collectief ontslag / verbreking en langer blijven

beester
Topic Starter
Berichten: 18

collectief ontslag / verbreking en langer blijven

#1 , 27 aug 2013 18:17

Hoi Allemaal,

Het multinationaal bedrijf waar ik werk stopt zijn activiteiten in België waardoor de arbeidsrechtelijke sluiting volgt. Al mijn collega's doorlopen momenteel de procedure collectief ontslag.

De laatste werkdag is vastgelegd op 30 september 2013, waarna alle activiteiten stoppen. Voor al mijn collega's wiens opzegperiode start op 1 oktober moeten geen activiteiten meer uitvoeren en ontvangen een verbrekingsvergoeding. Tegelijkertijd is een tewerkstellingscel opgericht, wordt outplacement aangeboden, zijn de dossiers al doorgegeven aan RVA/VDAB, etc. Het bedrijf zal einde kalenderjaar 2013 effectief gesloten worden.

Mijn vraag is de volgende: ik krijg de mogelijkheid om mee te verhuizen naar het HQ van de groep in het buitenland. Dit zal ik deze week onderhandelen. Daarnaast heb ik ook een aantal job-aanbiedingen bij nieuwe werkgevers die natuurlijk willen weten wanneer ik zou kunnen starten.

Om mijn gesprek voor te bereiden zou ik graag advies inwinnen:
- Als ik toch wil vertrekken, gelden voor mij dezelfde regels als voor mijn collega's (ik ben de enige die deze mogelijkheid aangeboden krijgt)? Maw geldt voor mij ook de verbrekingsvergoeding en stopzetten van de activiteiten eind september of kan mijn huidig bedrijf mij dwingen een gedeelte van mijn opzeg te volmaken? Bijvoorbeeld tot de effectieve sluiting van het bedrijf einde kalenderjaar.

Bedankt voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
beester
Topic Starter
Berichten: 18

#2 , 28 aug 2013 10:06

Is dit een moeilijke vraag?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 29 aug 2013 08:13

‘Al mijn collega's doorlopen momenteel de procedure collectief ontslag.’ waaruit ik afleid dat dit NIET uw geval is.
‘ik krijg de mogelijkheid om mee te verhuizen naar het HQ van de groep’.

Is dit HQ een andere werkgever dan uw huidige,dan zal uw huidige werkgever uw arbeidsovereenkomst,eenzijdig of met wederzijdse toestemming,moeten beëindigen vooraleer u een nieuwe overeenkomst sluit met dit HQ.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2013 12:32

Wat staat er in uw contract met betrekking tot mobiliteit?

beester
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 30 aug 2013 09:27

Hoi Allen,

Alvast bedankt voor het advies.

De werkgever is het HQ van de groep maar een ander bedrijf (een franse SAS). Maw er zal zowiezo een nieuw contract getekend moeten worden. Wat in mijn huidig contract staat met betrekking tot mobiliteit is dus niet relevant.

De feiten zijn dus:

Collectief ontslag met verbreking (niemand moet opzeg werken)
Bij mij willen ze pas verbreken en tegelijkertijd nieuw contract aanbieden bij ander bedrijf een paar maanden later.

Indien ik beslis om niet in te gaan op hun aanbod geniet ik dan van dezelfde voorwaarden als mijn collega's of kan mijn huidige werkgever mij verplichten om nog een paar maanden langer te werken? (Opzeg).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”