contract eindigt vlak voor bevalling

curly-naad
Topic Starter
Berichten: 3

contract eindigt vlak voor bevalling

#1 , 15 aug 2013 07:12

Hallo,

Ik werk in een buitenschoolse kinderopvang, en heb sinds december 2012 een contract getekend voor onbepaalde duur, dit contract is een generatie pakket waar ik van begrijp dat het gefinancieerd word door Kind en Gezin tot de leeftijd van 30 jaar.
Ik heb daar zelf niet meer naar gekeken of aan gedacht en in februari 2013 ben ik vanwege zwangerschap moeten stoppen en word ik betaald door de mutualiteit, 70 procent van mijn loon en uiteindelijk 80%.
Er is mij toen verteld dat ik na de bevalling recht heb op zwangerschapsverlof met aansluitend borstvoedingsverlof, ik zou dus in totaal een jaar thuis zijn en in februari 2014 terug aan het werk gaan.

Deze week word ik 30 jaar en dat wisten ze op het bureau niet, ik heb dit ook niet aangegeven en het is me zelfs ontgaan, en zeker niet meer gedacht aan mijn contract.
Ze waren nogal in paniek en vertelden mij dat er geen openstaande contract is om mij te geven, dus in het ergste geval vertelde ze ga ik zonder baan zitten.
Nu beval ik ook nog eens eind deze maand/ begin september.
Heb ik iets van rechten, ga ik mijn huidige uitkering nog behouden? en mijn moederschapsrust en borstvoedingsverlof blijven die nog zoals hoe die zijn of worden die ingekort?

Met vriendelijke groet,

Naad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 aug 2013 07:22

Als je werkgever je niet ontslaat, is er absoluut geen enkel probleem en behoud je alle rechten. Het is niet omdat de subsidiering voor jou wegvalt, dat je contract van onbepaalde duur stopt (controleer wel eens of het er een van onbepaalde duur is).

Tijdens je zwangerschap tot 1 maand na werkhervatting ben je beschermd tegen ontslag wegens zwangerschap. Ze kunnen natuurlijk wél economische redenen aangeven waarom ze je willen ontslaan (gebrek aan subsidies), maar ze hebben daar eigenlijk weinig voordeel mee, ze kunnen je beter pas ontslaan NA je zwangerschap, dan is dat voor jou voordeliger en maakt het voor hen geen verschil (natuurlijk kunnen ze je ook NIET ontslaan ;)).

curly-naad
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 15 aug 2013 08:40

Ik heb het contract er eens bijgenomen.

Er staat; Arbeidsovereenkomst bediende onbepaalde duur contractueel, bij de overeengekomen artikel 2 staat het contract is gesloten voor onbepaalde duur en vangt aan op 01 januari 2012. Het contract neemt automatisch een einde wanneer de werkings- en loonkosten niet meer zouden gedragen worden door Kind en Gezin in het kader van het Generatiepact.

Ik kan nergens in het contract terug vinden dat vanaf de leeftijd van 30 jaar dit niet meer word gedragen door Kind en Gezin.

Maar als zij mij niet meer kunnen betalen door middel van gebrek aan subsidie, dan stopt toch automatisch mijn uitkering of word dit een stuk verminderd? En hoe zit het dan met de borstvoedingsverlof waar ik eigenlijk recht op had?

Ik weet dat ze nu druk opzoek is naar een oplossing, en overal informeert maar ze benadrukte me erop dat in het ergste geval ontslag zal zijn, omdat ze geen contract over heeft om mij in te stoppen.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 15 aug 2013 11:06

Voor borstvoedingsverlof moet je nog IN DIENST zij bij je werkgever diet vervalt onmiddelijk.
Voor het overige zijn de nadelen miniem ( eerste maand moederschapsrust 79,5% ipv 82 % dus het verschil is miniem ) nadien 75 % ven het brutoloon

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 17 aug 2013 08:06

“Art.32.Behoudens de algemene wijzen waarop de verbintenissen te niet gaan, nemen de verbintenissen voortspruitende uit de door deze wet geregelde overeenkomsten een einde : 1° door afloop van de termijn;...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘bij de overeengekomen artikel 2 staat...Het contract neemt automatisch een einde wanneer de werkings- en loonkosten niet meer zouden gedragen worden door Kind en Gezin in het kader van het Generatiepact‘

Dit beding doet de termijn aflopen en de overeenkomst eindigen in de zin van voornoemd art.32.

“Art.32.Rechthebbenden op de in titel III, hoofdstuk III van deze gecoördineerde wet omschreven geneeskundige verstrekkingen onder de voorwaarden die ze bepaalt, zijn :...4° de werkneemsters die aansluitend met een tijdvak bedoeld in 1°, 2°, 3°, 5° of 6°, de arbeid onderbreken of de arbeid niet hervatten, om ten vroegste van de vijfde maand der zwangerschap af, te rusten;... Art.86. § 1. Rechthebbenden op de in titel IV, hoofdstuk III, van deze gecoördineerde wet omschreven uitkeringen wegens arbeidsongeschiktheid, onder de voorwaarden die ze bepaalt, zijn, als gerechtigden :...b) de hierboven bedoelde werkneemsters gedurende de in artikel 32, eerste lid, 4° bedoelde rustperiode;...”(14 JULI 1994. - Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen).

Zo lang u onbeschikbaar bent voor de arbeidsmarkt blijft u mijns inziens uitkeringsgerechtigd in de zin van voornoemd art.86.

“Art.39.Op verzoek van de werkneemster moet de werkgever haar verlof geven ten vroegste vanaf de zesde week vóór de vermoedelijke datum van de bevalling...”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

Bij ontbreken van een werkgever kan deze u dus ook dit verlof (of borstvoedingsverlof) niet toekennen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 17 aug 2013 09:42

Het klopt dat de werkgever dit verlof niet kan toekennen, maar de ziekteverzekering kan WEL 15 weken moederschapsrust toekennen. Het borstvoedingsverlof kan echter niet om verschillende redenen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”