pricnipe niet.
2. Je zou kunnen een procedure wegens "misbruik van ontslagrecht" opstarten, maar die heeft in de praktijk weinig kans als bediende.
3. in principe de dag zelf, maar het is niet ongebruikelijk dat je pas vandaag of morgen het loon zou krijgen.
4. Indien je dit kan bewijzen heb je er wel degelijk recht op, vanaf de eerste dag van contract.

jinan
Berichten: 107

#7 , 09 sep 2013 09:38

vrees dat je idd weinig kan doen.
Ik heb mijn proefperiode niet eens overleefd, werd buiten gezet nadat ik zogezegd onwettig afwezig was.
Voor één keer zijn ze wel snel geweest en heb ik al m'n geld wél ontvangen. Zit nu eigenlijk ongeduldig op de post te wachten omdat ik eindelijk wel eens wil weten wanneer mijn werkloosheid ingaat en dan kan ik naar de vakbond bellen.
Ik heb nog geen C4, weet dus niet wat ze daar opzetten als reden.
Gewoon verder kijken, net als ik, zo'n bazen zijn de kopzorgen niet waard.

Mupken
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 09 sep 2013 09:56

Ik zou idd heel graag verder kijken (ben al volop aan het soliciteren)... Maar financieel is de strop rond mijn nek alsmaar vaster aan het worden... Ik ben een alleenstaande mama met een zoontje van 20 maanden en 'k zou hem graag schoentjes gaan kopen nu het minder goed weer wordt want hij loopt nog in sandaaltjes rond, vorige week stond ik bij de apotheker voor een paar levensnoodzakelijke medicamenten voor mezelf (die zijn natuurlijk nét nu op) en ik kon ze niet betalen... Als ze die uitbetaling nog lang achterhouden, dan zit ik potvast, dat is mijn grootste zorg op dit moment...
Dat ik ander werk vind, daar twijfel ik niet aan... Heb een stevig diploma, ben een harde werker en niet snel vies van bepaalde taakjes dus zeer flexibel... Dat komt wel in orde !

NKC
Berichten: 4

#9 , 09 sep 2013 14:41

Mupken: Als de uitbetaling niet volgt, kan je voorlopige werkloosheidsuitkeringen aanvragen. Meer informatie kan je hier nalezen. Vraag dit na bij je uitbetalingsinstelling (vakbond/hvw).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 sep 2013 17:33

Zit nu eigenlijk ongeduldig op de post te wachten omdat ik eindelijk wel eens wil weten wanneer mijn werkloosheid ingaat en dan kan ik naar de vakbond bellen.
u moet zich onmiddellijk inschrijven vanaf het moment u volledig werkloos bent ongeacht of u wel of nog niet in het bezit bent van alle documenten ik zou in uw geval voor vandaag een dag jaarlijkse vakantie opgeven en klacht indienen bij de rva voor uw document C4
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 sep 2013 17:41

Ik ben een alleenstaande mama met een zoontje van 20 maanden en 'k zou hem graag schoentjes gaan kopen
dan moet u meer onderhoudsgeld vragen aan zijn papa nu u zonder werk zit is uw financiele toestand gewijzigd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mupken
Topic Starter
Berichten: 17

#12 , 09 sep 2013 23:01

Goed nieuws ! Ik ben uitbetaald...

Wegens omstandigheden (de papa bleek losse pollekes te hebben als hem dingen niet aanstonden) heb ik nooit onderhoudsgeld gevraagd. Zodra ik dat vraag, vraagt hij bezoekrecht met als resultaat dat ik nooit 2 seconden gerust zal zijn als mijn zoontje weg is...

Maar 't is nu allemaal opgelost geraakt sé, nu alleen nog een nieuwe job vinden :-)

jinan
Berichten: 107

#13 , 12 sep 2013 11:01

ik heb ondertussen mijn C4 ontvangen, maar was al in orde met betreffende instanties.
Hey Mupken, tijd voor een nieuw leven voor ons beiden! succes!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”