Opzegvergoeding: wat met gsm en groepsverzekering ?

Mupken
Topic Starter
Berichten: 17

Opzegvergoeding: wat met gsm en groepsverzekering ?

#1 , 28 aug 2013 18:52

9 maanden geleden ben ik bij mijn huidige werkgever beginnen werken... Hij heeft mij altijd (via mail) beloofd dat er een groepsverzekering zou zijn voor mij (zoals voor iedereen). Alleen is hij er niet in geslaagd deze in die 9 maanden in orde te krijgen (ondanks herhaaldelijke vraag van mijn kant uit)... Hij heeft me steeds beloofd dat dit in orde gebracht wordt met terugwerkende kracht.
Nu ben ik gisteren ontslagen. Moet hij mij hiervoor een vergoeding betalen ? Ik heb die belofte enkel op mail, staat niet in mijn contract.

Ik heb er na 3 maanden werken een gsmabonnement gekregen. Mijn baas gaat mij 3 maanden uitbetalen qua loon maar wil eigenlijk dat ik bij wijze van spreken morgen al zorg voor een eigen gsmabonnement. Ook dit staat niet in het contract dat ik dit zou krijgen, is altijd wel zo geweest en was voor alle collega's zo.
Moet hij het gsmabonnement niet 3 maanden verder laten lopen en pas stopzetten gelijk met het loon ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 aug 2013 19:49

De bedrijfsGSM is normaal voor bedrijfsgebonden gesprekken, en je mocht die dus ook privé gebruiken. Vermist je er niet meer zal werken, heb je geen bedrijfsgesprekken meer en is die GSM dus niet meer nodig.

Mupken
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 28 aug 2013 20:33

Dat we die gsm nooit gebruikten voor het werk (we werkten er met 4 en zaten allevier op 2 meter van elkaar aan een bureau, moesten nooit buiten het bedrijf werken of met klanten bellen ermee) maar enkel als 'extra'tje' voor privé gekregen hebben zal er waarschijnlijk niet toe doen ?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2013 08:45

Dat we die gsm nooit gebruikten voor het werk (we werkten er met 4 en zaten allevier op 2 meter van elkaar aan een bureau, moesten nooit buiten het bedrijf werken of met klanten bellen ermee) maar enkel als 'extra'tje' voor privé gekregen hebben zal er waarschijnlijk niet toe doen ?
In dat geval heb je ook belastingen betaald op dat extra-legaal voordeel (bedrijfsvoorheffing en inkomstenbelasting)? Indien wel, moet je werkever dit idd tijdens je opzeg verder voorzien. Indien niet, zou ik héél erg stilletjes zwijgen, want dan ben je sowieso al niet in orde...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mupken
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 29 aug 2013 11:34

Ik vermoed dat we die inderdaad betaald hebben: we hebben op onze loonbrief sinds we de gsm kregen een bruto voordeel in natura van 12,5 euor gekregen waarvan dan belastingen en zo afgegaan zijn en dan hebben we achteraf en -12,5 euro op onze loonbrief staan om dat bruto voordeel in natura er weer af te trekken...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2013 12:58

Als het effectief zo is dat je er bedrijfsvoorheffing op betaald hebt, dan is de GSM een onderdeel van het loon. Op dat onderdeel van het loon heb je ook tijdens uw opzegperiode recht... Als je ontslagen wordt met een verbrekingsvergoeding, moet dit mee berekend worden in die verbrekingsvergoeding.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”