ontslag na 7 jaar dienst

loppielop
Topic Starter
Berichten: 3

ontslag na 7 jaar dienst

#1 , 22 aug 2013 20:52

kga hier proberen om verhaal wat kort te maken. Ik heb dinsdag volledig onverwacht mijn ontslag gekregen. Nog nooit heeft iemand geklaagd over mij, altijd heb ik mijn werk met plezier gedaan. Klanten vroegen veel speciaal naar mij (ik werk in winkel) omdat ze wisten wat ze hadden aan mij. Dat mijn bazen van oude stempel zijn dat wist ik al lang. Dus in oktober vorig jaar ben ik getrouwd en na 7 maand zijn we uit elkaar gegaan en ik heb iemand anders. Velen zullen denken, wat doet dit er nu toe maar dit is de spil van het verhaal. sinds mijn bazen dit wisten begonnen ze kort te doen tegen mij. Net voor mijn verlof waren er strubbelingen met collega, die is héél mijn privéleven gaan vertellen aan baas en heeft ook haar facebook opengedaan om mijn statussen te kunnen tonen. Dan ben ik zelf tot bij baas geweest om te babbelen, ik heb hun ng gevraagd wil je dat ik blijf en ze zei volmondig van ja, want je doet goed je werk en jij zorgt voor de ambiance. Dan ging ik 2 weken in verlof, ik kom de dinsdag terug en baf, ik krijg mijn ontslag. Als antwoord krijg ik dat mijn leven niet stabiel is en daarom kan ik geen stabiliteit brengen op het werk, ze wist me zelf te vertellen dat ik mijn dochter geen stabiliteit kan geven. En door alles wat ik heb meegemaakt de laatste tijd (gezwel verwijderd, miskraam) dat ik psychologisch ga kraken en binnenkort is het superdruk in afdeling (speelgoed) en ze kunnen het niet riskeren!! Ben vandaag naar vakbond geweest, ik moet nu wachten tot ik c4 krijg en dan springen ze erop. Ik laat het hier niet bij. Niemand van m'n collega's( behalve die éne dan) en klanten begrijpt het, iedereen is verdwaasd dat ik mijn ontslag heb gekregen. Weet iemand wat ik hiermee kan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 22 aug 2013 22:53

In welke zin iets mee doen?
Eventjes afwachten wat de vakbond kan/zal doen.
Hebt u iets ondertekend bij uw ontslag ... en hoe is dat gegeven?
Al ingeschreven als werkzoekende?

Al gepraat met huisarts ... kan deze u misschien niet doorverwijzen.

loppielop
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 22 aug 2013 23:39

ik heb al een brief gekregen waarin staat dat de arbeidsovereenkomst wordt verbroken en waarin staat dat ik opzeg krijg van 35 werkdagen. Enkel op c4 moet een reden staan. Ik ga m'n opzeg uitdoen want anders verlies ik mijn eindejaarspremie en het recht om eventueel te stempelen (wat ik niet van plan ben). Volgens mij en vakbond is dit ontslag puur uit discriminatie vanwege mijn privéleven. Zoiets kan en mag niet. Moesten ze iedereen ontslaan omdat ze scheiden en iemand anders vinden dan zouden er héél wat mensen zonder werk zitten.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 aug 2013 07:23

vakbond heeft volledig gelijk, alleen is het de vraag of je de échte reden kan bewijzen. Je bent gelukkig arbeidster, wat de bewijslast omkeert: de werkgever zal de moeten bewijzen dat de reden waarom je volgens de C4 ontslagen bent, effectief die reden is. Staat daar bvb op "economische reden" en blijkt dat de verkoop niet verminderd is, kan je recht hebben op een vergoeding wegens willekeurig ontslag (6 maand loon).

Jij kan natuurlijk ook elk element gebruiken om aan te tonen dat ze je ontslagen hebben wegens je familiale status. Ik raad je aan om vaste klanten op te sporen (zonder ze daarom reeds te contacteren, maar gewoon de naam/adres proberen te herinneren), zodat zij kunnen getuigen dat je je werk goed deed. Je kan ook je collega's proberen te laten getuigen (kan zelfs anoniem) over de "inspectie" van je facebookprofiel of je kan aan de werkgever nogmaals mondeling de vraag stellen wat de reden van je ontslag is en dit proberen op te nemen op tape.

loppielop
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 26 aug 2013 12:22

wegens economische reden zal er waarschijnlijk niet opstaan want ik werk daar het langst van alle vrouwen en er werken nog verschillende mensen op intrimbasis. Er zijn al verschillende klanten die zelf hebben gezegd als het nodig is willen ze getuigen dat ik mijn werk supergoed deed en dat er niemand klachten had. Ook zijn er al 2 collega's die willen getuigen dat het effectief omwille van mijn privéleven is, ze hebben allemaal opgemerkt dat sinds mijn scheiding de bazen hun houding tegenover mij veranderde.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”