Ontslagen en werkgever houdt geld achter

MstrT
Topic Starter
Berichten: 7

Ontslagen en werkgever houdt geld achter

#1 , 21 aug 2013 19:03

Hallo iedereen,

ik heb een geschil met mijn ex-werkgever ivm uitbetaling van achterstallig loon en onrechtmatig inhouden van geld op het loon.

Sinds oktober 2012 ben ik begonnen met een opleiding die cruciaal was voor het uitoefenen van mijn nieuwe job, zonder de behaalde attesten zou ik niet bevoegd zijn mijn nieuwe job uit te mogen oefenen .Deze opleiding bedroeg 3 opleidingsdagen van +- 8u. Betaald door de werkgever (waarvan hij beweerd dat de kosten €2500 bedragen, nooit is hiervan een bewijs getoond).


Vlak na het behalen van de benodigde papieren ben ik aan de slag gegaan voor deze firma. Er werd afgesproken 3 maal een contract van bepaalde duur te geven (3x3maanden),
waarvan ik vanaf het 3de contract al een contract van 6 maanden kreeg aangeboden (lopend van april 2013 tot oktober 2013). De reden hiervan was dat ik mijn job correct uitvoerde en een positieve indruk gaf.

Ten tijde van het tekenen van het eerste contract (en dit gebeurde in een groep met toekomstige collega's), kwamen we met z'n allen tot de conclusie dat het scholingsbeding nogal onduidelijk was.
Iedereen weigerde te tekenen omwille van volgende reden: indien we binnen het jaar ontslagen werden of ontslag namen, zouden we 100% van deze opleiding terug moeten betalen, met een bedrag van €2500,00.
Aangezien iedereen op dat moment werkloos was en/of over niet veel geld beschikte, leek ons dit te risicovol. Zelf wisten we ook nog niet wat we van de job konden verwachten, alles werd door een roze bril getoond.
De eigenaar van de zaak werd erbij geroepen. Die garandeerde ons dat de basisopleiding niet terugbetaald zou moeten worden, omdat deze nodig zijn om het beroep uit te mogen oefenen.
Opleidingen die echter een meerwaarde zouden bieden aan onze job zouden wel teruggevorderd kunnen worden. Hij wist iedereen gerust te stellen en ieder van ons (15 pers.) tekende zijn eerste contract.



De hierop volgende maanden bleken me al snel een heel duidelijk beeld te scheppen in wat voor onderneming ik terecht gekomen was. De vooruitzichten een andere
job te vinden leken niet bepaald positief. Uit noodzaak om over een inkomen te beschikken besloot ik door te gaan.


Ik wil geen verkeerd beeld scheppen van buitenlanders. Toch vind ik het nodig een duidelijke schets te maken van mijn situatie en dien hierbij te vermelden dat het een (familie)onderneming met duidelijke buitenlandse roots betreft.


Mijn eerste week heb ik 96 uren gewerkt. In de loop van de maanden zou blijken dat er weinig tot geen begrip word getoond voor privéleven.
We moesten altijd bereikbaar zijn, overuren maken de norm, sfeer onder collega's en tussen werkgever en werknemers
bereikten vaak kookpunten. Er werd gesjoemeld met economische werkloosheid (als je "gestraft“ werd, werd je op EW gezet),
ziektedagen van overuren afgehouden.
Onwettig afwezig zetten terwijl dit niet het geval is.
Snachts uit je bed worden gebeld om te MOETEN komen werken,
bedreigd worden tijdens ziekteperiode's,
sjoemelen met tiktijden (indien we langer moesten werken dan normaal)
mentaal afgebroken worden door de werkgevers,
belogen worden vlakaf in je gezicht,
zich denigrerend opstellen tov werknemers
en nog een hele hoop andere situaties die ik niet allemaal kan opsommen.

aangezien er maar enkele belgen werken en het merendeel van de collega's dezelfde nationaliteit als de werkgever hebben, werd er vaak in hun moedertaal overlegd, afspraken gemaakt om diegenen die de taal niet machtig zijn te "gebruiken".
Zelfs de werkgever en werknemer voerden onderling gesprekken naar hartelust in bijzijn van collega's die hun taal niet spreken.

We werden haast als slaven behandeld. Veel van mijn ex-collega's en mezelf bevinden ons in een situatie waarbij gerechtelijke kosten enz. zeer ongelegen komen. Hiervan wordt misbruik gemaakt.

Mijn ex-werkgever heeft blijkbaar al veel ervaring opgedaan in dit soort situatie's. De sluwheid en overredingskracht van deze mensen is zo onvatbaar dat ik er bijna mijn petje voor moet afdoen.


