Welke opzeggingstermijn respecteren?

x3m
Topic Starter
Berichten: 5

Welke opzeggingstermijn respecteren?

#1 , 07 jun 2007 15:16

Momenteel stelt er zich een probleem met het bepalen van de opzeggingstermijn naar aanleiding van het feit dat ik bij mijn huidige werkgever mijn ontslag gegeven heb.

Gegevens:
Aanvang opzeggingstermijn: 01/06/2007
Indiensttreding bij huidige werkgever: 01/10/2000
Brutoloon/maand: ong. 2360 Euro/maand
Extra legale voordelen: firmawagen, groepsverzekering, vakantiegeld, 13 de maand

Mijn werkgever wil mij een opzeggingstermijn van 3 maanden aansmeren, terwijl ik van mening ben dat deze onderling moet bepaald worden (met een max. van 4,5 maanden)
Wie heeft er gelijk?
Wat kan ik doen?

ALvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 07 jun 2007 18:40

Hallo,

De termijn bij ontslagneming voor bedienden bedraagt in principe de helft van de termijn bij opzegging door de werkgever. De opzeggingstermijn van bedienden is dus 1,5 maand + 1,5 maand per schijf van 5 jaar anci?nniteit. Als het loon van de bediende een bepaald bedrag overschrijdt (27.597 euro bruto per jaar), dan kan de opzeggingstermijn langer zijn en wordt rekening gehouden met anci?nniteit, leeftijd, functie en bezoldiging.

De wet legt echter maxima op afhankelijk van het loon:

tot 27.597 euro: 3 maanden
tot 55.193 euro: 4,5 maanden
meer dan 55.193 euro: 6 maanden


De opzeggingstermijn van bedienden begint de eerste dag van de maand die volgt op de betekening van ontslagneming.

Tenzij U ontslag neemt met wederzijdse toestemming. Deze be?indiging met wederzijdse toestemming berust op een overeenkomst tussen de partijen. Die bepalen vrij op welke datum de arbeidsovereenkomst eindigt, of een vergoeding verschuldigd is, enz.

Het is aan te raden, die overeenkomst schriftelijk te sluiten, maar het is niet verplicht.

Dus in principe heeft uw baas gelijk

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”