Koud gepakt - spijt achteraf

dredzer
Topic Starter
Berichten: 7

Koud gepakt - spijt achteraf

#1 , 01 aug 2013 08:35

Na enkele jaren dienst, had ik gisteren overleg met werkgever, net voor verlof.

Daar kreeg ik na 5 minuten een papier onder de neus met voorstel tot beëindiging in onderling akkoord, dus zonder opzeg, niets. Ik kon tekenen en hij zou als referentie mijn behaalde resultaten en vakkundigheid benadrukken aan toekomstige werkgevers, of ik kon niet tekenen en dan zou hij de bezwarende redenen boven halen. In mijn job worden referenties wel al eens snel nagegaan.

Hij had 'bewijzen' had dat ik tijdens de werkuren ook privé zaken had gedaan. Je moet weten dat ik bijberoep heb en in een sector zit zonder uren, waar beide werelden gewoon vervagen, dus ook buiten kantooruren werkte ik voor deze werkgever. Het was zijn argument om mij in snelheid onder druk te zetten. Nu denk ik eraan om volledig zelfstandig te worden. Bevestigd kreeg ik ook dat het absoluut niets met de kwaliteit van mijn werk had te maken, integendeel, maar bon mijn gedacht, ik werd hem te duur. Meermaals heb ik al vernomen dat hij moest besparen op arbeidskosten van zijn boekhouder. Hij heeft mij gezocht en in snelheid gepakt.

Bon, ik heb gisteren getekend met bijkomende overeenkomst van een afscheidspremie, wat ik dan zelf nog erbij onderhandeld had. Dergelijke situaties zijn een moment van totale interne emotie en toch moeten cool blijven, echt niet makkelijk. En achteraf voel ik mij vuil gepakt :? Les: tekent nooit direct zonder dit rustig over te kunnen nadenken, laat je niet onder druk zetten!

Vraag is: kan je met getekend document binnen enkele dagen na ondertekening protesteren en toch niet akkoord gaan, uitdrukkelijk vermelden dat je wenst te blijven werken. En zo de ondertekening hier vernietigen indien geschil achteraf?

Bedankt alvast voor jullie mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 aug 2013 09:21

Dredzer, je kan het proberen, door de emotionele druk die er was, de dag voor het verlof, ...

De kans op succes is alvast niet gegarandeerd, zeker niet als uw werk bestaat uit werken onder druk. het feit dat u nog de tijd had om te onderhandelen, doet de zaak geen goed, gezien u moeilijk kan zeggen dat u in een totale opwelling getekend hebt. Meer zelfs, u blijkt verstandig genoeg geweest zijn om een afscheidspremie te bedingen, wat toch enige tijd zal gevergd hebben. Bovendien is de vraag of u de druk kan bewijzen (evnetueel door vorige mails of bewijzen van zijn dreigementen).

bijvoorbeeld:
Arbh. Bergen 9 maart 1995
Een ontslagbrief, waarin de bediende een diefstal ten nadele van haar werkgever bekent, is een eenzijdige rechtshandeling. Deze is gesteund op een valse oorzaak, wanneer blijkt dat de brief werd getekend door een bediende onder invloed van morele druk en bedrieglijke manoeuvres. Door een dergelijke gedrag heeft de werkgever zelf de beëindiging van de arbeidsverhouding uitgelokt, zonder de wettelijke voorschriften te eerbiedigen en is hij dus een opzeggingsvergoeding verschuldigd.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”