arbeidsovereenkomst

KVinks
Topic Starter
Berichten: 1

arbeidsovereenkomst

#1 , 01 aug 2013 15:14

De handelszaak waar ik momenteel werk, stopt binnenkort. We zijn inmiddels ontslagen door onze huidige werkgever en we zitten in onze opzegperiode. Er is al een overnemer gevonden voor de zaak en die zou het huidige personeel willen houden. We hebben al gesprekken gevoerd met de nieuwe werkgever, maar ik heb een aantal bedenkingen hierbij. Hij verwacht dat ik vanaf de overname ipv 38 uren per week 50 tot 60 uren per week zou presteren. Deze zouden uitbetaald worden, en niet via inhaalrust aangezien ik de enige ben voor deze functie.

Ben ik verplicht, aangezien ik ontslagen ben door de huidige werkgever en normaal werkloosheidsuitkering zou krijgen, om hier op in te gaan en een nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen? Indien ik dit niet doe, zou de RVA hierover moeilijk doen en mij schorsen, aangezien ik een mogelijke job weiger? Het is niet dat ik niet wil werken, ben tot op de dag van vandaag nog geen dag werkloos geweest, maar ik wil mij ook niet laten "afbeulen".

Alvast dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 aug 2013 22:02

een AO van 50/60 uur gemiddeld is onwettelijk, je kan dit dus weigeren. Je kan wél een AO tekenen die 38 uur is en deze uren ook presteren zonder (continu) overuren te doen. Sporadische overuren moet je wel aanvaarden.

Probeer, indien je weigert, een bewijs te hebben van de gevraagde overuren. Dat kan je dan aan de RVA geven om een schorsing te vermijden. Nu, op zich doet de RVA normaal niet moeilijk als je ontslagen bent bij een bedrijf en dat bedrijf (na overname) je terug wil in dienst nemen. Ze snappen dat dit niet voor de hand liggend is.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”