Vaak heb ik verhalen gehoord van (ex)werknemers die zo misleid worden dat ze hun waarborg voor werkkledij (€450) en achterstallig loon nooit, of na zeer lange tijd pas terugzagen.


Halverwege juni besloot ik hier genoeg van te hebben en verder te gaan. Aangezien ik een hele hoop overuren had staan besloot ik in juli enkele weken tijd voor mezelf te nemen en op zoek te gaan naar een nieuwe job, eens een kijkje nemen op de arbeidsmarkt én eventueel
van job veranderen.
Zo stom als ik was heb ik hiervan enkele collega's ingelicht. Deze zullen ongetwijfeld mijn werkgever hiervan ingelicht. Zo achterbaks als ze zijn zullen ze dit niet zomaar willen laten gebeuren.

Opeens krijg ik mijn ontslag om dringende reden wegens gsmgebruik op het werk. Dit gebeurde enkele dagen voordat ik enkele weken thuis zou zijn. Aangezien dit vaker onder collega's gebeurd en hier niet echt een drama van word gemaakt vond ik vreemd dat ik een verklaring moest afleggen en tekenen alsook op de foto met mijn gsm in de hand.

Call me stupid maar zo is het gegaan (mijn werkgever heeft overtuigingskracht). Dit gebeurde begin juli 2013.


In augustus 2013 heb ik mijn loon van juni 2013 nog steeds niet ontvangen (dit had ik eigenlijk al zien aankomen).


Na onnoemelijk veel telefoontjes naar de secretaresse, die het altijd maar zou "doorgeven", en verschillende bezoeken aan het kantoor, flauwe uitvluchten en vage verhaaltjes kreeg ik eindelijk na weken positief gevolg. Of dit dacht ik toch.
Dit was een strategisch plannetje gespeeld door mijn werkgever. Hij weet van je privésituatie en maakt hier misbruik van. Men wacht net zolang met het betalen van je loon tot je in geldnood komt. Dan stellen ze je voor je geld "Cash" te komen afhalen. Indien je hier niet op ingaat (en liever via overschrijving wilt) word het spelletje verder gespeeld tot je toehapt.

Dus het is ondertussen begin augustus 2013 en eindelijk kan ik op het kantoor terecht om mijn geld dan maar "cash" te gaan halen, puur omdat ik geen keuze meer had. Via andere instanties (vakbond etc.) zou dit nog langer gaan duren. Recht op een uitkering heb ik niet.
Ik kom op kantoor aan en begin een gesprek met mijn werkgever. Uiteindelijk legt hij 2 enveloppen op tafel met daarop op elk het totaalbedrag geschreven. Eentje bevatte €1700 (loon juni 2013), de andere €288 (loon juli). Deze bedragen klopten met de 2 loonbrieven die erbij lagen.
Vervolgens moest ik op deze loonbrieven schrijven dat ik het bedrag had ontvangen en mijn werkgever me dus niets meer verschuldigd is. Op beide loonbrieven en beide ondertekend inclusief naam en datum.


Vlak na het ondertekenen echter, verteld mijn werkgever dat in de enveloppe waar €1700 opstaat €650 minder inzit, in totaal €1050 dus. Het bedrag werd afgehouden als "compenstatie voor opleiding".
Men vertelde me dat ze ook de "klootzak konden uithangen" en me nog een tijdje konden laten komen werken omdat ik €2500 zou moeten terugbetalen, maar zo wilden ze zich niet profileren. Men zou het hierbij laten. Hierop antwoorde ik dat hij me bij het ondertekenen van het eerste contract gegarandeerd heeft dat deze opleiding niet terugbetaald moet worden.
Hierop kreeg ik weer een strategisch vaag antwoord waardoor ik niet wist wat zeggen.

Mijn werkkledij heb ik moeten binnenleveren bij het ontvangen van mijn cash geld, maar heb hier geen bewijs van gehad. Kan mijn werkgever nu ook nog eens zeggen dat ik mijn werkkledij niet heb binnengeleverd en bijgevolg geen recht heb op mijn waarborg van €450.



Kan ik betwisten dat mijn werkgever het zo heeft gespeeld? Hij heeft me bewust misleid en me laten tekenen voor geld dat ik niet heb ontvangen.
Blijkbaar is het scholingsbeding zelfs wettelijk niet geldig (bepaalde voorwaarden worden NIET gehaald). Dit kom ik nu pas te weten. Ook hij weet dit en daarom heeft hij het zo gespeeld, omdat hij de situatie zo gespeeld heeft dat ik het cash ben moeten gaan halen, heeft hij het op zijn "voorwaarden" kunnen spelen. Dit voelt echter aan als een strafsanctie, om me zo bij het verlaten van de onderneming een flinke kloot te kunnen afdraaien. Dit is blijkbaar niet alleen bij mij gebeurd.

