weigering van werk om nationaliteit?

Juristt
Topic Starter
Berichten: 4

weigering van werk om nationaliteit?

#1 , 10 aug 2013 12:13

hallo,

ik ben een student van 19 aan de Uhasselt en woon in tongeren.
ik hoorde een tijdje geleden over de Hollisterwinkel in Maastricht en besloot om te solliciteren.
ze zeiden jammer genoeg niet in aanmerking kwam omdat ze 3 richtlijnen hanteerden:
1) nederlandse bankrekening
2)BSN- nummer
3) nederlands adres

nu ben ik nederlander van nationaliteit dus ik heb een BSN-nummer, maar ik woon in belgie al heel m'n leven, weliswaar net over de grens. ( dus kan ook dat die bsn verlopen is ofzo).
maar ze zeiden dus dat ik er niet kon werken omdat ik niet woonende ben in nederland, toen ik aanbood om het adres van mijn oom in nederland te gebruiken zei ze dat dat dan niet matchte met m'n BSN.

weet iemand waarom ze dit doen? Of dit uberhaupt mag, want dat is toch een soort van discriminatie?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 aug 2013 12:38

Is idd discriminatie op Europees niveau. Of je nu Nederlander bent of niet maakt zelfs niks uit.

Juristt
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 11 aug 2013 15:27

wat moet ik nu dan ondernemen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 aug 2013 16:49

heb je bewijs hiervan?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 13 aug 2013 08:20

“Overwegende hetgeen volgt:...(2) Het vrije verkeer van werknemers moet binnen de Unie worden gewaarborgd. De verwezenlijking van dit doel houdt de afschaffing in van elk discriminatie op grond van nationaliteit tussen de werknemers uit de lidstaten, wat betreft de werkgelegenheid, de beloning en de overige arbeidsvoorwaarden, alsook het recht voor deze werknemers, om zich vrij binnen de Unie te verplaatsen om er arbeid in loondienst te verrichten, behoudens de uit hoofde van openbare orde, openbare veiligheid en volksgezondheid gerechtvaardigde beperkingen...(7) Het beginsel van non-discriminatie tussen werknemers van de Unie houdt in dat voor alle onderdanen van de lidstaten ten aanzien van de tewerkstelling dezelfde voorrang geldt als voor de nationale werknemers.
...
Artikel 2 Iedere onderdaan van een lidstaat en iedere werkgever die werkzaamheden uitoefent op het grondgebied van een lidstaat kunnen overeenkomstig de geldende wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen aanvragen om en aanbiedingen van werk uitwisselen en arbeidsovereenkomsten aangaan en ten uitvoer leggen zonder dat daaruit discriminatie kan voortvloeien...”[Verordening (EU) nr. 492/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 5 april 2011 betreffende het vrije verkeer van werknemers binnen de Unie = http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 92:NL:HTML" onclick="window.open(this.href);return false;]

U kan zich desnoods wenden tot de Nederlands rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Juristt
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 13 aug 2013 19:15

beste,

de manager stuurde via facebook:

You have to apply with a dutch address in order to apply for Hollister. If you have an address that you can use please register with it because if we hire you in we need the address and bsn to match.

is dit bewijs genoeg?
voor de rest is alles mondeling gezegd, maar dit is al bij veel mensen gedaan, ook vrienden van mij.

mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 aug 2013 20:58

beste,

de manager stuurde via facebook:

You have to apply with a dutch address in order to apply for Hollister. If you have an address that you can use please register with it because if we hire you in we need the address and bsn to match.

is dit bewijs genoeg?
voor de rest is alles mondeling gezegd, maar dit is al bij veel mensen gedaan, ook vrienden van mij.

mvg
Ja

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”