Werkgever : achterstallig loon en vakantiegeld

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

Werkgever : achterstallig loon en vakantiegeld

#1 , 04 jun 2007 22:08

Beste,

Ik vraag hier raad uit hoofde van mijn echtgenoot.

Mijn echtgenoot was tewerk gesteld bij firma X (als chauffeur van begin juli 2006 tot einde maart 2007). Hij heeft zelf ontslag genomen daar zijn werkgever hem steeds te laat zijn maandwedde stortte. Hij heeft zijn WG via mail en persoonlijk daar meermaals over aangesproken, telkens met een belofte en een excuus langs de WG zijn kant (deze mails zijn allemaal in ons bezit). Daar de situatie echter niet beterde heeft mijn echtgenoot een andere job gezocht en zijn ontslag ingediend.

De eindafrekening van maart bleef weer op zich wachten, weer na telbare mails en telefoons. Begin vorige week hebben wij eindelijk de eindafrekening ontvangen maar nog steeds geen storting. Ik heb zijn WG nu juist een fax en e-mail gestuurd dat ik ten laatste morgen tegen de middag een betalingsbewijs van storting via fax wens te ontvangen, zoniet zal ik een deurwaarder aanspreken en dat dan morgennamiddag.
Zijn vorige bedrijf is reeds failliet verklaard geweest, hij heeft bij sommige ex-werknemers nog schuld.

Ik heb eveneens uit hoofde van mijn man gevraagd wanneer we het vakantiegeld van 2006 kunnen en mogen ontvangen, dit begin mei. Hij kon daar niet op antwoorden maar zou het opzoeken en het ons meedelen. Tot nu toe nog altijd geen antwoord.

Mijn vraag aan jullie is : tot wanneer heeft hij tijd om het vakantiegeld te storten? Volgens mij, voor zover ik daar van op de hoogte ben, ben zelf zelfstandige en ken niet zoveel van het arbeiderscircuit, moet dit gestort worden door een kas waar de WG zich bij aansluit. Wat als hij de gegevens betreffende mijn echtgenoot niet doorgeeft aan die kas? Wat is de laatste uitbetalingsdatum???

Hopelijk kunnen jullie ons op weg helpen.
Alvast bedankt voor te antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 06 jun 2007 14:49

?Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken.?(Gerechtelijk Wetboek).

?zoniet zal ik een deurwaarder aanspreken? houdt in dat u aanzienlijke kosten maakt die niet verhaalbaar zijn en niet kunnen leiden tot beslag,tenzij dit zou inhouden dat u de deurwaarder opdraagt te dagvaarden.

?Art.12.Wat de handarbeiders betreft...wordt het vakantiegeld uitgekeerd door de Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie of door de bijzondere vakantiefondsen.?(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers)

?Art.23.? 1. Het vakantiegeld wordt aan de arbeider uitgekeerd op het ogenblik dat hij zijn vakantie neemt en, in geval van splitsing van de vakantie naar aanleiding van zijn hoofdvakantie en, dit ten vroegste op 2 mei van het vakantiejaar.?(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

?Art.15.De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren ??n jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn ??n jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”