Wanneer kan ik een nieuw contract tekenen?

ZwaGuest
Topic Starter
Berichten: 2

Wanneer kan ik een nieuw contract tekenen?

#1 , 14 aug 2013 11:21

Allen,

ik heb een op het eerste zicht eenvoudige vraag, waar ik niet direct een antwoord op vind.
Ik ben momenteel werkzaam als bediende bij, logischerwijs, mijn huidige werkgever.

Ik heb ondertussen een aanbod van een ander bedrijf gekregen, waar ik op in wil gaan.
Alle onderhandelingen zijn afgerond, en nu moet ik dus mijn ontslag indienen bij mijn huidige werkgever, en het nieuwe contract ondertekenen bij het nieuwe bedrijf.

Maar wanneer moet ik dit contract ondertekenen?
Voor ik mijn ontslag indien? Tijdens mijn opzegperiode of na mijn opzegperiode (dixit eerste werkdag nieuwe werkgever?)

Ik heb hier hoe dan ook geen ervaring mee,
alvast bedankt voor jullie antwoorden op deze ogenschijnlijk banale vraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 14 aug 2013 11:24

Wanneer u wil. Best is wel om eerst uw ontslag in te dienen zodat u weet wanneer uw opzegtermijn afloopt, en de begindatum van het nieuwe contract te plaatsen na het einde van uw opzeg.

KimSe
Berichten: 697

#3 , 14 aug 2013 11:31

Veiligheidshalve zou ik het omgekeerd doen, of er toch tenminste voor zorgen dat je iets (aanbod van nieuwe werkgever) op papier hebt...

Als je je ontslag indient bij je huidige werkgever en je nieuwe werkgever trekt plots zijn aanbod in, sta je plots voor een wel héél erg vervelende situatie...

Reclame

ZwaGuest
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 14 aug 2013 11:34

Dat is dus perfect mogelijk? ik heb het voorstel op papier, maar het leek mij vreemd om een contract te tekenen, terwijl mijn ander contract nog loopt. Als dat geen gevolgen kan hebben doe ik het inderdaad liever ervoor, om zeker te zijn dat ze het niet kunnen intrekken.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 aug 2013 11:38

In het nieuwe contract met uw nieuwe werkgever laten opnemen dat de aanvangsdatum van dit nieuwe contract zal aansluiten op de datum van einde contract met oude werkgever.
Nieuwe werkgever weet toch ook dat je nog ontslag moet geven.
Heb ik ook zo gedaan destijds, en pas ontslag gegeven na ondertekening door alle partijen van het nieuwe contract..
Laatst gewijzigd door mava105 op 14 aug 2013 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.

KimSe
Berichten: 697

#6 , 14 aug 2013 11:47

Voorstel van Mava lijkt mij inderdaad aangewezen...
Je kunt tenslotte niet voorzien hoe je huidige werkgever zal reageren op je opzeg...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 aug 2013 12:42

Hoe ik het gedaan heb: ik heb de maximale opzegtermijn bepaald die ik zou moeten doen bij mijn oude werkgever. Aan de hand daarvan heb ik de begindatum in mijn nieuwe contract laten zetten en het contract bij de nieuwe werkgever is getekend VOOR ik mijn ontslag bij mijn oude werkgever gegeven had. Ik had wel de mondelinge afspraak met mijn nieuwe wergever dat indien ik een kortere opzegperiode kon bedingen, ik vroeger zou beginnen werken bij hen (contractaanpassing). Uiteindelijk heb ik effectief een korteren opzegperiode kunnen bedingen. Toen deze opzeg op papier stond, ben ik terug naar mijn nieuwe werkgever gegaan, en hebben we het contract aangepast en opnieuw ondertekend. Mooi de afgesproken opzeg uitgedaan bij de oude werkgever, en de week erna aan de slag bij de nieuwe werkgever.