Ik ben met mijn rug tegen een muur geplaatst. Ik kan niet aantonen dat ik geld minder heb ontvangen, want op mijn loonbrieven staat geschreven van wel. Kan ik hier nog iets mee of is de situatie hopeloos? Wat kan ik nog doen?

Als je het tot hier hebt gelezen, bedankt voor je tijd en interesse! :D


Groetjes
Laatst gewijzigd door MstrT op 21 aug 2013 21:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 aug 2013 19:56

Je bent volwassen, je spreekt de taal in België goed en kent je (basis)rechten, je bent aangesloten bij een vakbond en laat je zo misleiden?

Gezien je nu je handtekening blijkbaar gezet hebt, volwassen en wss handelingsbekwaam bent, bovendien niet fysiek/psychisch onder druk gezet op héél korte tijd (maandenlang weigeren om te betalen is geen korte-termijn-druk) kan je niet afkomen met een handtekening die ongeldig is.

Als je verder van je verhaal geen bewijs hebt, kan je natuurlijk niks meer eraan doen. Mits je hier enkele dagen eerder je verhaal had gedaan, had je op héél korte termijn je geld zeker, zonder enige inhouding, gezien.

Enige wat je nu nog kan doen is die 450 euro betwisten (maar heb je een bewijs van afgifte van de 450 euro?), indien de waarde van de kledij lager is dan 450 euro.

MstrT
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 21 aug 2013 20:04

Hey JPV,


Nuja, na er bijna een jaar te werken en zoveel meegemaakt te hebben is de lust om nog iets te ondernemen weg. Uit geldnood en wanhoop zag ik geen andere reden dan op hun verzoek in te gaan. Ik ben een jonge alleenstaande kerel, ik kon het mij niet veroorloven om het via de vakbond te doen en alsnog maanden te wachten. Door opstapelende rekeningen leek dit mijn enige uitweg.

Ik kan mezelf verbaal goed uitdrukken en zelf ben ik met verstomming geslagen hoe manipulatief deze mensen zijn.
Een geluidsopname van dat gesprek, kan dat als bewijslast dienen?

De 450 euro waarborg van de werkkledij is telkens van het loon afgehouden en staat dus op papier.

(trouwens ik bèn een belg, 100% :D )

Mvg

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 aug 2013 20:45

Hey JPV,


Nuja, na er bijna een jaar te werken en zoveel meegemaakt te hebben is de lust om nog iets te ondernemen weg. Uit geldnood en wanhoop zag ik geen andere reden dan op hun verzoek in te gaan. Ik ben een jonge alleenstaande kerel, ik kon het mij niet veroorloven om het via de vakbond te doen en alsnog maanden te wachten. Door opstapelende rekeningen leek dit mijn enige uitweg.
[\quote]ik zie niet waarom dat zolang zou duren
Ik kan mezelf verbaal goed uitdrukken en zelf ben ik met verstomming geslagen hoe manipulatief deze mensen zijn.
Een geluidsopname van dat gesprek, kan dat als bewijslast dienen?
ja

MstrT
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 21 aug 2013 20:53

Hey JPV,


Een paar andere collega's die al gestopt waren en nog maar pas gestopt zijn hebben hetzelfde probleem gehad, ze blijven het gewoon rekken. Een vrouwlijke collega is ondertussen al met de vakbond bezig, blijkbaar is er een stom papiertje van de ziekenkas dat ingevuld en teruggestuurd moet worden. Diezelfde collega haar huisarts heeft een dreigtelefoon gehad van mijn werkgever. Om je maar een idee te geven hoe ze tewerk gaan. Alles word zolang mogelijk gerekt.

Het verschil tussen mij en hun is dat ze bv getrouwd waren en over 2 inkomens beschikken, daarom lag de druk bij hun niet zo hoog als bij mij, ik ben maar alleen en daar hebben ze op ingespeeld.



Ik ben blij om te horen dat een geluidsopname als bewijslast kan dienen. Gelukkig had ik al het gevoel dat er iets niet klopte heb me voor alle zekerheid hiervoor ingedekt.


Welke stappen moet ik van hieraf ondernemen? Heb je nog bepaalde tips?



Mvg

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”