Verbreking contract bepaalde duur voor aanvang

michielsenandy
Topic Starter
Berichten: 3

Verbreking contract bepaalde duur voor aanvang

#1 , 26 aug 2013 08:52

Hallo allemaal,

Is het mogelijk om een contract van bepaalde duur te verbreken vooraleer dit gestart is?
Het zit zo: werknemer is momenteel in dienst met voltijds contract van bepaalde duur (1 maand). Bedoeling was dat ze vanaf 2/09 in dienst zou komen met een nieuw contract van bepaalde duur 4/5.
Ze heeft echter tijdens de voorbije 3 weken amper anderhalve week gewerkt (rest ziekteverlof / stress)...Omdat ik echt wel iemand nodig heb waar ik op kan rekenen vroeg ik me af of het mogelijk is om het contract dat opgesteld is vanaf 2/09 alsnog te annuleren? Uiteraard ZONDER het betalen van een schadevergoeding of dergelijke...

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2013 10:53

Nee, dit is "uiteraard" niet mogelijk zonder het betalen van een schadevergoeding.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 28 aug 2013 08:08

“Art.40.§ 1. Is de overeenkomst voor bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk aangegaan, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden vóór het verstrijken van de termijn, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen, die gelijk is aan het bedrag van het loon dat verschuldigd is tot het bereiken van die termijn, zonder echter het dubbel te mogen overtreffen van het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn, die in acht had moeten worden genomen, indien de overeenkomst zonder tijdsbepaling was gesloten...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Met inachtneming van die bepaling kan u het contract dat opgesteld is vanaf 2/09 alsnog annuleren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

michielsenandy
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 29 aug 2013 18:04

Beste allemaal,

Er is vanochtend een blad getekend waarop staat genoteerd dat er in onderling overleg het nieuwe contract niet zal doorgaan.
Is dit voldoende volgens jullie?
Wat moet er gebeuren met deze papieren?

Bedankt!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”