Ontslag dwingende reden betwisten, kan dit?

Evygh
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslag dwingende reden betwisten, kan dit?

#1 , 13 aug 2013 12:19

Mijn man heeft net zijn ontslag gekregen wegens dwingende reden.
Hij werkt als key account manager in de sales. De reden van ontslag door zijn werkgever is dat hij van plan is om in de toekomst een bijberoep uit te oefenen.
Hij heeft zijn baas hier meermaals, weliswaar telefonisch, van op de hoogte gebracht.
Hij heeft reeds een website, maar nog geen activiteiten uitgeoefend omdat hij het eerst verder wil op punt stellen. Hij heeft ook nog geen btw-nummer aangevraagd.
Vorige week hard hij plots hartproblemen, en ze hebben een controle arts gestuurd, wat hun volste recht is natuurlijk. De controle arts bevestigd echter zijn arbeidsongeschiktheid.
Vermoedelijk hebben ze aanvankelijk zijn ontslag willen geven om reden van onwettige afwezigheid. Dit is echter niet gelukt en dus halen ze een andere reden aan.
Het bijberoep dat mijn man wil uitoefenen in de toekomst is geen concurrentie voor het bedrijf.

Kan een website zo maar aangehaald worden?
In het arbeidsregelement staan vermeld dat een bijberoep moet doorgegeven worden aan de werkgever. Hij heeft zijn intenties telefonisch doorgegeven, ook dat dit nu nog niet aan de orde is, hij heeft buiten een website, nog geen andere activiteiten uitgevoerd.

Kan dit een reden voor dwingend ontslag zijn, of kunnen we dit aanvechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#2 , 13 aug 2013 14:35

Mijn inziens is dit zeker aan te vechten.

Er zijn een aantal overtredingen (diefstal bijv.) die een werkgever het recht geeft om iemand "met dwingende reden" op staande voet te ontslagen. Alleen... dit moet steeds binnen de 3 werkdagen na de vaststelling gebeuren.

Dit ljkt me hier moeilijk hard te maken. Nu ja, ik ken niet het ganse verhaal uiteraard.

Uw werkgever lijkt me hier gewoon iuets te willen proberen. In België bestaat er nog steeds geen instantie die alle ontslagen op geldigheid nakijkt, dus tenzij uw man er zelf tegen in gaat blijft het ontslag met dwingende reden overeind staan, en kan/zal hij daarvoor door de RVA worden gestraft.

U dient anders gezegd zo snel mogelijk - al dan niet via een vabkbond - verzet tegen dit ontslag gaan aantekenen bij de Arbeidsrechtbank.

Hoe snel het hier na in orde komt (als het al in orde komt), valt moeilijk te zeggen.

Ik werd eind 09/2004 ontslagen met "ZWARE FOUT" bij een bedrijfje in het Brusselse. Ik ben hier onmiddellijk tegen in gegaan via de vakbond.

Na 2 maand werd ik ontboden bij de RVA, om te bepalen of ik al dan niet schuld had bij mijn ontslag. Hoewel het ontslag op zich eigenlijk belachelijk te noemen was en ik een klacht had ingediend tegen dit ontslag, oordeelde de RVA in mijn nadeel. Mijn uitkering werd geschorst voor een periode van 2 maand.

7 jaar later kwam mijn zaak voor op de rechtbank te Brussel, de rechter oordeelde vrijwel direct in mijn voordeel. Oorzaak hiervan was een vormfout in het ontslag, mijn ex-werkgever kon geen geldige reden voor mijn ontslag voorleggen.

MIjn ex-werkgever zoog er vervolgens 1 uit zijn duim en ging in beroep. 1 jaar later oordeelde de rechter weer in mijn voordeel. 6 maand later kwam de RVA terug op zijn beslissing en werd ik in eer herstelt.

In totaal duurde het ganse avontuur een kleine 8 jaar.

Ik heb buiten eerherstel niets gekregen als schadevergoeding van de RVA, een gegeven dat mij persoonlijk nog steeds vrij hoog zit.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 aug 2013 17:56

EvyGH:

- het zal niet gaan over een ontslag om dWingende reden, maar een ontslag om dringende reden. Nu, je bedoelt wss wel het juiste.
- wat is exact wat hij van plan was te doen als bijberoep en wat is exact waar die website over gaat, wat is het werk (concreet, welke producten, ...)? (mag eventueel in PM)
- zijn er collega's die willen getuigen dat de werkgever reeds wist van die website?
- is er reeds een aangetekende brief ontvangen met de concrete reden?

Zonder het antwoord hierop is het moeilijk te antwoorden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”