Persoonlijk denk ik dat het nooit een goed idee is om je ontslag te geven als je geen getekend arbeidscontract hebt met je nieuwe werkgever!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pgovaere
Berichten: 43

#8 , 14 aug 2013 12:58

Teken je contract bij de nieuwe werkgever vooraleer je opzeg te doen. Laat als aanvangsdatum noteren: "bij beëindigen opzegperiode vorige werkgever, ten laatste op XX.XX.20XX". Die laatste datum kan je uitrekenen aan de hand van de wettelijke opzegperiode.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 aug 2013 17:54

Teken je contract bij de nieuwe werkgever vooraleer je opzeg te doen. Laat als aanvangsdatum noteren: "bij beëindigen opzegperiode vorige werkgever, ten laatste op XX.XX.20XX". Die laatste datum kan je uitrekenen aan de hand van de wettelijke opzegperiode.
en wat is die wettelijke opzegperiode dan ?

§ 3. Wanneer het jaarlijks loon ((16 100) EUR) overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter

mava105 gaf mijne inziens het best mogelijk antwoord
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Lightning

#10 , 14 aug 2013 18:44

@de reden: Als U nog wat verder had gelezen dan had U gezien dat:
§ 3. ..... Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, mag de opzeggingstermijn niet langer zijn dan vier en een halve maand indien het jaarlijks loon hoger is dan 16.100 EUR zonder 32.200 EUR te overschrijden, noch langer dan zes maanden indien het jaarlijks loon 32.200 EUR overschrijdt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 aug 2013 04:54

@de reden: Als U nog wat verder had gelezen dan had U gezien dat:
§ 3. ..... Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, mag de opzeggingstermijn niet langer zijn dan vier en een halve maand indien het jaarlijks loon hoger is dan 16.100 EUR zonder 32.200 EUR te overschrijden, noch langer dan zes maanden indien het jaarlijks loon 32.200 EUR overschrijdt.

als een gevangene een maximumstraf riskeert van 10 jaar is dan zijn wettelijke gevangenisstraf 10 jaar ?

het vermelden van wettelijke opzegperiode is een onduidelijkheid waarvoor de nietigheid kan worden ingeroepen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 15 aug 2013 07:25

de reden, je gaat hier volledig de mist in. Het is wel degelijk mogelijk om in een NIEUWE arbeidsovereenkomst te plaatsen dat de datum " "bij beëindigen opzegperiode vorige werkgever, ten laatste op XX.XX.20XX" is. Die datum is duidelijk genoeg: hij is niet zeker op het moment van ondertekenen, maar achteraf kan er geen betwisting ontstaan waardoor mensen er een verschillende interpretatie aan geven. De nieuwe werkgever gaat gewoon akkoord met een datum die nog te bepalen is door zijn nieuwe werkkracht en een derde partij. Absoluut geen probleem, waarbij de nieuwe werkgever zich nog indekt door een maximumtermijn erin te plaatsen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 aug 2013 13:01

de reden, je gaat hier volledig de mist in. Het is wel degelijk mogelijk om in een NIEUWE arbeidsovereenkomst te plaatsen dat de datum " "bij beëindigen opzegperiode vorige werkgever, ten laatste op XX.XX.20XX" is. Die datum is duidelijk genoeg: hij is niet zeker op het moment van ondertekenen, maar achteraf kan er geen betwisting ontstaan waardoor mensen er een verschillende interpretatie aan geven. De nieuwe werkgever gaat gewoon akkoord met een datum die nog te bepalen is door zijn nieuwe werkkracht en een derde partij. Absoluut geen probleem, waarbij de nieuwe werkgever zich nog indekt door een maximumtermijn erin te plaatsen.
-wettelijke opzegperiode------ ten laatste is iets geheel anders

er is voldoende rechtspraak te vinden dat het vermelden van -wettelijke opzegperiode- een onduidelijkheid is

de opzegging moet het begin en de duur van de opzeggingstermijn bevatten

de opzeggingstermijn gaat in op 1 september ---het begin--- en ---voor de duur--- de wettelijke opzegperiode
is dat voor u duidelijk ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

pgovaere
Berichten: 43

#14 , 15 aug 2013 18:34

zucht... het gaat hier niet over een opzegbref, maar over een arbeidscontract !

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 16 aug 2013 22:56

zucht... het gaat hier niet over een opzegbref, maar over een arbeidscontract !
klopt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”