Maaltijdcheques, onkosten en transportvergoeding bij ontslag

Iedipipeau
Topic Starter
Berichten: 5

Maaltijdcheques, onkosten en transportvergoeding bij ontslag

#1 , 29 aug 2013 19:29

Beste,

Een eindje geleden heb ik ontslag ingediend op m'n werk.
Bij ontvangst van de ontslagbrief en na een gesprek besliste de baas op me op non actief te zetten, en dus thuis te laten zitten.
Ik had nochtans in m'n brief vermeld dat ik gehoopt had om de lopende opzegtermijn uit te doen zodoende de lopende zaken te kunnen afhandelen.
Hoe zit dat dan met de 'variabele' delen in het loon, die berekend worden per werkdag? Zoals Maaltijdcheques, onkosten en transportvergoeding?

Maakt dit dan ook een verschil dan indien je een papier ondertekent 'vrijstelling van prestaties'?

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Iedipipeau
Topic Starter
Berichten: 5

#2 , 30 aug 2013 13:31

Iemand die me kan helpen met een antwoord? Of is het een moeilijk vraagstukje?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 aug 2013 16:40

Iemand die een beetje kan wachten? Ik antwoord later :)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 31 aug 2013 19:48

- onkostenvergoeding & transportvergoeding wordt NIET meetegeld indien ze bedoeld zijn als terugbetaling van gemaakte kosten. Zijn ze echter dit niet, dan moet het wél meegeteld worden, maar moeten ze natuurlijk voor alle aspecten asl loonbeschouwd worden (ook qua RSZ en belastingen afhankelijk van de vergoeding).
- maaltijdcheques worden door vele rechtspraak meegenomen, maar niet door alle.

Iedipipeau
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 01 sep 2013 14:56

OK, bedankt alvast voor de reactie.
Moet de werkgever deze kosten dan wel betalen indien deze eenzijdig beslist om de werknemer op non-actief te zetten? En hem dus in feite z'n opzeg periode niet laat uitdoen?

Ondertussen heb ik dus jammer genoeg zo'n 'vrijstelling van prestaties' getekend. Wat me dus blijkbaar niet goed uitkomt jammer genoeg...
Evenwel, op het contract stond als datum van ondertekening niet de juiste datum. Ik was op die dag echter in verlof. Is dit een argument dat het contract eventueel niet geldig is? Het contract stond op een vrijdag en we hebben het pas de maandag kunnen tekenen...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 sep 2013 16:01

het is toch niet eenzijdig op non-actief? jij hebt vrijwillig getekend voor vrijstelling van prestaties, je had dit kunnen weigeren en dus verderwerken.

Niets verhindert je om zo'n contract op een vrije dag te tekenen, dus bewijslast qua antidatering is héél moeilijk en verandert op zich niks aan het feit dat je dit getekend hebt.

Iedipipeau
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 01 sep 2013 16:46

OK bedankt voor de info!
Het bedrijf wilde me oorspronkelijk eenzijdg op non-actief zetten. Het was er nog niet met zoveel woorden uit, maar gezien de situatie en m'n ervaringen met oud-collega's zat dat er zeker aan te komen. Maar ik wilde mijn toekomstige ex-collega's nog wat bijstaan gezien m'n functie dat ik daar deed.
In feite heeft het feit dat ik m'n collega's nog wat wilde helpen ervoor gezorgd dat ik nu in deze situatie zit waardoor ik onkosten en maaltijd cheques verlies?

Ik zal eens zien wat ik nog kan overeenkomen met de werkgever...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”